وبلاگ

آبیاری قطره ای بدون پمپ | آبیاری قطره ای ثقلی

آبیاری قطره ای بدون پمپ

امروزه روش های مختلفی برای آبیاری زراعت وجود دارند که یکی از آن ها آبیاری قطره ای بدون پمپ است. این نوع آبیاری جزو جدید ترین و بهترین روش ها است که شما می توانید با بکار گیری این روش، زمین های زراعی و محصولات خود را آبیاری کنید. سیستم آبیاری قطره ای به این گونه است که به جای تأمین فشار با استفاده از پمپ، انرژی لازم از طریق اختلافات سطح آب در ابتدا و انتهای زمین زراعی به دست آورده می شود. اگر قصد دارید با این روش و مزایای آن آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم تا آخر مطالب همراه ما باشید.

آبیاری ثقلی بدون پمپ یک روش بسیار خوب و مطمئن و همچنین از نظر هزینه، به صرفه است که شما می توانید با استفاده از این روش باغچه و زمین های زراعی در اندازه  های متوسط یا کوچک را به راحتی آبیاری کنید. این سیستم بسیار ساده و آسان است، به طوری که از یک مخزن مرتفع تشکیل شده که در زیر آن از طریق لوله ای آب خارج می شود و آب مورد نظر را به سیستم آبیاری قطره ای می رساند. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که کنترل این نوع روش به دست خودتان است و می توانید زمان آبیاری را مدیریت و کنترل کنید.

آبیاری-ثقلی-بدون-پمپ

به دلیل این که در کشور ایران بحران و کمبود آب وجود دارد، بسیاری از باغبان ها و کشاورزان دیگر از روش های قدیمی که در مصرف آب هیچ صرفه جویی نمی شود، استفاده نمی کنند و با به کار گیری روش های نوین و جدید توانسته اند نتیجه بهتری در صرفه جویی آب داشته باشند. امروزه یکی از بهترین روش ها آبیاری قطره ای بدون پمپ است. اگر جزو افرادی هستید که قصد دارید، با استفاده از هزینه کم و مناسب، بهترین روش را برای آبیاری محصولات خود پیدا کنید، ما به شما روش آبیاری قطره ای بدون پمپ را پیشنهاد می کنیم.

آبیاری قطره ای بدون پمپ چیست؟

در بخش قبل این که آبیاری قطره ای زمین های زراعی بدون استفاده از پمپ چیست را به شما معرفی کردیم، اما اگر برای برخی از افراد سؤال است که سیستم این نوع روش  آبیاری چه گونه است، می توان گفت که در این روش مخزن آب انرژی خود را از طریق اختلاف ارتفاع سطح آب در انتها و ابتدای زمین زراعی به دست می آورد. شما با به کار گیری این روش می توانید زمین های زراعی صد هکتاری را نیز آبیاری کنید، البته توجه داشته باشید که این روش برای زمین های بزرگ متوسط و همچنین کوچک قابل استفاده است.

مثالی از آبیاری بدون پمپ

اگر بخواهیم مثالی برای آبیاری قطره ای خانگی و بدون پمپ بزنیم، می توان گفت که این روش در زمین های درخت پسته به اندازه 8 هکتار استفاده شده و به نتیجه مطلوبی رسیده اند. با استفاده از این روش هزینه کمتری صرف کرده اند و همچنین کیفیت آبیاری مناسب تری داشته اند. البته توجه داشته باشید که اگر منبع اصلی تأمین آب از چاه باشد، به سهولت از فشار پمپ چاه این ارتفاع قابل تأمین است؛ اما اگر آب سطحی باشد، باید خط انتقال آب به طوری طراحی شود که ارتفاع 2 تا 3 متری بالایی زمین نیز تأمین شود، در غیر این صورت از پمپاژ جلوگیری می شود.

تایمر آبیاری قطره ای بدون پمپ

سیستم‌ آبیاری قطره ای به طوری ساخته شده‌اند که خوتان می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید و نسبت به محصولی که دارید، زمان آن را تعیین کنید. این نوع آبیاری به سیستم هوشمند مجهز است که همین باعث شده تا جزو بهترین روش های آبیاری شود. سیستم آبیاری این روش به گونه ای عمل می کند که به یک بار فشار آب نیاز دارد تا بتوانید سیستم شیر برقی دیافراگمی تایمر ها و کنترل آبیاری را راه اندازی کنید.

تایمر-آبیاری-قطره-ای-بدون-پمپ

تایمر های آبیاری قطره ای خانگی به این گونه هستند که در ساختار آن ها به جای شیر برقی از سیستم چرخ دنده ای استفاده شده است. به عبارت دیگر می توان گفت در سیستم چرخ دنده ای به جای این که به طور مداوم فشار آب قطع و وصل شود، توپی درون این دستگاه ها قرار دارد که با چرخ خوردن باعث حرکت و باز و بسته شدن مسیر آب می شود و همین باعث شده تا مشکل کمبود آب به طور کامل رفع شود. لازم به ذکر است که با داشتن این قابلیت شما می توانید از تایمرها در صورتی که دارای مخزن آب هستید، سیستم آبیاری قطره ای بدون پمپ را داشته باشید.

اگر به دنبال بهترین شیوه ابیاری قطره ای و راهکاری اصولی برای آبیاری قطره ای باغچه و منزل هستید پیشنهاد میکنیم مقاله آبیاری قطره ای باغچه منازل را مطالعه کنید.

تجهیزات آبیاری قطره ای بدون پمپ

برای این که بتوانید یک سیستم آبیاری قطره ای راه اندازی کنید، نیاز به تعدادی تجهیزات اساسی دارید. ایجاد یک دستگاه برای آبیاری بدون پمپ سخت نیست و تنها به چند وسایل برای درست کردن آن نیاز دارید. ما قصد داریم تجهیزاتی که برای راه اندازی این دستگاه نیاز دارید را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد درست کردن این نوع سیستم‌های آبیاری قطره ای را دارید، بتوانید به راحتی به هدف خود برسید.

  1. مخزن آب: برای این کار بهتر است از مخزن هایی که گنجایش بالایی دارند، استفاده کنید تا دفعاتی که باید آن ها را پر از آب کنید، پایین باشد؛ همچنین بهتر است مخزن را به انداره مصرف یک روز پر از آب کنید. البته داشتن مخزنی با گنجایش بالا ممکن است مشکل بزرگی باشد، به این دلیل که شما باید آن را بالاتر از محصولات خود قرار دهید و برای پر کردن آن ممکن است به مشکل بر بخورید. دلیل بالا بردن مخزن این است که از فشار نیروی جاذبه برای آبیاری قطره ای استفاده شود.
  2. سازه ای برای نگهداری مخزن آب: همان طور که گفته شد، مخزن آب مربوط به آبیاری قطره ای درختان باید بالاتر از زمین زراعی قرار گرفته شده باشد؛ به همین دلیل شما باید سازه ای درست کنید که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشد، زیرا باید وزن مخزن آبیاری قطره ای بدون پمپ را تحمل کند.
  3. لوله کشی: بهتر است در قسمت پایین و زیر مخزن لوله‌ای قرار دهی تا آب از آن خارج شود؛ به این نکته توجه داشته باشید که اگر آب درون مخزن بیش از یک روز است، پیشنهاد می‌کنیم برای صرفه‌جویی آب از شیر قطع‌کن استفاده کنید. همچنین شما اگر می خواهید که افزایش فشار بیشتری در آبیاری داشته باشید، باید از لوله هایی که در اندازه های مختلف قرار دارند، استفاده کنید.
  4. تایمر و فیلتر: تایمر ها انواع مختلفی دارند که پیشنهاد می‌کنیم از آن‌ها برای تنظیم دستگاه استفاده کنید. کار این تایمر‌ ها این است که فرکانس انتشار آب به خطوط آبیاری قطره ای را انجام می دهند. البته به این نکته توجه داشته باشید که باید قبل از شیر های تایمر یک فیلتر نصب کنید که این کار باعث جلوگیری و مسدود شدن خطوط کوچک تر می شود.
  5. سوپاپ ها و خطوط قطره ای: شما باید برای راه اندازی یک دستگاه آبیاری قطره ای بدون پمپ از سوپاپ ها در بین لوله های مخزن و لوله های آبیاری استفاده کنید.
تجهیزات-آبیاری-قطره-ای-بدون-پمپ

نتیجه گیری

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، آبیاری قطره ای بدون پمپ جزو بهترین و جدیدترین روش های آبیاری محسوب می شود که به باغبان ها و کشاورزان پیشنهاد می کنیم برای آبیاری زمین های زراعی، درخت ها و دیگر محصولات از این روش استفاده کنند؛ زیرا سیستم آبیاری قطره ای دارای مزایایی بسیار خوبی است که شما با به کار گیری این روش قطعا سود بسیار زیادی می کنید.

اگر اطلاعاتی درباره نحوه استفاده از این روش ندارید، بهتر است حتما از قبل، آموزش آبیاری قطره ای بدون پمپ را فرا بگیرید تا در نحوه استفاده از آن، با مشکل مواجه نشوید. ما در این مقاله از مه پاش صنعت شما را با آبیاری قطره ای ثقلی بدون پمپ آشنا کردیم. اگر قصد انجام این روش را دارید، پیشنهاد می کنیم تمام مطالب گفته شده را با دقت بخوانید.