وبلاگ

ساخت مه پاش خانگی

ساخت مه پاش خانگی

استفاده از سیستم های مه پاش خانگی راهی کم هزینه و بسیار موثر برای افزایش رطوبت محیط های کوچک و کاهش دمای هوا در محیط به شمار می رود. مه پاش های خانگی سیستم های رطوبت ساز و خنک کننده ای هستند که از آن ها برای خنک کردن پشت بام، حیاط منزل، باغ و آلاچیق، استخر و ویلا و هر گونه محیط فضای باز دیگری که بتوان این دستگاه را در آنجا قرار داد، استفاده می شود. ساخت مه پاش خانگی روشی ساده و کم دردسر است و می تواند یک چالش جذاب و جالب برای شما باشد. در این مطلب قصد داریم هر آنچه را برای ساخت مه پاش خانگی احتیاج دارید، در اختیارتان قرار دهیم.

روش ساخت مه پاش خانگی به چه صورت است؟

ساخت مه پاش خانگی در یک کلام، با سرهم بندی اجزای دستگاه مه پاش خانگی می تواند صورت بگیرد. در واقع ممکن است روش های مختلفی را برای ساخت یک دستگاه مه پاش، در منابع دیگر دیده باشید؛ اما واقعیت این است که مه پاش های ساخته شده با آن روش ها، معمولا عمر طولانی ای ندارند و کاربرد آن ها نیز بسیار محدود است. یک مه پاش خانگی در صورتی که در ساختار آن از اجزای دستگاه مه پاش (و نه وسایل دور ریختنی منزل) استفاده کنید، می تواند کارایی و عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد.

روش ساخت مه پاش خانگی به چه صورت است؟

مقاله پیشنهادی سایت مه پاش صنعت: بهترین انواع مه پاش آلاچیق

کدام اجزای مه پاش برای ساخت مه پاش خانگی مورد نیاز اند؟

یک مه پاش خانگی بدون پمپ دارای اجزای زیر است:

  • شیر ورودی
  • شیلنگ رابط
  • نازل
  • پایه نازل
  • درپوش ته خط

ابتدا لازم است تصمیم بگیرید که کدام نوع مه پاش خانگی را قصد دارید در منزل بسازید. مه پاش های خانگی در دو مدل با پمپ و بدون پمپ عرضه می شوند و با توجه به ساختار پیچیده تر مه پاش با پمپ، در این مطلب به معرفی اجزای مه پاش بدون پمپ می پردازیم.

کدام اجزای مه پاش برای ساخت مه پاش خانگی مورد نیاز اند؟

نکته مهم در این جا این است که در مه پاش های خانگی، از آب شهری استفاده می شود که فشار آبی برابر با 12 تا 25 بار دارد. این موضوع باعث می شود بتوانیم از اجزای ارزان تر و ساده تری برای ساخت مه پاش خانگی استفاده کنیم.

در ادامه اجزای مورد نیاز برای ساخت مه پاش خانگی را به شما معرفی می کنیم.

نازل مه پاش خانگی چه نقشی در عملکرد آن دارد؟

نازل مه پاش نقش ریز کردن ذرات و قطرات آب را بر عهده دارد. در ساختار مه پاش ها، آب وقتی با فشار از شلنگ مه پاش به سمت نازل می آید، به صورت ذرات بسیار ریزی که اندازه ای در حد میکرون دارند، از نازل ها خارج می شود. در واقع نازل یک عضو اساسی در ساختمان مه پاش ها است و عملکرد نهایی و خروجی مه پاش به نازل بستگی دارد.

نازل مه پاش خانگی چه نقشی در عملکرد آن دارد؟

برای ساخت مه پاش خانگی، باید نازل مورد نظر خود را برای خرید انتخاب کنید. نازل ها از نظر جنس دارای انواع پلاستیکی، برنجی، ابکاری کروم و استیل هستند. از منظر میزان تحمل فشار، نازل ها را می توان به دو دسته کم فشار (1 تا 4 بار) و پرفشار (5 تا 100 بار) تقسیم کرد. علاوه بر این ها، از منظر اندازه خروجی نیز می توان نازل ها را دسته بندی کرد و انواع مختلف نازل ها دارای خروجی ذرات ریز آب با اندازه های 10 تا 100 میکرون می باشند. برای ساخت مه پاش خانگی می توانید از نازل های کم فشار استفاده کنید.

پایه نازل مه پاش برای ساخت مه پاش خانگی

پایه نازل نقش متصل کننده نازل به شیلنگ مه پاش خانگی را بر عهده می گیرد. پایه نازل دارای جنس استیل است و از نوع فیتینگی می باشد. اتصالات پایه نازل مه پاش صنعتی می توانند تا 200 بار فشار آب را تحمل کنند. اما برای ساخت یک مه پاش خانگی کافی است از یک پایه پلاستیکی که توان تحمل فشار آب تا 40 بار را دارد، استفاده کنید.

پایه نازل مه پاش برای ساخت مه پاش خانگی

شیلنگ مورد استفاده برای ساخت مه پاش خانگی باید چگونه باشد؟

در سیستم مه پاش های صنعتی، آب با فشار زیادی از شلنگ ها عبور کرده و به سمت نازل ها حرکت می کند. از این رو، شلنگ های مه پاش با شلنگ های عادی متفاوت بوده و باید دارای جنس پلی آمید باشند تا بتوانند این فشار را تحمل کنند. اما برای مه پاش های خانگی، می توانید از شلنگ های سایدی (که شبیه شلنگ های کولری هستند) استفاده کنید.

شیلنگ مورد استفاده برای ساخت مه پاش خانگی باید چگونه باشد؟

شیر ورودی مه پاش خانگی

شیر های ورودی مه پاش برای تنظیم فشار آب مه پاش استفاده می شوند. در واقع بسته به تعداد نازل های مورد استفاده، فشار آب خروجی مه پاش تنظیم می شود تا مه پاش بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد و نازل ها به علت تحمل فشار بالا، با خرابی مواجه نشوند.

درپوش مه پاش خانگی چه استفاده ای دارد؟

درپوش مه پاش یکی از اجزای بسیار پرکاربرد در ساختار مه پاش می باشد که در انتهای خطوط مه پاش و با هدف جلوگیری از خروج آب شیلنگ نصب می شود. درپوش های مه پاش معمولا دارای جنس بدنه برنجی و از نوع فیتینگی هستند. درپوش مه پاش می تواند دارای سوراخ هایی با زوایای 90 درجه، 120 درجه و 180 درجه باشد که نازل مه پاش روی آن ها نصب می شود.

درپوش مه پاش خانگی چه استفاده ای دارد؟

برای تهیه درپوش ته خط مورد استفاده در ساخت مه پاش خانگی، بهتر است نوع فیتینگی را خریداری کنید که در هنگام فعالیت مه پاش، با چکه کردن آب مواجه نشوید.

سخن پایانی

در این مطلب در رابطه با ساخت مه پاش خانگی و اجزای مورد نیاز برای ان کار توضیحاتی را ارائه دادیم. مه پاش خانگی یک رطوبت ساز بسیار پرکاربرد و مفید است و روز به روز بیش از پیش در محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اگر ساخت مه پاش را پردردسر می دانید و ترجیح می دهید از یک پکیج کامل مه پاش خانگی استفاده کنید، کافی است با ما در مه پاش صنعت تماس بگیرید تا بهترین گزینه های مه پاش خانگی با پمپ و بدون پمپ را در اختیارتان قرار دهیم. اگر در رابطه با این مطلب سوالی دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.