وبلاگ

آموزش آبیاری قطره ای درختان میوه

آموزش آبیاری قطره ای درختان میوه

آبیاری قطره ای درختان میوه در مقابل روش های دیگر، کاربردهای خیلی زیادی دارد و باعث می شود درختان شما آب مورد نیاز خود را به دست بیاورند. به همین دلیل بیشتر باغبانان و پرورش دهندگان محصولات باغی ترجیح می دهند که از این روش برای آبیاری درختان و باغچه های خود استفاده کنند. در این مقاله، اطلاعات بیشتری درباره آموزش آبیاری قطره ای درختان میوه در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس اگر شما هم به دنبال یک روش مناسب و قابل اعتماد برای آبیاری درختان خود هستید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

قبل از این که روش آبیاری قطره ای درختان میوه را به شما معرفی کنیم، باید بگوییم که درختان میوه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و اگر آب کافی به آنها نرسد، میوه آنها نمی تواند کیفیت مطلوبی داشته باشد. البته این اصلا به این معنا نیست که شما باید آب خیلی زیادی به این درختان بدهید.

گاهی مواقع آب خیلی زیاد باعث می شود میوه ها خیلی سریع تر از زمان اصلی، از درخت بیفتند و باز هم محصول خوبی نخواهید داشت. بهترین روش برای اطمینان از این که درختان دقیقا آب مورد نیاز خود را به دست می آورند، استفاده از آبیاری قطره ای است.

آبیاری قطره ای درختان چگونه است؟

آبیاری-قطره-ای-درختان-چگونه-است-؟

آبیاری قطره ای درختان به روشی گفته می شود که در آن آب با فشار خیلی کم و مناسب، از روزنه های خیلی کوچکی با نام قطره چکان خارج شده و به درختان می رسند. به عبارت دیگر، می توان گفت که در این روش آب از شبکه اصلی خارج می شود و همان طور که از نام آن هم می توان متوجه شد، به صورت قطره قطره در کنار ریشه درخت و پای آن می ریزد.

با انجام این کار، عمق و مساحت خیلی کوچکی از اطراف درخت و خاک آن خیس می شود و به هیچ عنوان آب در قسمت های دورتر درخت نمی رسد. این روش اهمیت بسیار زیادی در کیفیت محصولات باغی و میوه ها دارد. پس اگر شما هم به دنبال یک روش مناسب برای سلامت میوه های خود هستید، حتما آموزش آبیاری درختان میوه را یاد بگیرید که در این مقاله به آن می پردازیم.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد نحوه آبیاری قطره ای گلدان

اصول آبیاری قطره ای درختان میوه

در آبیاری قطره ای، شبکه ای از لوله های مختلف از منبع اصلی آب به هر یک از درختان انشعاب پیدا کرده است. در این شرایط، زمانی که شما قطره ها را باز می کنید، این آب با استفاده از یک پمپ از منبع اصلی خود به هر یک از این شبکه ها می رسند. همزمان با گذر کردن این قطرات آب از سیکلون، مواد خارجی و شن موجود در راه آنها به طور کامل ته نشین می شود.

بیشتر سیستم های آبیاری درختان میوه دارای فیلترهایی هستند که آب را به طور کامل پاکیزه می کنند. در این شرایط، اگر آب از این فیلتر عبور کند، علاوه بر شن، همه جلبک ها و مواد غیر ضروری که به خاطر راکد ماندن آب به وجود آمده اند، جدا می شوند و آب به طور کاملا تمیز و بدون آلودگی به درخت می رسد.

بیشتر بخوانید: آبیاری قطره ای بدون پمپ

البته علاوه بر این فیلتر، آبیاری قطره ای فیلتر دیگری هم دارد که با نام دیسکی شناخته می شود. خیلی از افراد فیلتر دیسکی را با نام فیلتر توری نیز می شناسند که موجب می شود مواد جامد معلق در آب جدا شود.

اگر بخواهید همزمان به درختان خود کود هم بدهید، با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای کار شما خیلی راحت تر خواهد شد. این سیستم ها دارای قسمتی به نام تانک کود هستند که هر موقع به درختان آب بدهید، مقداری آب در این تانک قرار می گیرد. شما می توانید مقدار کود مورد نظر خود را درون این تانک ها ریخته و منتظر بمانید تا محلول کود و آب از انتهای دیگر تانک خارج شود. سپس این محلول وارد جریان اصلی آب می شود و مانند بقیه قسمت های آب، به پای درخت می رسد.

انواع روش های آبیاری درختان میوه

برای این که آموزش آبیاری قطره ای درختان میوه را به درستی یاد بگیرید، باید بدانید که روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند. در این قسمت، انواع مختلف این نوع آبیاری را به شما معرفی می کنیم که با استفاده از آنها می توانید به همه درختان میوه خود آب بدهید.

1- آبیاری قطره ای زیرزمینی با لوله های تراوا

شما می توانید با استفاده از لوله های تراوا که آب را از خود تراوش می دهند، درختان خود را به صورت قطره ای آبیاری کنید. نحوه عملکرد این نوع سیستم آبیاری به این صورت است که باعث می شود آب از این لوله ها به سمت بیرون کشیده شود. بیشتر مواقع لوله های تراوا را در آبیاری قطره ای زیرزمینی در عمق 70 تا 80 سانتی متری زمین نصب می کنند. با این حال، از آنجا که شاید ریشه درختان به لوله ها آسیب برساند، باید حتما از لوله های بسیار با کیفیت جهت آبیاری درختان میوه استفاده کرد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بهترین شیوه آبیاری قطره ای باغچه منازل بر روی آن کلیک کنید.

2- آبیاری قطره ای دریپ

آبیاری قطره ای دریپ یکی از ساده ترین و رایج ترین روش های آبیاری قطره ای درختان میوه در نظر گرفته می شود که بیشتر افراد به خاطر سادگی، آن را انتخاب می کنند. در این روش، آب مورد نیاز با استفاده از قطره چکان هایی که درون لوله ها وجود دارند، به سطح خاک می رسند. این نوع قطره چکان ها دارای دبی مختلفی بین 2 تا 12 لیتر در ساعت هستند.

3- آبیاری قطره ای بابلر

یکی دیگر از روش های آبیاری قطره ای درختان میوه که می توانید برای باغ خود از آن استفاده کنید، آبیاری قطره ای بابلر است. در این روش، خروج آب با استفاده از پاشنده های بسیار کم فشار انجام می شود و به صورت کاملا آهسته و پیوسته، این کار صورت می گیرد.

آبیاری-قطره-ای-بابلر

توجه داشته باشید که اگر آب املاح خیلی زیادی داشته باشد و شما بخواهید از طریق قطره چکان درختان خود را آبیاری کنید، این احتمال وجود دارد که قطره چکان ها مسدود شوند. در این شرایط، آبیاری قطره ای بابلر بهترین گزینه است. به علاوه، این روش برای مواقعی کاربرد دارد که فاصله بین درختان خیلی زیاد است. پس اگر درختانی با فاصله زیاد مانند درخت گردو، پسته، نخل و مرکبات دارید، می توانید از این روش به منظور صرفه جویی در آب و جلوگیری از گرفتگی قطره چکان ها استفاده کنید.

بهترین روش های آبیاری قطره ای روف گاردن

4- آبیاری قطره ای نواری

آبیاری قطره ای نواری برای درختان میوه کاربرد زیادی ندارد و بیشتر از آن برای گیاهان ردیفی استفاده می شود. به عنوان مثال، بیشترین کاربرد سیستم آبیاری قطره ای نواری برای گیاهانی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، خربزه، سیر و سایر موارد این چنینی هستند. این روش آبیاری قطره ای دارای راندمان بیشتر از 90 درصد است و طرفداران خیلی زیادی در میان باغداران دارد.

5- آبیاری قطره ای آبفشانی

در نهایت، آخرین روشی که می توانید از آن برای آموزش آبیاری قطره ای درختان میوه استفاده کنید، آبیاری قطره ای آبفشانی است. در این روش، خروجی های خیلی ریزی روی لوله وصل می شوند که بعد از روشن کردن، به صورت دایره ای مانند قطرات بسیار ریز و یا مه از آن بیرون می آیند. اگرچه این روش بیشتر برای فضای سبز کاربرد دارد، اما می توان از آن برای آبیاری برای درختان میوه با دبی کم هم استفاده کرد.

آبیاری-قطره-ای-آبفشانی

مزایای سیستم آبیاری درختان

استفاده از سیستم آبیاری قطره ای درختان مزایای بسیار زیادی دارد و باعث می شود که درخت شما فوق العاده سرزنده و شاداب باشد. علاوه بر این موارد، این روش مزیت های بیشتری هم دارد که در این قسمت برخی از مهم ترین آنها را به صورت مختصر نام می بریم.

  • صرفه جویی در میزان مصرف آب
  • کاهش تبخیر آب
  • پایین آمدن هزینه های قبض آب
  • شادابی درختان
  • رشد بهتر درخت
  • بیشتر شدن محصولات درختان
  • جلوگیری از افزایش رشد علف های هرز
  • کاهش زمان آبیاری درختان
  • قابلیت تنظیم میزان آبدهی درخت با استفاده از دریپر و شیر
  • عدم نیاز به مسطح کردن باغ
  • قابل استفاده برای انواع محصولات و همه خاک ها
  • کاهش مصرف مواد شیمیایی و کودها
  • امکان استفاده از آب های غیر آشامیدنی و بازیافتی
  • عدم نیاز به نیروی کار کاهش هزینه ها از این نظر
  • کم شدن بیماری های قارچی درختان

معایب سیستم قطره ای درختان

با توجه به آموزش آبیاری قطره ای درختان میوه می توان گفت که این روش مزایای بسیار زیادی دارد. با این حال، نباید از معایب آن چشم پوشی کرد. به عنوان مثال، برای راه اندازی این سیستم باید هزینه نسبتا زیادی بپردازید که البته به نظر ما این هزینه کاملا ارزشش را دارد. زیرا همان طور که متوجه شدید، این روش بعدا موجب کاهش در هزینه های شما می شود.

علاوه بر این که با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای، شما میوه بیشتر و با کیفیت تری خواهید داشت که می توانید سود خیلی بیشتری داشته باشید و این زیاد شدن هزینه راه اندازی اصلا به چشم نمی آید. گاهی ممکن است از خرابی سیستم آبیاری قطره ای خود آگاه نباشید و خیلی سخت بتوانید متوجه آن شوید.

معایب-سیستم-قطره-ای-درختان

در صورتی که در سیستم آبیاری قطره ای درختان میوه خود از فیلتر استفاده نکنید، این احتمال وجود دارد که املاح موجود در آب، لوله و قطره چکان ها را مسدود کنند. گاهی مواقع هم این املاح به همراه نمک موجود در آب به خاطر عدم وجود فیلتراسیون، به خاک گیاه می رسند و می توانند به درخت آسیب برسانند. به همین دلیل هم برای جلوگیری از بروز این مشکلات، پیشنهاد می کنیم که حتما از فیلتراسیون در سیستم آبیاری خود استفاده کنید.

اجزای مورد نیاز آبیاری قطره ای درختان

یک سیستم آبیاری قطره ای مناسب اجزای مختلفی دارد که هر یک از این اجزا کار خاصی را انجام می دهند. در این قسمت، مهمترین اجزای آبیاری قطره ای درختان میوه را مشاهده می کنید که هر یک از آنها اهمیت زیادی در آبیاری درختان میوه و بهتر شدن محصولات دارند.

  • منبع اصلی آب
  • لوله اصلی
  • ایستگاه کنترل مرکزی که شامل دستگاه پمپاژ و فیلتراسیون می شوند و ایستگاه پمپاژ هم شامل پمپ و متعلقات خود می شود.
  • لوله آبرسانی
  • لوله های جانبی یا فرعی
  • تانک کود
  • فیلتر دیسکی یا توری
  • قطره چکان و متعلقات آن
اجزای-مورد-نیاز-آبیاری-قطره-ای-درختان

نکات مهم در استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای درختان

تاکنون اطلاعات زیادی درباره آموزش آبیاری قطره ای درختان میوه به دست آوردید. اگر شما هم می خواهید از این روش برای آبیاری درختان میوه خود استفاده کنید، حتما تا پایان این بخش را مطالعه فرمایید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه نصب مه پاش میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

در این قسمت نکات مهمی برای استفاده از این سیستم را برای شما عزیزان توضیح می دهیم که با استفاده از آنها می توانید به بهترین شکل ممکن درختان میوه خود را آبیاری کنید.

  • پیروی از دستورالعمل های سازنده سیستم: ممکن است سیستم مورد نظر شما تفاوت هایی با سیستم های دیگر داشته باشد که با پیروی از دستورالعمل های سازنده، خیلی راحت می توانید از آن استفاده کنید.
  • فشار آب و طول لوله مناسب: پیشنهاد می کنیم از سازنده و یا فروشنده اطلاعاتی درباره فشار آب و طول لوله بپرسید و به بهترین شکل ممکن آن را تنظیم کنید.
  • شستن کل سیستم لوله کشی: اگر خط لوله کشی شما گیر کند و یا مسدود شود، ممکن است کل سیستم به طور کامل از کار بیفتد. به همین دلیل هم قبل از این که بخواهید مجددا از این سیستم استفاده کنید، بهتر است آن را به طور کامل بشویید. موقع شستن، فیلترها را تمیز کرده و سپس در جای اصلی خود قرار دهید. این برای مواقعی که منبع آبی شما املاح و مواد معدنی زیادی دارد، بیشتر صدق می کند.
  • توجه به دستورالعمل های سازنده و فروشنده قبل از فصل سرما
نکات-مهم-در-استفاده-از-سیستم-های-آبیاری-قطره-ای-درختان
  • استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای مختلف برای بخش های مختلف گیاه: اگرچه سیستم های آبیاری قطره ای انعطاف پذیری بالایی دارند، اما ممکن است شرایط گیاه شما متفاوت باشد و مجبور شوید از سیستم های متفاوتی برای قسمت های مختلف آن استفاده کنید. حتی باید بگوییم که نحوه آبیاری گیاهان و درختان میوه با یکدیگر متفاوت است که با مشورت با فروشنده، می توانید از آن آگاه شوید.
  • نرم و انعطاف پذیر کردن لوله ها قبل از استفاده: قبل از این که از لوله ها استفاده کنید، می توانید آن را زیر نور خورشید قرار دهید و یا در آب گرم بگذارید تا کار کردن با آنها راحت تر شود.
  • پانچ کردن لوله ها در زاویه مناسب: اگر موقع پانچ کردن لوله ها از زاویه مناسبی استفاده کنید، حفره های گردی در قسمت خروجی لوله به وجود می آید و به بهترین شکل ممکن درختان را آبیاری می کند.
  • بیرون آوردن قسمت های مختلف سیستم قبل از نصب خروجی ها به منظور جلوگیری از آسیب و خرابی
  • ایجاد خطوط جانبی قبل از اتصال قطعات و خطوط اصلی
  • قرار دادن لوله بالاتر از سطح زمین با استفاده از نگهدارنده: این کار باعث می شود جانوران و جوندگان نتوانند به لوله آسیب برسانند و طول عمر آن افزایش پیدا می کند.
استفاده-از-سیستم-های-آبیاری-قطره-ای-مختلف-برای-بخش-های-مختلف-گیاه

سخن پایانی

در این مقاله اطلاعات کاملی درباره آموزش آبیاری قطره ای درختان میوه به دست آوردید. همان طور که گفتیم، این روش یکی از کارآمدترین و بهترین روش ها برای آبیاری درختان و به خصوص درختان میوه به شمار می رود. زیرا این شیوه موجب می شود هم شما هزینه کمتری برای مصرف انرژی و آب خود بپردازید و هم میوه های درختانتان کیفیت و مقدار بیشتری داشته باشد. پس اگر به دنبال روشی برای افزایش باردهی درختان میوه خود می گردید، آبیاری قطره ای درختان میوه می تواند بهترین گزینه باشد.