وبلاگ

مدیریت استرس گرمایی در اسب | علائم + راه مقابله با آن ✅

استرس گرمایی در اسب

آیا می دانید استرس گرمایی در اسب چیست و چه علائمی دارد؟ شاید این نکته برای شما جالب باشد که بدانید اسب ها بیشتر توان خود را به خاطر گرما از دست می دهند و سه برابر انسان عرق می کنند. پس بدنشان آب زیادی از دست می دهد تا بتواند آنها را خنک کند. ممکن است شما ندانید که از دست دادن آب بدن تا چه اندازه می تواند خطرناک باشد. باید به گونه ای از این اتفاق پیشگیری کرد تا اسب دچار آسیب نشود.

استرس گرمایی در اسب چیست؟

استرس گرمایی در اسب که نام دیگرش گرمازدگی است، به طور معمول در نتیجه کم شدن مایعات و الکترولیت های بدن مثل یون های سدیم، منیزیم، پتاسیم، کلسیم و کلر در طولانی مدت و در حین فعالیت های بدنی یا حتی بدون انجام فعالیت های بدنی زیاد رخ می دهد.

 استرس گرمایی به دلیل عدم تعریق طبیعی، تهویه ناکافی و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید اتفاق می افتد. مواردی مثل دمای بالای محیط و رطوبت زیاد باعث می شود که اسب نتواند گرما را دفع کند. یعنی این موارد مانع از افزایش تعداد تنفس و عرق کردن می شود.

استرس گرمایی در اسب چیست

استرس حرارتی در اسبدر فصول گرم سال می تواند مشکلات زیادی برای این حیوان به همراه داشته باشد.75 درصد از انرژی که وارد بدن اسب می شود، توسط گرما به هدر می رود و فقط 25 درصد آن را اسب برای کارهای عضلانی استفاده می کند.

ازاین رو، هر چقدر که هوا رو به گرمی برود، توان اسب کاهش می یابد. به همین خاطر لازم است از یک سری راهکارهای مفید که می تواند باعث کاهش این استرس گرمایی در اسب شود و با آن مقابله می کنند، استفاده نمایید.

علائم استرس گرمایی در اسب

شاخص رطوبت دما (THI) به عنوان شاخصی برای استرس حرارتی اسبمعرفی می شود. THI در واقع حاصل اندازه گیری دمای محیط و رطوبت است. البته این نکته را بگوییم که شاخص رطوبت دما از مواردی مثل تأثیرات تشعشعات خورشید و سرعت باد تأثیر نمی پذیرد؛ اما با این حال، شاخص مفیدی برای سنجش میزان گرمازدگی اسب است.

علائم استرس گرمایی در اسب

به این خاطر که آن را به راحتی می توان با استفاده از رطوبت و دمای محیط، اندازه آن را به دست آورد و این کار به طور معمول در اصطبل ها و فارم های بهداشتی قابل اندازه گیری است. اسب ها زمانی که این شاخص به بالای 68 افزایش یابد، دچار گرمازدگی می شوند. حالا که می دانید استرس گرمایی در اسب چیست، بهتر است با علائم آن هم آشنا شوید:

  • عرق کردن زیاد و غیرعادی حتی در هنگامی که حیوان فعالیتی ندارد.
  • در مرحله بعدی می توان گفت اسب عرق نمی کند.
  • سرعت تنفس به شدت سریع می شود به اصطلاح اسب له له می زند. یعنی در طول یک دقیقه بیشتر از 20 بار نفس می کشد.
  • ضربان قلب اسب افزایش می یابد و به بیشتر از 50 ضربان در هر دقیقه می رسد.
  • حیوان تمایلی به غذا خوردن ندارد و غذای خورده نشده زیادی در آخور باقی می ماند.
  • پوست بدن حیوان گرم و خشک است.
  •  در واقع می توان با انجام یک آزمایش ساده متوجه استرس حرارتی در اسب شد. به این منظور فقط کافی است که یک قسمت از پوست سردست، شانه و دنده را بکشید تا بفهمید که پوست اسب دچار کم آبی در اثر استرس گرمایی شده است یا خیر. وقتی پوست اسب را بکشید، اگر سریع به حالت عادی برکشت که هیچ، اما درصورتی که این روند طولانی گردید، می توانید فرض کنید حیوان استرس گرمایی دارد.
  • رنگ حیوان می پرد و بینی اش خشک می شود.
  • درجه حرارت مقعدی غیرمعمولی و بالا (بیشتر از 38 درجه سانتی گراد) است.

بهترین راه های مقابله با استرس گرمایی در اسب

برای مقابله با استرس گرمایی در اسب راهکارهای زیادی وجود دارد و می توان به این منظور از روش های مدیریتی و تغذیه ای زیر بهره گرفت و از هر گونه آسیب جدی به اسب پیشگیری نمود. موارد زیر را می توان بهترین راه های مقابله با استرس گرمایی در اسب دانست:

بهترین راه های مقابله با استرس گرمایی در اسب

1. ایجاد تهویه مناسب

یکی از مهم ترین نکات برای مقابله با استرس گرمایی در اسب که باید به آن اشاره کنیم، استفاده از تهویه مناسب است. یعنی اسب باید در محیط گرم قرار نگیرد. درصورتی که اسب در اصطبل یا محیط سرپوشیده نگهداری می شود، لازم است که آن مکان سیستم تهویه مناسبی داشته باشد که هوای آزاد در آن مکان جریان پیدا کند. این گونه علاوه بر اینکه از بروز استرس گرمایی در اسب جلوگیری می نمایید، نمی گذارید در محیط عوامل بیماری زا رشد پیدا کنند و همچنین بسته بودن هوا باعث سختی تنفس در حیوان نمی شود.

ایجاد تهویه مناسب از آنجا اهمیت دارد که به وسیله سیستم تهویه اکسیژن بیشتری به حیوان می رسد و اسب با تنفس و تعرق بیشتر می تواند گرما را دفع کند. پس لازم است استفاده سیستم تهویه مناسب را در دستور کار قرار دهید تا از بروز استرس گرمایی در اسب جلوگیری کنید و مانع از تجمع و مسدود بودن هوای گرم شوید.

2. تأمین آب کافی

اسب ها با استفاده از تعریق می توانند بدن خود را خنک نگه دارند و جالب است بدانید که اسب ها سه برابر انسان عرق می کنند. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر میزان تعریق بالا رود و آب به اندازه کافی جایگزین آن نشود، ممکن است استرس گرمایی در اسب اتفاق بیفتد. از همین روز لازم است که در روزهای گرم تابستان 10 تا 15 گالن آب برای اسب بگذارید.

3. استفاده از مه پاش

از آنجا که اسب ها خودشان در درجه اول می توانند از طریق تعریق و تبخیر آن و جریان همرفتی خود را خنک کنند، شما هم می توانید از چنین روشی بهره ببرید. استفاده از حمام های خنک یا مه پاش ها به این منظور ایده مناسبی است. شما می توانید برای اصطبل و مراتع خود از شرکت مه پاش صنعت، باتوجه به ابعاد فضایی که در دسترس دارید، چند مه پاش تهیه کنید.

4. بکار بردن پنکه مه پاش

پنکه ها می توانند تا حدود زیادی باعث جریان هوا شوند و فضا را خنک کنند. استفاده از پنکه دقیقاً مانند این است که نسیم باد طبیعی در اصطبل شما جریان دارد. این گونه دیگر اسب ها نیاز زیادی به تعریق ندارند و بدنشان آب کمتری از دست می دهند و همچنین جابجایی هوا خنک کننده می شود و همرفت و تبخیر افزایش می یابد و در نتیجه دچار استرس گرمایی نمی شوند. به این منظور بهترین راه حل برای شما خرید پنکه مه پاش است

پس باید خرید یک مه پاش را در اولویت قرار دهید. به شما پیشنهاد می کنیم برای خرید پنکه با کیفیت بالا برای جلوگیری از گرمازدگی اسب،به مجموعه مه پاش صنعت مراجعه کنید؛ زیرا این مجموعه باکیفیت ترین محصولات را با بهترین قیمت در اختیارتان قرار می دهد. به طوری که اگر قیمت های ما را با سایر فروشگاه ها مقایسه کنید، به این نتیجه می رسید که قیمت های ما نسبت به کیفیت و کارایی محصولات، چقدر منصفانه هستند.

سخن پایانی

برای این که بتواند از استرس گرمایی در اسب جلوگیری کنید، راه حل های زیادی وجود دارد که استفاده از خیلی از آنها خیلی ساده در حد تهیه یک مه پاش یا پنکه است. شما با استفاده از این ابزار، اجازه نمی دهید که حیوان بیش از حد عرق کند و آب بدنش از دست برود و به همین سادگی از بروز استرس گرمایی در اسب پیشگیری می نمایید. فروشگاه مه پاش صنعت انواع و اقسام پنکه های مه پاش را در بعدهای مختلف به شما عزیزان ارائه می دهد؛ پس در این مجموعه دستتان برای خرید کاملاً باز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *