وبلاگ

استرس گرمایی گاو چیست | نکات + راه حل کاهش آن ✅

استرس گرمایی گاو

با افزایش دما و گرم شدن هوا، باید توجه خیلی بیشتری به دام ها و حیوانات کرد. به خصوص کسانی که دامداری دارند و از حیواناتی مانند گاو مراقبت می کنند، باید اهمیت بیشتری به سلامت دام های خود بدهند. به این منظور، دمای محیط دامداری باید در یک شرایط ثابت باشد. چرا که افزایش دما و گرم شدن هوای دامداری، می تواند تاثیر مخربی روی بدن گاو بگذارد. در صورت بروز استرس گرمایی گاو ممکن است این حیوان دچار اختلالات متعددی شود. 

در حالت معمولی، این اختلالات چندان شدید نیستند؛ اما در گرمای زیاد، ممکن است مشکلات بسیار شدیدتری برای گاو به وجود بیاید و حتی منجر به مرگ آن شود. به خصوص که اگر گاو آبستن یا شیری باشد، این استرس می تواند تاثیرات مخرب تری از نظر درآمدی روی کسب و کار دامداران بگذارد. از این رو، ما در ادامه برای شما توضیح می دهیم که اثر استرس گرمایی بر گاو چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد.

استرس گرمایی گاو چیست؟

استرس گرمایی به شرایطی گفته می شود که دمای محیط دامداری بیش از اندازه افزایش پیدا می کند و از طرف دیگر، بدن گاو برای مقابله با این گرمای شدید از خود واکنش نشان می دهد. به خاطر وجود این استرس، میزان حرارتی که گاو از طریق تنفس، تعریق و سایر واکنش های این چنینی از بدن خود دفع می کند، از میزان گرمایی که از محیط می گیرد، بیشتر است.

استرس گرمایی گاو چیست

در این شرایط، بدن گاو نمی تواند با این حجم از گرمای شدید مقابله کند و دچار استرس گرمایی می شود. استرس گرمایی در گاو شیری موجب می شود که این حیوان میزان شیر خیلی کمتری نسبت به قبل مصرف کند و حتی احتمال باروری آن نیز کاهش می یابد.

لازم است بدانید گاوهایی که شیر بیشتری تولید می کنند، بیشتر از گاوهای معمولی در هوای گرم دچار استرس گرمایی می شوند. به خصوص اگر دامداری شما در یک موقعیت جغرافیایی گرم و خشک قرار دارد، باید اهمیت بسیار زیادی به استرس گرمایی گاو و نحوه برطرف کردن آن بدهید.

واکنش بدن گاو به استرس

به طور کلی، بدن گاو نسبت به استرس گرمایی به شکل های مختلفی از خود واکنش نشان می دهد. در مرحله ابتدایی و زمانی که گرما خیلی شدت نیافته، گاو تلاش می کند تا از طریق بدن خود با این گرما مقابله کند. به این منظور، متابولیک بدن کاهش پیدا می کند تا بدن بیش از اندازه گرم نشود.

 همان طور که می دانید، انجام فعالیت های فیزیکی موجب افزایش دمای بدن و گرم تر شدن هوا می شود. به همین دلیل گاوها تلاش می کنند که برای کاهش دمای بدن خود، فعالیت فیزیکی خود را کمتر کنند. با افزایش مداوم دما، رگ های خونی بدن گاو گشادتر می شوند و این امر، موجب افزایش فشار خون در بدن آن می شود. در نتیجه، سرعت تنفس گاو افزایش پیدا می کند و شروع به له له زدن می کند.

یکی دیگر از واکنش هایی که در صورت تداوم استرس گرمایی گاو انجام می دهد، کاهش عملکرد در تولید مثل و تولید شیر است. در این شرایط، استرس گرمایی گاو شیری موجب می شود که حجم شیر آن کاهش پیدا کند و در عین حال، نیاز به نوشیدن آب بیشتری نسبت به قبل داشته باشد. در موارد بسیار شدید و در صورت عدم کنترل اثر استرس گرمایی بر گاو و عدم استفاده از محصولات با کیفیت، این احتمال وجود دارد که گاو حتی دچار مرگ شود.

نکاتی در مورد تاثیر استرس گرمایی به گاو

همان طور که می دانید، راه اندازی دامداری و نگهداری از گاوها هزینه بسیار زیادی دارد. در این شرایط، چرا نباید کمی بیشتر هزینه کنیم و از وسیله با کیفیتی برای تنظیم دمای دامداری استفاده کنیم تا این هزینه ها به هدر نرود؟

نکاتی در مورد تاثیر استرس گرمایی به گاو

شما باید با استفاده از یک روش کاربردی و مقرون به صرفه، دمای داخل دامداری را به اندازه مطلوبی در بیاورید تا بدن گاو دچار استرس گرمایی شدید و اختلال نشود. در این شرایط، روش های مختلفی وجود دارند که در ادامه برخی از کاربردی ترین آنها و در نهایت، موثرترین آنها را نام می بریم.

1. دادن آب خنک به گاو

اگر شاهد استرس گرمایی گاو بودید، لازم است که مقدار قابل توجهی آب خنک در دسترس داشته باشید تا آن را در اختیار گاو بگذارید. گاو باید با نوشیدن آب خنک، دمای بدن خود را پایین بیاورد و شرایط گرمایی بیش از حد را کنترل کند. تحقیقات نشان داده اند که نوشیدن آب خنک تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از له له زدن گاو دارد.

2. اضافه کردن تغذیه با کیفیت

یکی دیگر از کارهایی که می توان برای جلوگیری از استرس گرمایی در گاو انجام داد، دادن تغذیه و علوفه ای باکیفیت به آن است. اگر گاو علوفه بی کیفیت پایین بخورد، این علوفه برای مدت زمان طولانی در شکم آن باقی می ماند. این امر منجر به افزایش دمای بدن گاو می شود. این در حالی است که با مصرف علوفه با کیفیت، سرعت هضم آن تا حد زیادی افزایش می یابد و گرما خیلی سریع از بین می رود.

3. خنک کردن محیط دامداری

شما باید از هر روشی برای خنک کردن محیط دامداری استفاده کنید. به این منظور، شیوه های مختلفی پیش روی شما قرار دارند. به عنوان مثال، می توانید هر از گاهی مقداری آب در فضای دامداری بپاشید. البته به این منظور، باید از لوازم مخصوص این کار استفاده کنید تا بدن گاوها بیش از اندازه خیس نشوند. در این شرایط، سیستم مه پاش می تواند به شما کمک زیادی کند.

4. مه پاش برای جلوگیری از استرس گرمایی گاو

یکی از بهترین و کاربردی ترین لوازم برای جلوگیری از استرس گرمایی گاو که می تواند تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از استرس گرمایی و تنظیم دمای دامداری داشته باشد، سیستم مه پاش گاوداری است. این سیستم با ارائه با کیفیت ترین تجهیزات در فروشگاه مهپاش صنعت، به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به طور خودکار، دمای داخل دامداری را تنظیم کنید. همچنین شما می توانید این محصول را به گونه ای در دامداری قرار دهید که به همه قسمت های محیط آن، هوای خنک برسد.

مه پاش برای جلوگیری از استرس گرمایی گاو

تنها کاری که باید انجام دهید، این است که مه پاش را با توجه به متراژ دامداری خود خریداری کنید. به این منظور کافی است که با کارشناسان مهپاش صنعت تماس بگیرید و اطلاعات کامل مربوط به دامداری خود را بدهید. بعد از این کار، متوجه می شوید که کدام سیستم مه پاش با چه متراژ لوله برای شما مناسب تر است. در این صورت، می توانید مطمئن باشید که گاوهای موجود در دامداری شما از استرس گرمایی در امان خواهند بود.

سخن پایانی

در این مطلب اطلاعاتی درباره عوارض استرس گرمایی گاو در اختیار شما قرار دادیم و گفتیم که چگونه می توانید این مشکل را برطرف کنید. همان طور که به احتمال خیلی زیاد همه شما شنیده اید، پیشگیری بهتر از درمان است. به این منظور که شما می توانید برای پیشگیری از بروز استرس گرمایی در گاو، از سیستم مه پاش استفاده کنید. البته مه پاش علاوه بر جلوگیری از گرمای بیش از حد هوا، به خنک شدن هوا نیز کمک قابل توجهی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *