وبلاگ

استرس گرمایی چیست ؟ | نحوه تشخیص + مهم ترین اقدامات لازم ✅

استرس گرمایی

برای انجام بسیاری از کارها و مشاغل، شما به انجام فعالیت های فیزیکی و به خصوص بیرون از منزل دارید. در این شرایط، ممکن است بدن شما بیش از اندازه گرم شده و گرمازده شوید. استرس گرمایی در واقع نوعی گرمازدگی محسوب می شود که می تواند شرایط بدن شما را به طور کامل مختل کند و آسیب های زیادی به شما برساند. به همین دلیل لازم است که حتماً خیلی سریع شناسایی شده و به دنبال راهی برای درمان و از بین بردن آن باشید. 

کسانی که به خاطر شرایط کار خود مجبور هستند ساعت زیادی را در شرایط گرم مشغول به کار شوند، باید بدن خود را برای این گرما آماده کنند تا دچار استرس و گرمازدگی نشوند. به خصوص که در حال حاضر در فصل گرما به سر می بریم، باید حتماً به این نکته توجه بیشتری داشته باشید. 

استرس گرمایی چیست؟

به طور نرمال، دمای بدن همه افراد باید بین ۳۶ تا ۳۸ درجه سانتی گراد باشد. در صورتی که دمای بدن از این حد فراتر رود، بدن به صورت خودکار مقداری گرما را از خود آزاد می کند و تلاش می کند که گرمای خود را کاهش دهد. با افزایش دمای بیش از حد بدن، استرس گرمایی رخ می دهد و با وقوع این مشکل، فرد دچار اختلال در انجام کارهای معمولی و روزانه خود می شود و حتی ممکن است سلامتی او به خطر بیفتد. 

مهمترین دلیلی که باعث می شود استرس گرمایی برای بدن خیلی مضر باشد، این است که با تعریق بیش از حد، آب و نمک از بدن خارج می شود و اگر این الکترولیت از دست رفته را جبران نکند، دچار ضعف شده و احساس گرمازدگی شدیدی خواهد شد. 

استرس گرمایی چیست

چگونه فشار گرمایی را تشخیص دهیم؟

اما چطور باید متوجه شویم که آیا دچار استرس گرمایی شده ایم یا خیر؟ این عارضه علائم متعددی دارد که با مشاهده آنها به صورت مداوم، باید احتمال بدهید که مطمئناً دچار گرمازدگی و استرس گرمایی شده اید. پس اگر شما هم در فضای بیرون از منزل کار می کنید و در ساعات گرم تابستان احساس گرمای شدیدی دارید، حتماً به نکات زیر توجه کنید و اگر هر یک از این علائم را داشتید و ادامه دار بودند، حتماً به فکر راه درمان و بهتر شدن این استرس باشید. 

  • افزایش بیش از حد دمای بدن 
  • تشنج 
  • تعریق بسیار زیاد 
  • خشک و گرم شدن پوست 
  • اختلال در گفتار 
  • تغییر شرایط ذهنی 
  • گیجی و از دست دادن هوشیاری 
  • افزایش ضربان قلب
  • نفس های سریع و سطحی
  • کاهش فشار خون
  • کما در موارد شدید 

همان طور که در قسمت بالا متوجه شدید، اولین علائم استرس گرمایی تقریباً در همه افراد مشابه است و به احتمال خیلی زیاد شما نیز این موارد را تجربه کرده اید. برای مثال، مطمئناً در هوای گرم، دمای بدنتان افزایش پیدا کرده و احساس تعریق شدیدی داشته اید. با این حال، اگر هرچه سریع تر به دنبال راه درمان استرس گرمایی نباشید، ممکن است موارد شدیدتر مانند گیجی و از دست دادن هوشیاری، تشنج، تغییر وضعیت ذهنی و حتی کما برای شما رخ دهند. 

تاثیر گرم شدن کره زمین بر استرس گرمایی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید افزایش گرم شدن کره زمین، یکی از مهمترین دلایلی است که میزان استرس گرمایی در افراد بیشتر شده است. دلیل این موضوع هم این است که با گرم شدن کره زمین، حرارتی که وارد بدن می شود افزایش پیدا می کند و دمای بدن فرد نیز به صورت غیر منتظره ای بالا می رود. در نتیجه، افراد بیشتری دچار استرس گرمایی می شوند و ممکن است دچار مشکلات خیلی شدیدتر و حتی مرگ شوند. 

استرس حرارتی چیست

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، مشخص شده است که به احتمال خیلی زیاد تا سال ۲۱۰۰، نزدیک به ۱.۲ میلیارد نفر دچار استرس گرمایی شدید می شوند که این رقم تقریباً ۴ برابر رقم حال حاضر است. مهمترین دلیل این موضوع هم افزایش دمای کره زمین و گرم شدن آن است که می تواند روی فشار گرمایی افرادی که ساعات زیادی را خارج از منزل و در هوای گرم هستند، تاثیر بگذارد. 

مهم ترین اقدامات برای استرس گرمایی

اما چگونه می توانیم از استرس گرمایی جلوگیری کنیم؟ مطمئناً با انجام برخی اقدامات مهم، می توانید با استرس گرمایی مقابله کرده و شرایط را برای خود خیلی راحت تر و بهتر کنید. به این منظور، روش های مختلفی وجود دارند که شما می توانید با در نظر گرفتن چند مورد از آنها در کنار یکدیگر، این احساس گرمازدگی را برای خود کاهش داده و شرایط را کنترل نمایید. پس اگر دچار استرس گرمایی خیلی یزاد شدید، حتماً کارهای زیر را انجام دهید تا از میزان فشار گرمایی که روی شما قرار دارد، کاسته شود. 

  • اگر حال شما خیلی بد بود، حتماً با پزشک تماس بگیرید. 
  • به محض احساس گرمای خیلی شدید، به زیر سایه بروید و تا حد امکان، لباس های ضخیم را در بیاورید. 
  • در صورت امکان، با آب خنک یا حتی یخ دوش بگیرید. 
  • اگر شرایط دوش گرفتن را ندارید، حداقل پوست خود را با آب خنک خیس کنید. 
  • به منظور انجام این کار، می توانید پارچه ای را با آب خنک و یخ خیس کرده و روی پوست خود بگذارید. 
  • لباس خود را خیس کنید. 
  • کاری کنید که هوای اطراف شما به گردش در بیاید. برای انجام این کار، می توانید از دوستان خود بخواهید که کمی شما را باد بزنند تا هوای اطراف شما کمی عوض شود. 
  • موقع قرار دادن پارچه روی بدن خود، بیشتر از همه نواحی کشاله ران، زیر بغل، سر یا گردن را مورد توجه قرار دهید و پارچه خیس را بیشتر روی این نواحی بگذارید. 
  • از لوازم سرمایشی در محیط موردنظر خود استفاده کنید. به این منظور، لوازمی مانند مه پاش و پنکه مه پاش می توانند گزینه بسیار مناسبی باشند. 
مهم ترین اقدامات برای استرس گرمایی

استفاده از مه پاش برای مقابله با استرس گرمایی در محیط های صنعتی

در محیط های صنعتی که بسیاری از افراد فعالیت های فیزیکی متعددی دارند، احتمال وقوع استرس گرمایی خیلی بیشتر است. با افزایش دما و گرمای شدید، هم سلامتی خود فرد به خطر می افتد و هم نمی تواند عملکرد کافی را در محل کار خود از خود ارائه دهد. در این شرایط، می توان با استفاده از مه پاش صنعتی از بروز این مشکل جلوگیری کرد و با کمترین هزینه ممکن، هوای خنکی در مکان های صنعتی به وجود آورد.

نکته جالب توجه درباره استرس گرمایی این است که در مکان های صنعتی هم کارگران و حتی دستگاه ها می توانند دچار این فشار گرمایی شوند. با افزایش دما، دستگاه ها دچار اختلال می شوند و احتمال آسیب دیدن آنها وجود دارد. این در حالی است که مه پاش با عملکرد فوق العاده ای که دارد، می تواند هم هوا را برای کارگران و هم برای دستگاه ها بسیار خنک کند. 

مه پاش برای استرس گرمایی

چه کسانی به استرس گرمایی دچار می شوند؟ 

بیشتر از همه، کسانی دچار استرس گرمایی یا حرارتی می شوند که در مکان های گرم مشغول به کار هستند. همچنین افرادی که به خاطر شرایط شغل خود مجبور هستند که ساعاتی را در زیر نور مستقیم آفتاب کار کنند، بیش از حد در معرض استرس حرارتی قرار می گیرند. علاوه بر این، بیشترین کسانی که دچار استرس گرمایی می شوند، به احتمال خیلی زیاد در یکی از دسته های زیر قرار می گیرند و یکی از مشاغل زیر را انجام می دهند:

  • کارگران ساختمانی 
  • کشاورزان 
  • کارگران تعمیری و نگهداری 
  • ورزشکاران 
  • نظامیان 
  • کارگران تاسیسات 
  • آتش نشان ها 

استرس گرمایی در محل کار

بروز استرس گرمایی در محل کار به خصوص در موقعیت های شغلی که پیش از این نام بردیم، فوق العاده رایج است و می تواند آسیب های بسیار جبران ناپذیری به بدن افراد و حتی موقعیت کاری آنها وارد کند. در این شرایط، باید از روش های کاربردی برای جلوگیری از بروز این استرس حرارتی در محل کار استفاده کرد تا هم کارمندان و کارکنان بتوانند عملکرد خوبی در محل کار خود ارائه دهند و هم از کار کردن خود لذت ببرند. 

طبیعتاً هیچکس دوست ندارد که در هوای بسیار گرم، کارهای فیزیکی زیادی انجام دهد و در عین حال، تعریق شدیدی داشته باشد. با خنک کردن هوا در محل کار، کارمندان می توانند با امنیت خیلی بیشتری مشغول به کار شده و عملکرد خود را تا حد خیلی زیادی ارتقا دهند. در این شرایط، استفاده از مه پاش می تواند گزینه بسیار موثر و کاربردی باشد. 

پیشگیری از استرس حرارتی برای کارگران

شما به جای این که دنبال درمان استرس حرارتی باشید، بهتر است به فکر راهی برای پیشگیری از وقوع آن بگردید. زیرا افزایش دما می تواند موجب بالا رفتن دمای بدن و در نتیجه، فشار حرارتی شود و ممکن است مشکلات خیلی شدیدتری برای افراد پیش بیاید که پیش از این چند مورد از آنها را نام بردیم. 

به همین خاطر، استفاده از سیستم مه پاش صنعتی در مکان های صنعتی و تجاری می تواند یکی از بهترین و کاربردی ترین راه حل هایی باشد که از وقوع فشار حرارتی تا حد خیلی زیادی جلوگیری می کند. با استفاده از پنکه مه پاش در این مکان ها، شما می توانید مطمئن باشید که دمای هوا در محل کار برای کارگران و کارمندان بسیار متعادل خواهد بود و آنها نه تنها عملکرد خیلی خوبی از خود در محل کار ارائه می دهند، بلکه از استرس حرارتی نیز در امان هستند. 

استرس گرمایی در محیط کار

سخن پایانی

همان طور که در این مطلب متوجه شدید، استرس گرمایی می تواند مشکلات زیادی را برای بدن افراد، سلامتی آنها و حتی نحوه کار کردنشان به وجود بیاورد. در این شرایط، باید حتماً از روش های پیشگیرانه مانند مه پاش استفاده کنید تا از بروز این مشکلات جلوگیری نمایید و شرایط را برای کارگران خود ایده آل نمایید.

در این صورت، هم آنها می توانند بابت سلامتی خود مطمئن باشند و هم در هوای خنک و فوق العاده مطلوب، کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. شما می توانید برای خرید مه پاش و نصب آن در محل کار خود به منظور جلوگیری از استرس گرمایی، با کارشناسان مهپاش صنعت در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *