وبلاگ

تابلو برق مه پاش

تابلو برق مه پاش

سیستم مه پاش یک ابزار کاربردی برای خنک کردن و ایجاد رطوبت در محیط است. این دستگاه به علت کارکرد فوق‌العاده در محیط های فراوانی کاربرد دارد. بسیاری از کسب و کارها و مشاغل و حتی افراد زیادی در منازل خود از این دستگاه استفاده می‌کنند. تابلو برق مه پاش یک ابزار بسیار پرکاربرد در مه پاش است که نقش قابل توجهی در کارکرد آن ایفا می‌کند.

تابلو برق مه پاش وظیفه تامین برق و کنترل عملکرد سیستم مه پاش را بر عهده دارد. افراد با استفاده از این ابزار می‌توانند بسیاری از تنظیمات و تمهیدات لازم را اعمال کنند و یا حتی دستگاه را به صورت اتوماتیک مورد استفاده قرار دهند. در ادامه به بررسی این وسیله و شرح وظایف آن خواهیم پرداخت.

بررسی عملکرد تابلو برق مه پاش

تابلو برق مه پاش یکی از مهمترین تجهیزات دستگاه های رطوبتی می‌باشد که در اکثر سیستم مه پاش از آن به عنوان اتاق کنترل بهره‌گیری می‌کنند. در واقع استفاده از این وسیله این امکان را به اپراتورها و یا کاربران می‌دهد تا به راحتی با استفاده از کلید ها و قطعاتی که در داخل تابلو قرار داده شده است تنظیمات لازم جهت کنترل و عملکرد مه ساز و مه پاش را اعمال کنند.

انواع تابلو برق مه پاش

تابلو برق مه پاش بر اساس نوع پمپ مه پاش، نوع تایمر و می تواند به انواع مختلفی تقسیم شود.

بر اساس نوع پمپ مه پاش: تابلو برق مه پاش می تواند برای پمپ مه پاش تک فاز یا سه فاز طراحی شود.

بر اساس نوع تایمر: تابلو برق مه پاش می تواند دارای تایمر آنالوگ یا دیجیتال باشد. تایمر آنالوگ دارای تنظیمات دستی است، در حالی که تایمر دیجیتال دارای تنظیمات دیجیتالی است که می توان آن را از طریق صفحه نمایش تنظیم کرد.

مزایای استفاده از تابلو برق مه پاش

  • حفاظت از پمپ
  • جلوگیری از به هدر رفتن آب
  • استفاده بهینه در مصرف انرژی برق
  • کنترلی شدن سیستم
  • افزایش سود دهی سالن
  • کاهش هزینه ها
  • کاهش شدید تلفات و…
  • جلوگیری از شوک دمایی

تابلو برق مه پاش با قابلیت کنترل سه فاز و یا تک فاز

تابلو برق ها براساس قابلیت کنترل تک فاز و یا سه فاز اجزای داخلی متفاوتی دارند. در پمپ های سه فاز برای کنترل جریان و حفاظت از پمپ از این وسیله استفاده می‌شود. اما پمپ های تک فاز نیاز به کنترل فاز ندارند و درنتیجه هزینه نهایی آن ها نیز کمتر خواهد بود.

در سیستم های مه پاش خانگی نیز فقط از ترانس و تایمر کنترلی در تابلو برق استفاده می‌شود.

اجزای تابلو برق مه پاش

اجزای اصلی تابلو برق مه پاش عبارتند از:

  • کنتاکتور: کنتاکتور یک کلید الکترومغناطیسی است که وظیفه قطع و وصل جریان برق را بر عهده دارد. کنتاکتور در تابلو برق مه پاش برای کنترل جریان برق پمپ مه پاش استفاده می شود.
  • فیوز: فیوز یک قطعه حفاظتی است که در صورت افزایش جریان برق، مدار را قطع می کند و از آسیب دیدن تجهیزات جلوگیری می کند. فیوز در تابلو برق مه پاش برای محافظت از کنتاکتور و سایر تجهیزات الکتریکی استفاده می شود.
  • تایمر: تایمر یک قطعه کنترلی است که زمان روشن و خاموش شدن سیستم مه پاش را تنظیم می کند. تایمر در تابلو برق مه پاش برای برنامه ریزی زمان آبیاری استفاده می شود.
  • رله: رله یک قطعه الکترومغناطیسی است که می تواند برای کنترل عملکرد تجهیزات الکتریکی استفاده شود. رله در تابلو برق مه پاش برای کنترل عملکرد شیر برقی استفاده می شود.
  • قطعات حفاظتی و کنترلی دیگر: تابلو برق مه پاش ممکن است شامل سایر قطعات حفاظتی و کنترلی مانند کلید های قطع و وصل، نشانگرهای وضعیت و غیره نیز باشد.

وظایف تابلو برق مهپاش

1- کنترل زمان روشن و خاموش شدن سیستم

اگر سیستم مه پاش در مکانی به طور مداوم روشن باشد باعث نمناکی محیط می‌شود بنابراین باید از وسیله‌ای برای روشن و خاموش کردن سیستم به طور اتوماتیک استفاده کرد.

2- محافظت از پمپ مه پاش

مهم ترین وظیفه تابلو برق محافظت از الکتروپمپ می‌باشد. در این وسیله یک قطعه بابت کنترل بار یا کنترل آمپر جهت محافظت پمپ در مقابل ایراد فنی و سوختن پمپ استفاده می‌شود.

3- کلید محافظ جان

کلید محافظ جان یکی از کلید های محافظتی در سیستم های الکتریکی محسوب می‌شود که به منظور محافظت افراد از برق گرفتگی و خطرات ناشی از نشتی جریان به کار می‌رود. با استفاده از این کلید در سیستم حفاظت از اپراتور انجام می‌پذیرد.

4- کنتاکتور و فیوزها

از کنتاکتور به منظور قطع و وصل جریان و از یک فیوز سه فاز بابت محافظت از اتصال کوتاه استفاده می‌شود.

5- استفاده از سنسور رطوبت سنج

اکثر تابلو برق ها این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوان سنسور رطوبت سنج را به آن ها متصل کرد. این کار باعث می شود دستگاه به صورت اتوماتیک کار کند. درحقیقت دستگاه قادر خواهد بود در مرحله اول میزان رطوبت را ارزیابی نماید و سپس با اتکا بر ترموستاتی که بر روی آن نصب گردیده است در صورت نیاز کاربر میزان رطوبت را کاهش و یا افزایش دهد.

برای خرید پنکه مه پاش به مه پاش صنعت مراجعه نمایید.

نتیجه گیری

بی تردید هر سیستمی دارای یک بخش اصلی می باشد که همانند مغز وظیفه هدایت آن را بر عهده دارد. تابلو برق نیز در سیستم های مه پاش و رطوبت ساز ها به منزله ی مغز سیستم می‌باشد و به عنوان اتاق کنترل و یا مرکز فرماندهی در نظرگرفته می‌شود. از این رو باید بهترین و بروز ترین نوع آن را بکار برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *