دسته‌بندی نشده

رطوبت مناسب گلخانه

رطوبت مناسب گلخانه

رطوبت مناسب گلخانه یکی از مهمترین موضوعاتی است که می تواند تاثیر زیادی در نحوه عملکرد پرورش گیاهان داخل گلخانه داشته باشد. اگرچه ممکن است خیلی از افراد فکر کنند که فقط باید دما و نور گلخانه را تنظیم کنند، اما نباید از اهمیت رطوبت در گلخانه غافل شد. داشتن رطوبت کافی باعث می شود که بذر گیاهان خیلی بهتر رشد کند و مقاومت فوق العاده ای در برابر آب و هوای سخت و دشوار داشته باشند. در نتیجه، بیماری ها و آفات خیلی کمتر به گیاهان نفوذ پیدا می کند. 

خیلی مهم است که شما بدانید در فصل زمستان از گلخانه استفاده می کنید یا تابستان. چراکه روش های تنظیم رطوبت در گلخانه بسته به فصلی که در آن هستید، می تواند تا حدودی متفاوت باشد. حتی اگر شما در فصل تابستان هم بسر ببرید، باز هم باید رطوبت مورد نیاز گلخانه را تامین کنید. 

اصلاً به این موضوع فکر نکنید که تابستان به خاطر گرمای هوا، رطوبت کافی در گلخانه وجود دارد. در ادامه مطلب، به صورت مفصل درباره نحوه تنظیم رطوبت در گلخانه و اهمیت این موضوع صحبت خواهیم کرد. پس اگر شما هم قصد دارید گیاهانی پربار و با کیفیت در گلخانه خود رشد دهید، حتماً تا پایان همراه ما باشید. 

چرا کنترل رطوبت در گلخانه مهم است؟ 

پیش از این نیز گفتیم که با کنترل رطوبت مناسب گلخانه شما می توانید مطمئن باشید که گیاهان موجود در گلخانه در برابر بیماری ها و آفات مقاومت خیلی بهتری خواهند داشت. این موضوع در گلخانه های هیدروپونیک خیلی بیشتر دیده می شود. میزان کافی رطوبت در گلخانه، موجب می شود که مشکلاتی مانند ایجاد سفیدک در گیاهان، بیماری های قارچی و بیماری هایی مانند بوتریتیس به وجود نیایند. 

کنترل رطوبت در گلخانه

البته منظور ما از تنظیم رطوبت این است که رطوبت داخل گلخانه به اندازه کافی، نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد. این در حالی است که اگر شما رطوبت داخل گلخانه را بیش از اندازه افزایش دهید، عملکرد گیاهان تا حد قابل توجهی کاهش می یابد. 

از طرف دیگر، کاهش رطوبت در گلخانه موجب می شود که گیاهان بیش از اندازه خشک شوند و مجبور شوید مقدار آب خیلی زیادی به آنها بدهید. این در حالی است که تنظیم رطوبت و داشتن رطوبت کافی در گلخانه، یکی از بهترین روش هایی است که باعث می شود گیاه تمام مواد مغذی مورد نیاز را جذب کند و بهترین رشد و باروری را داشته باشد. 

به همین دلیل فرقی نمی کند که شما گیاهان تزیینی در گلخانه پرورش می دهید یا گیاهان ثمری. در هر شرایطی می توانید مطمئن باشید که با تنظیم رطوبت این محیط، انتظاری که از گلخانه دارید، تا حد خیلی زیادی برآورده خواهد شد. 

چگونه متوجه شویم که در گلخانه رطوبت کافی وجود ندارد؟ 

ممکن است بسیاری مواقع رطوبت کافی در گلخانه وجود نداشته باشد و شما حتی متوجه این موضوع هم نباشید. به همین دلیل لازم است از قبل برخی نشانه ها را بشناسید تا ببینید که آیا گلخانه شما رطوبت کافی دارد یا خیر. 

یکی از مهم ترین نشانه ها برای اطلاع از این موضوع، رنگ گیاهان موجود در گلخانه است. به این معنی که اگر رنگ گیاهان داخل گلخانه به مرور زمان به قهوه ای تبدیل شوند، یعنی رطوبت داخل گلخانه خیلی بیش از حد افزایش یافته است. حتی اگر هوای داخل گلخانه خیلی گرفته باشد، ممکن است خود شما نیز بتوانید خیلی راحت این افزایش رطوبت را تشخیص دهید. 

عدم وجود رطوبت کافی در گلخانه

شما باید به اندازه کافی به گیاهان خود آب بدهید و موقع آب دادن هم باید آب موجود در سینی های گیاه در بازه زمانی مشخصی از بین برود. با این حال، اگر بعد از آب دادن به گیاهان متوجه شدید که در یک بازه زمانی طولانی همچنان آب موجود در سینی گیاهان از بین نمی رود، یعنی رطوبت داخل گلخانه خیلی زیاد است. 

همچنین اگر در موقعیت جغرافیایی خاصی زندگی می کنید که تابستان های مرطوب و بهارهای پربارشی دارید، ممکن است رطوبت داخل گلخانه شما نسبت به گلخانه هایی که در مکان های دیگر قرار دارند، بیشتر باشد. اگرچه این روش ها می توانند تا حد خیلی زیادی برای تشخیص میزان رطوبت گلخانه تاثیرگذار باشند، اما بهترین و منطقی ترین روش، این است که از یک رطوبت سنج باکیفیت در گلخانه استفاده کنید. 

رطوبت مطلوب در گلخانه چقدر است؟ 

میزان رطوبت مورد نیاز در گلخانه با توجه به نوع گیاه و موقعیت جغرافیایی گلخانه، می تواند تا حد خیلی زیادی متفاوت باشد. با این حال، بیشتر گیاهان در دمای ۲۷ درجه سانتیگراد و رطوبت نزدیک به ۸۰ درصد می توانند رشد و باردهی خیلی خوبی داشته باشند. این در حالی است که اگر رطوبت و دمای گیاهان بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد، رشد آنها تا حد خیلی زیادی مختل می شود و عملکرد آنها پایین می آید. 

البته همان طور که در ابتدا نیز گفتیم، میزان رطوبت مورد نیاز گیاهان تا حد خیلی زیادی به گیاهان و فضای جغرافیایی گلخانه بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر در منطقه گرمسیری هستید و گیاهان شما نیز در فهرست گیاهان گرمسیری قرار می گیرند، ممکن است به رطوبت بالاتری نیاز داشته باشند. این در حالی است که برخی گیاهان مانند کاکتوس ها در رطوبت کمتر نیز عملکرد بسیار خوبی دارند. 

رطوبت مطلوب در گلخانه

اما اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی کنیم، باید بگوییم که گیاهانی که برگ ضخیم تری دارند، می توانند رطوبت و آب را برای مدت بیشتری در خود نگه دارند. به همین دلیل این گیاهان در رطوبت کمتر عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که هرچه دما بالاتر رود، رطوبت کاهش می یابد. به همین دلیل خیلی مهم است که شما در کنار حفظ رطوبت، دمای گلخانه را نیز تنظیم کنید. بسته به نوع گیاه، دمای بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد برای اغلب گیاهان مناسب است و در این دما، می توانید رطوبت مناسب گلخانه را حفظ کنید. 

نحوه کنترل رطوبت در گلخانه

گفتیم که بسته به فصلی که شما در آن بسر می برید، می توانید از روش های مختلفی برای کنترل رطوبت گلخانه استفاده کنید. هر یک از این روش ها در کنار یکدیگر، می توانند تاثیر بسیار زیادی در تنظیم دما و رطوبت مناسب گلخانه داشته باشند. در ادامه، انواع روش هایی که می توانید از آنها برای این هدف استفاده کنید را نام می بریم. 

استفاده از سیستم تهویه مناسب 

استفاده از سیستم تهویه مناسب 

اگر هوای داخل گلخانه مدام در گردش باشد، بیماری های قارچی و عفونی خیلی کمتر در این فضا به وجود می آیند. همچنین آب اضافی موجود در گلخانه تبخیر می شود و رطوبت در این فضا کاملاً تنظیم خواهد شد. به همین دلیل شما می توانید با استفاده از یک سیستم تهویه با کیفیت و تعدادی فن، هوای داخل گلخانه را به گردش در بیاورید و دما و رطوبت آن را تنظیم کنید. انواع فن های مناسب گلخانه با کیفیت بسیار بالا در فروشگاه مه پاش صنعت به فروش می رسند. 

جلوگیری از آبیاری زیاد گیاهان 

اگرچه آبیاری گیاهان اهمیت بسیار زیادی در رشد و ثمر دهی آنها دارد، اما به هیچ عنوان نباید آب خیلی زیادی به گیاهان بدهید. چراکه وقتی آب خیلی زیادی به گیاهان بدهید و این آب به اندازه کافی تبخیر نشود، رطوبت داخل گلخانه نیز افزایش می یابد. این منظور، می توانید به جای آبیاری سنتی گیاهان، از روش هایی مانند آبیاری قطره ای یا سیستم مه پاش گلخانه استفاده کنید. این روش ها علاوه بر این که فوق العاده کاربردی و با کیفیت هستند، مصرف آب را تا حد خیلی زیادی پایین می آورند. 

استفاده از هیتر گرمایشی گلخانه 

با وارد شدن به فصل زمستان، ممکن است دمای داخل گلخانه تنظیم نباشد که این امر، تاثیر مستقیمی روی رطوبت گلخانه نیز می گذارد. به همین دلیل شما می توانید برای تنظیم رطوبت مناسب گلخانه از سیستم های گرمایشی باکیفیت مانند هیترهای گرمایشی استفاده کنید. نکته مثبت درباره این هیترها این است که در سقف گلخانه نصب می شود و به شکل کاملا یکنواخت، در همه قسمت های گلخانه هوای گرم را منتشر می کند. علاوه بر این موارد، میزان مصرف برق و گاز هیترهای گرمایشی فوق العاده پایین است. 

از بین بردن علف هرز در گلخانه 

وجود علف های هرز در گلخانه یکی از بدترین مشکلاتی است که می تواند باعث بهم ریختن رطوبت در گلخانه شود. چراکه حتی اگر رطوبت داخل گلخانه شما به اندازه کافی باشد، بیشتر این رطوبت به علف های هرز می رسد و گیاهان نمی توانند به اندازه کافی مرطوب باشند. به همین دلیل شما باید در کنار سایر روش هایی که گفتیم، با استفاده از لوازم مناسب، تمام علف های هرز موجود در گلخانه را از بین ببرید. 

استفاده از رطوبت گیر 

استفاده از رطوبت گیر در گلخانه

رطوبت گیر یکی از بهترین گزینه ها برای از بین بردن رطوبت اضافی داخل گلخانه است. این روش به شما کمک می کند تا بتوانید به شکل کاملاً کارآمد، رطوبت کافی را در گلخانه تنظیم کنید و از بروز بیماری هایی مانند بیماری های قارچی و عفونی جلوگیری نمایید. با این حال، مهمترین مشکل رطوبت گیر این است که هزینه نسبتاً بالایی دارد و شاید از نظر اقتصادی چندان به صرفه نباشد. به همین دلیل روش هایی که پیش از این گفتیم برای تنظیم رطوبت گلخانه مناسب تر هستند. 

سخن نهایی

در این مطلب تنها برخی از روش های تنظیم رطوبت مناسب گلخانه را به شما معرفی کردیم که هر یک از آنها دارای مزایا و معایب مربوط به خود هستند. اگر شما هم گلخانه ای دارید و می خواهید رطوبت آن را تنظیم کنید، بهتر است در ابتدا از رطوبت سنج استفاده کرده و بعد از تشخیص میزان رطوبت داخل گلخانه، برای تنظیم آن اقدام نمایید. برای خرید انواع لوازم مناسب به منظور تنظیم رطوبت داخل گلخانه، می توانید با کارشناسان ما در مه پاش صنعت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *