دسته‌بندی نشده

راه اندازی گلخانه گوجه نیازمند چه اقداماتی است؟

گلخانه گوجه

گوجه به شکل های مختلفی به دست می آید که یکی از رایج ترین آنها، گوجه گلخانه ای است. این مدل گوجه باید در شرایط خاصی رشد کند تا بتواند پرورش یابد و به شکل کاملا سالم و خوش طعم، وارد بازار شود. به این منظور، باید شرایط مناسبی را در گلخانه گوجه به وجود بیاورید تا بتوانید با خیال راحت، گوجه را در آنجا پرورش دهید. از آنجا که سود گوجه بسیار زیاد است، بسیاری از افراد قصد کشت این محصول را دارند تا بتوانند از این طریق به سود قابل توجهی برسند. 

با این حال، شرایط آب و هوایی هر منطقه می تواند تاثیر زیادی در نحوه کشت گوجه داشته باشد. به این صورت که اگر در مکان های جغرافیایی خاصی زندگی می کنید و نمی توانید همیشه و در همه فصول گوجه را پرورش دهید، می توانید از گلخانه استفاده کنید. گلخانه مزایای بسیار زیادی دارد که نسبت به فضای آزاد، دست شما را برای رشد انواع گیاهان و محصولات مانند گوجه باز می گذارد. در ادامه، به صورت کامل مراحل و نحوه رشد گوجه در گلخانه و شرایط مورد نیاز آن در این محیط را توضیح می دهیم. 

مراحل رشد گوجه فرنگی

به طور کلی، گوجه فرنگی دارای مراحل رشد بسیار زیادی است که اگر هر یک از این مراحل دچار اختلال شود، احتمال دارد محصول نهایی اصلاً چیزی نباشد که انتظارش را دارید. به همین دلیل لازم است به هر یک از این مراحل با دقت توجه داشته باشید. با مشورت با افراد آگاه در این زمینه و ایجاد شرایط محیطی ایده آل، می توانید بهترین گلخانه گوجه را داشته باشید تا بتوانید در این فضا، با کیفیت ترین گوجه را تهیه کنید. در ادامه، می توانید هر یک از مراحل رشد گوجه فرنگی را مشاهده کنید. 

مراحل رشد گوجه فرنگی
  • مرحله اول، رشد اولیه: این مرحله در واقع زمانی رخ می دهد که هنوز دانه گوجه فرنگی جوانه نزده است. در این مرحله، فقط ریشه های دانه تشکیل می شوند و به آرامی بیرون می آیند. اندازه ریشه ها بسیار کوچک هستند و برای جوانه زدن آماده می شوند. 
  • مرحله دوم، رشد دانه: در مرحله دوم، دانه به آرامی جوانه زده و رشد می کند. زمانی که این مرحله ادامه می یابد، دانه شما در واقع به یک نشای کوچک تبدیل می شود که نیاز به یک محیط جدید برای زندگی دارد. از مرحله اول تا دوم، دانه نیاز به مراقبت بسیار زیادی دارد تا بتواند به یک نشا تبدیل شود. 
  • مرحله سوم، شکوفه دادن: بعد از این که شما یک نشای کامل داشتید، باید شرایط ایده آلی برای آن به وجود بیاورید تا به آرامی رشد کرده و برای اولین بار، شکوفه بدهد. موقع شکوفه دادن گیاهان نیز باید دقت خیلی زیادی به آنها داشته باشید. چراکه هرگونه تغییر در شرایط محیط گلخانه گوجه ممکن است باعث ریختن و از بین رفتن شکوفه ها شود. 
  • مرحله چهارم، باردهی: همان طور که می دانید، شکوفه ها به مرور زمان به میوه تبدیل می شوند. اولین شکوفه هایی که سریع تر باز شده بودند، در بازه زمانی کوتاه تری به گوجه فرنگی تبدیل می شوند و شما می توانید آنها را بچینید. 

شرایط دمایی گوجه فرنگی گلخانه ای

یکی از مواردی که باید برای ایجاد شرایط مناسب به منظور رشد گوجه در گلخانه به آن توجه زیادی داشته باشید، شرایط دمایی گلخانه است. گلخانه گوجه حساسیت بسیار زیادی دارد و شما باید با توجه به فصلی که در آن به سر می برید، دمای گلخانه را تنظیم کنید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید دما حتی می تواند روی میزان رطوبت و ph محیط گلخانه نیز تاثیر بگذارد. به همین دلیل حتماً به این نکته دقت کافی داشته باشید. 

شرایط دمایی گوجه فرنگی گلخانه ای

علاوه بر این، باید در هر یک از مراحل ذکر شده در قسمت بالا، دمای گلخانه گوجه را در حالت مشخصی قرار دهید. این بدان معنی است که دمایی که برای مرحله اول مناسب است، شاید برای مرحله آخر لازم نباشد. همچنین حتی اگر هوا ابری آفتابی باشد، این دما می تواند تغییر کند. 

در شرایط کلی، گوجه فرنگی برای رشد مطلوب در طول روز به دمای بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد و در طول شب به دمای بین ۱۶ تا ۲۰ درجه سانتیگراد نیاز دارد تا بتواند باردهی خوبی داشته باشد. با این حال، بسته به نوع گوجه فرنگی، شما می توانید دمای بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد را نیز برای آن در نظر بگیرید که همه این تغییرات با مشورت با افراد متخصص اعمال می شود. 

نور مورد نیاز بوته گوجه فرنگی

علاوه بر دما، تنظیم نور در گلخانه گوجه نیز اهمیت قابل توجهی دارد. اگر در گلخانه نور بیش از اندازه بتابد، هم خود گلخانه از بین می رود و هم نحوه عملکرد و رشد گوجه فرنگی دچار اختلال می شود. به این صورت که تابش بیش از اندازه نور خورشید می تواند باعث له و زرد رنگ شدن گوجه فرنگی شود. در مقابل، اگر نور کافی به گوجه نتابد، رشد آن کامل نمی شود و به صورت نیمه رسیده وارد بازار خواهد شد. 

نور مورد نیاز بوته گوجه فرنگی

به همین دلیل اگر قصد دارید با کیفیت ترین گوجه فرنگی را تولید و روانه بازار کنید، پیشنهاد می کنیم به نور آن توجه داشته باشید. نور با عبارت مول بر متر مربع سنجیده می شود. برای یک گلخانه که در آن گوجه فرنگی پرورش می دهید، میزان نور مورد نیاز باید بین ۴۰۰ تا نهایتاً ۵۰۰ میکرومول بر متر مربع بر ثانیه باشد. به عبارت دیگر، نور مورد نیاز در گلخانه گوجه فرنگی باید بین ۸۹ تا ۱۱۱ وات بر متر مربع و یا ۲۲ هزار تا ۲۷۰۰۰ لوکس یا به عبارتی ۲ تا ۳۰ مول بر متر مربع باشد. 

میزان کربن دی اکسید

همان طور که می دانید، گیاهان کربن دی اکسید را مصرف و اکسیژن را تولید می کنند. این موضوع درباره گیاه گوجه فرنگی نیز صدق می کند. پس باید کربن دی اکسید کافی در گلخانه ای که شما در آنجا گوجه فرنگی را پرورش می دهید، قرار داشته باشد تا بتوانید با خیال راحت، تمام شرایط را برای رشد بهتر گوجه فرنگی فراهم آورید. 

به منظور داشتن بهترین عملکرد گلخانه گوجه فرنگی، شما باید دمای آن را در بهترین حالت قرار دهید و به صورت کلی، میزان کربن دی اکسید لازم در این مکان نزدیک به ۱۰۰۰ پی پی ام محاسبه می شود. در صورتی که میزان کربن دی اکسید موجود در گلخانه بیشتر از این مقدار باشد، یعنی هوای داخل گلخانه مسموم است و برای گیاهان و میوه آنها ضرر دارد. 

آب مورد نیاز گوجه فرنگی

آب مایه حیات است و نه تنها برای انسان، بلکه برای رشد گیاهان نیز اهمیت زیادی دارد. بدون آب، شما به هیچ عنوان نمی توانید گوجه فرنگی های باکیفیتی داشته باشید. حتی اگر آب کافی به گیاهان موجود در گلخانه نرسد، تمام گیاهان پژمرده و خشک خواهند شد.

آب مورد نیاز گوجه فرنگی

بسته به فصلی که در آن گوجه فرنگی را پرورش می دهید، شما باید در طول روز تقریباً بین ۳۰۰ تا ۴۴۰ لیتر آب به هر متر مربع سطح کشت شده از گوجه فرنگی بدهید. می توانید برای آبیاری بهتر این گیاه گوجه فرنگی، در گلخانه از سیستم مه پاش استفاده کنید. چرا که باعث می شود آب به شکل کاملاً یکنواخت به همه قسمت های گلخانه برسد. 

خاک مناسب گوجه فرنگی گلخانه ای

از دیگر موارد بسیار مهم که اهمیت زیادی در نحوه رشد گوجه فرنگی در گلخانه دارد، می توان به خاک آن اشاره کرد. به خصوص که موقع جوانه زدن دانه، باید خاک با کیفیتی در گلخانه وجود داشته باشد که کیفیت گوجه فرنگی تولید شده نیز بالا برود. به این منظور، پیشنهاد می کنیم که فضای گلخانه را زهکشی کنید تا آب کافی به همه قسمت های گلخانه برسد. 

توجه داشته باشید که رطوبت داخل گلخانه باید به اندازه کافی، نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد. در صورت افزایش بیش از حد رطوبت در گلخانه، گیاه یا نهال تازه جوانه زده از بین می رود و ممکن است دچار بیماری های قارچی مانند ریزوکتونیا، پیتیوم یا سایر موارد این چنینی شود. 

خاک مناسب گوجه فرنگی گلخانه ای

از آنجا که گیاه گوجه فرنگی دارای ریشه فیبری منشعب است، بهتر است که خاکی که گیاه را در آن قرار می دهید هم نسبتاً شل باشد و فضای کافی برای عبور هوا در آن وجود داشته باشد. چرا که در این خاک، گیاه فضای بهتری برای رشد کردن خواهد داشت. اگرچه ریشه گیاه گوجه فرنگی بسیار عمیق است، اما بخش زیادی از این ریشه در عمق سطحی خاک، تقریباً در عمق ۲۰ سانتی متری قرار دارد. 

به همین دلیل خاک قسمت سطحی گلخانه بسیار مهم است تا شما بتوانید یک شرایط مناسب با رطوبت و ph کافی را برای رشد گوجه فرنگی آماده کنید. لازم به ذکر است که خاک گلخانه گوجه فرنگی باید کاملاً هوازی باشد، و رطوبت در آن تنظیم شده باشد و ph هم به اندازه کافی باشد تا شرایط ایده آلی برای رشد گوجه فرنگی به وجود بیاید. در غیر این صورت، خاکی که گیاه در آن رشد می کند، کیفیت بالایی ندارد. 

میزان ph مناسب

در مطلوب ترین حالت ممکن، PH خاک گلخانه برای پرورش گوجه فرنگی باید بین ۶ تا ۶.۵ باشد. در صورتی که ph از این مقدار کمتر شود، مقدار کلسیم منیزیم خاک کاهش می یابد و کیفیت خود را از دست می دهد. این در حالی است که با بالاتر رفتن ph تا بیشتر از ۶.۸، فاکتورهای دیگری مانند مقدار منگنز، آهن و روی در خاک کم می شود. پس شما باید با استفاده از ابزارهای مناسب، ph خاک را اندازه گیری کنید تا شرایط ایده آلی برای رشد گوجه فرنگی به وجود بیاورید. 

هدایت الکتریکی

در نهایت، موضوع نهایی که باید موقع تاسیس گلخانه برای گوجه فرنگی به آن توجه کنید، هدایت الکتریکی این مکان است. اندازه مناسب هدایت الکتریکی در گلخانه گوجه فرنگی تقریباً ۵. دسی زیمنس بر متر است. 

انواع گوجه فرنگی بر اساس عادت رشد

گوجه فرنگی ها در گلخانه نمونه های بسیار متنوعی دارند که هر یک از آنها دارای عادات رشد مخصوص به خود هستند. به عنوان مثال، اگر گوجه فرنگی شما دارای رشد معین باشد، برای هوای آزاد مناسب است و در انتهای آن جوانه گل قرار می گیرد. این موضوع درباره گوجه هایی که با رشد متوسط رشد می کنند هم صدق می کند. این در حالی است که گوجه فرنگی هایی که رشد نامعین دارند، علاوه بر این که رشد طولی نامحدودی دارند، برای گلخانه مورد استفاده قرار می گیرند. 

انواع گوجه فرنگی بر اساس عادت رشد

با توجه به نوع گوجه فرنگی بر اساس نحوه رشد، شما باید میزان نور، دما، رطوبت و خاک محیط را تنظیم کنید. به این صورت که در دماهای پایین، ممکن است رشد و گلدهی گوجه فرنگی بهتر باشد. همچنین زمانی که نور هم کمتر می شود، مقاومت گیاه افزایش یافته و میوه با کیفیت تری تولید می شود. انواع گوجه فرنگی بر اساس عادات رشد در رنگ های قرمز، زرد و صورتی شناخته می شود که هر یک از آنها دارای نوع رشد خاصی هستند. 

جوانه زنی بذر گوجه

موقع جوانه زنی بذر گوجه، باید دمای فضای گلخانه تقریباً بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد باشد. حداقل دمایی که در گلخانه موقع شب می تواند در این شرایط وجود داشته باشد، بین ۸ تا نهایتاً ۱۱ درجه سانتیگراد است. در جوانه زنی نمی توان از اهمیت بسیار زیاد Pfr غافل شد. برای این که جوانه زنی گوجه فرنگی بهتر انجام شود، بهتر است از تنظیم کننده های رشد استفاده کنید تا نهال های سالم تری را نیز به وجود بیاورید. 

یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای جوانه زنی بهتر بذر گوجه در گلخانه انجام دهید، تیمار بذر است. به این منظور، باید از آب گرم با دمای نزدیک به ۵۰ درجه سانتیگراد استفاده کنید. این کار باعث می شود که مواد مغذی وارد دانه گوجه شود و انواع قارچ ها و باکتری ها از آن دور شوند. 

مقاوم کردن بذر

برای این که بذر در برابر شرایط آب و هوایی، کم آبی یا آب زیاد از خود مقاومت نشان دهد، باید آن را از قبل مقاوم کنید. به این منظور، باید قبل از این که جوانه خارج شود، دانه را خیس کنید و در هوای آزاد خشک نمایید و بعد خیلی سریع آن را بکارید. علاوه بر این موارد، خیس کردن دانه قبل از کاشتن باعث می شود که تمام دانه ها به شکل یکنواخت رشد کنند و باردهی گلخانه گوجه نیز به یک شکل باشد. 

کیفیت آب مورد استفاده برای کشت

شما به هیچ عنوان نباید از آب آلوده برای آبیاری گیاه گوجه فرنگی استفاده کنید. حتی وجود انواع علف کش ها و حشره کش ها در آب، تاثیر منفی روی کیفیت آن می گذارد. چرا که این مواد نه تنها علف ها، بلکه گیاه گوجه فرنگی را نیز نابود می کنند و تاثیر بسیار مخربی روی کشت شما می گذارند. به همین دلیل حتی از کم غلظت ترین علف کش ها نیز موقع آبیاری گیاه گوجه فرنگی استفاده نکنید. 

کیفیت آب مورد استفاده برای کشت گوجه

همچنین مطمئن شوید که مواد محلول مختلف مانند گاز کلر، سدیم، فلور، کربنات و سایر موارد این چنینی در آب وجود ندارد. به عبارت دیگر، آب استفاده شده برای آبیاری گیاه گوجه فرنگی باید کاملاً رقیق و خالص باشد. اگر مواد موجود در آب را اندازه گیری کردید، باید این مواد در آب به اندازه زیر وجود داشته باشد: 

  • کلر: کمتر از ۷۰ 
  • برم: ۱ 
  • بی کربنات: کمتر از ۴۰ 
  • سار: کمتر از ۳ 
  • هدایت الکتریکی: کمتر از 0.75 
  • آمونیوم و نیترات: کمتر از ۵ 

وجود کلسیم و منیزیم در آب آبیاری

منیزیم و کلسیم دو مورد از مواد مغذی بسیار ضروری برای گوجه فرنگی به شمار می آیند که وجود آن در آب اهمیت زیادی دارد. البته شما باید مقدار مناسبی از این مواد را در آب قرار دهید و تعادل را حفظ کنید. مثلاً اگر مقدار کلسیم موجود در آب خیلی زیاد باشد، خاک گلخانه گوجه خاصیت قلیایی پیدا می کند و باید آن را عوض کنید. 

وجود مواد آلی در آب

پیش از این نیز گفتیم که وجود مواد آلی مانند حشره کش ها و علف کش ها در آبی که قرار است به گوجه فرنگی بدهید، می تواند آسیب زیادی به گیاه وارد کند. به همین دلیل باید حتماً این مواد آلی را از آب حذف کنید. به این منظور، می توانید از روش فیلتر کربنی استفاده کنید تمام مواد شیمیایی را از آب جدا نمایید. ورود برخی مواد آلی مانند یون های نیترات و فسفات نیز باعث می شود که آب زیرزمینی آلوده شود. به همین دلیل باید به اندازه کافی از این مواد در آب وجود داشته باشد. 

نحوه تولید نشا گوجه فرنگی

گاهی مواقع به جای کشت دانه، برخی از افراد ترجیح می دهند که از نشا استفاده کنند. نشا در واقع نوعی نهال بسیار کوچک است که باید آن را خیلی سریع و زمانی که هنوز کمی رطوبت دارد، به داخل گلخانه گوجه فرنگی بکارید. البته توجه داشته باشید که فاصله بین هر نشا باید نسبت به دانه گوجه فرنگی طولانی تر باشد. به خصوص که اگر نشا از نوع زودرسی باشد، باید فاصله بین آنها را بیشتر کنید. 

نحوه تولید نشا گوجه فرنگی

اگر شما هم قصد کاشتن نشا در گلخانه را دارید، پیشنهاد می کنیم که از نوعی نشا استفاده کنید که گل و میوه نداشته باشد. چراکه اگر روی نشا گل و میوه وجود داشته باشد، رشد با اختلال مواجه خواهد شد. به همین دلیل حتی اگر گل و میوه هم دارد، باید آن را از بین ببرید. 

انبار کردن و انتقال نشا

قبل از این که نشا را وارد خاک کنید، طبیعتاً باید آن را از مکان خاصی دریافت نمایید که این مکان غالباً انبار است. همان طور که پیش از این نیز گفتیم، شما باید نشا را زمانی بکارید که هنوز کمی رطوبت دارد. با این حال، انبار کردن آن به هیچ عنوان نمی تواند باعث خشک شدن ریشه شود. چراکه انبار نیز دارای شرایط خاصی است و نشای گوجه فرنگی در دمای خاصی نگهداری می شود. 

دمای مناسب برای نگهداری از نشای گوجه فرنگی در انبار بین ۴ تا ۱۳ درجه سانتیگراد است. همچنین انبار باید کاملاً تاریک باشد و هیچ نوری وارد محیط نشود. برای این که نشای گوجه فرنگی در انبار همچنان با دوام و ماندگار باشد، می توان آن را با ساکارز ۱۰ درصد محلول پاشی کرد. با رعایت این موارد، شما می توانید مطمئن باشید که شرایط انبار برای نگهداری از نشا کاملاً مناسب است. 

کوددهی قبل از کشت نشا

قبل از این که نشا را بکارید، باید مقداری کود به آن بدهید. بهترین کودها نیتروژن، فسفات و پتاسیم هستند که در هر متر مربع باید به ترتیب عدد ۳۰، ۲۵ و ۵۵ گرم از این مواد مغذی را در خاک گلخانه پخش کنید. همچنین کودهای حاوی فسفر و پتاسیم به اندازه کافی نیز اهمیت زیادی بر گلخانه گوجه دارد. 

تراکم کاشت گوجه فرنگی در گلخانه

تراکم کاشت گوجه فرنگی در گلخانه

تراکم گوجه فرنگی در واقع به نحوه کاشت آن برمی گردد. به این صورت که شما باید در هر متر مربع، بین ۲ تا نهایتاً ۳ عدد بوته گوجه فرنگی داشته باشید. برای این که گیاه گوجه فرنگی فضای کافی برای رشد داشته باشد، باید آن را در فضایی نزدیک به سه پنجم یا سه چهارم متر مربع قرار دهید. 

تغذیه گیاه

شما می توانید با کوددهی مناسب به گیاه گوجه فرنگی و با رعایت تمام موارد ذکر شده، تمام مواد مغذی را به آن برسانید. برخی از مهم ترین مواد مغذی که باعث تغذیه گیاه گوجه فرنگی می شوند، مواردی مانند پتاسیم، کلسیم، گوگرد، آهن، نیتروژن، منگنز، روی، فسفر و سایر مواد این چنینی هستند. به خصوص اگر خاک گلخانه شما ضعیف باشد، باید مقدار این مواد را افزایش دهید. البته لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد برخی از این مواد مانند فسفر و روی می تواند بسیار خطرآفرین باشد. 

هرس و تربیت بوته

شما با هرس کردن بوته گوجه فرنگی، به عبارتی می توانید آن را تربیت کنید و به آن گیاه نشان دهید که در چه مسیری رشد کند. بعد از این که ارتفاع گیاه به دو متر رسید، یا به سمت پایین رشد می کند و یا قسمت های اولیه ساقه در یکدیگر تنیده شده و ساقه اصلی به سمت بالا می رود. 

طول عمر بوته گوجه فرنگی

گیاه گوجه فرنگی بیشتر مواقع در فصل تابستان ثمر می دهد. به همین دلیل با شروع سرمای هوا، طول عمر این گیاه نیز به پایان می رسد. با این حال، تا زمانی که سرما به طور کامل نرسد، ممکن است بخش زیادی از بوته های گوجه فرنگی همچنان باقی بمانند. 

گلدهی

وقتی جوانه های بوته گوجه فرنگی به اندازه کافی بزرگ شده و شکوفه دادند، این شکوفه ها به گل تبدیل می شوند. بیشتر مواقع گل های گوجه برگ های جانبی ندارند و به صورت تکی رشد می کنند. زمانی که جوانه هایی که به آخرین برگ نزدیک است رشد می کنند، باعث می شوند که گل آذین به بالاتر کشیده شود و خیلی نزدیک به برگ ها دیده نشود. 

هرس و تنک کردن میوه

برای این که همه میوه و گوجه فرنگی به یک اندازه باشند، باغبان می تواند آنها را هرس کند. برای هرس کردن علاوه بر این که می توان گیاه را تنک کرد، امکان از بین بردن میوه های کوچک و غیر ضروری نیز وجود دارد. مثلاً اگر بیشتر میوه گوجه فرنگی بزرگ شدند و در حال حاضر تعدادی از آنها هنوز بسیار کوچک هستند، می توان این گوجه های کوچک را حذف کرد. 

پرورش گوجه فرنگی با سیستم کشت هیدروپونیک

پرورش گوجه فرنگی با سیستم کشت هیدروپونیک

پرورش گوجه فرنگی با استفاده از سیستم کشت هیدروپونیک یکی از جدیدترین روش هایی است که می تواند تا حد خیلی زیادی در هزینه های شما صرفه جویی کند. به منظور استفاده از این روش، شما می توانید از عناصر مختلف مانند کلر بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم، سدیم بین ۳۰ تا ۵۰ گرم، کربنات ۴ گرم، آهن یک گرم، منیزیم و روی به میزان یک گرم استفاده کنید. 

میزان برداشت گوجه فرنگی در گلخانه

به طور متوسط، میزان برداشت گوجه فرنگی در هر متر مربع ۴۰ کیلوگرم است. به این معنی که در هر بوته باید نهایتاً ۲۱ کیلوگرم گوجه فرنگی وجود داشته باشد. با یک حساب سرانگشتی، می توان اینگونه گفت که در هر ۱۰۰۰ متر مربع از گلخانه گوجه فرنگی، تقریباً ۶۳ تن محصول برداشت می شود. بهترین زمان برای برداشت محصول به منظور رسیدن به بالاترین میزان برداشت، موقع خنکی هوا مانند اول صبح است. 

انبارداری از گوجه فرنگی

بعد از این که گوجه فرنگی به مرحله برداشت رسید، می توان آن را نهایتاً دو هفته در انبار نگهداری کرد. البته برای این که بتوان از گوجه فرنگی نگهداری کرد، بهتر است که آنها را به صورت نیمه رسیده برداشت کنید. 

هزینه ساخت گلخانه گوجه فرنگی

مقدار هزینه ساخت گلخانه گوجه فرنگی به فاکتورهای زیادی مانند سازه، نوع پوشش، شرایط آب و هوایی، نوع کشت و سایر موارد این چنینی بستگی دارد؛ اما برای این که بتوانید هزینه های خود را کاهش دهید، پیشنهاد می کنیم که از سیستم های مه پاش برای آبیاری این محیط استفاده کنید تا با مصرف آب کمتر، بهتر بتوانید آب کافی را به گیاه برسانید. 

گلخانه مناسب کشت گوجه گلخانه ای

بهترین گلخانه برای کشت گوجه گلخانه ای، گلخانه ای است که بتوانید در آن تمام شرایط لازم برای رشد گوجه را فراهم آورید. همان طور که گفتیم، در این گلخانه شما باید علاوه بر تنظیم نور، به فاکتورهای دیگری مانند شرایط آب و هوایی، نور، میزان رطوبت و سایر موارد این چنینی نیز توجه کنید. بهترین گلخانه برای کشت گوجه فرنگی، گلخانه ای است که ارتفاع حداقل ۵ متر داشته باشد و در برابر انواع شرایط آب و هوایی مقاوم باشد. 

گلخانه مناسب کشت گوجه گلخانه ای

تعیین زمان و تاریخ کشت گوجه فرنگی گلخانه ای

این که شما چه زمانی را برای شروع کشت گوجه فرنگی گلخانه ای انتخاب می کنید، تا حد خیلی زیادی به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی محیطی بستگی دارد که گلخانه را در آنجا احداث کرده اید. به طور کلی، شما باید زمانی کشت گوجه فرنگی را آغاز کنید که فصل کاملاً مساعد باشد و بتوانید در هوای گرم، دمای مناسب را برای رشد گیاه فراهم آورید. 

سخن پایانی

شما می توانید تمام محصولات مورد نیاز که برای آبیاری گلخانه گوجه فرنگی به آنها نیاز دارید را در فروشگاه مه پاش صنعت پیدا کنید. همچنین با استفاده از انواع مه پاش های گلخانه ای که در این فروشگاه ارائه می شوند، این امکان را دارید که هزینه های خود برای مصرف برق را تا حد زیادی کاهش دهید. تنها کافی است که با کارشناسان مه پاش صنعت تماس بگیرید تا اطلاعات نهایی درباره محصولات مورد نظر برای این کار را در اختیار شما قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *