وبلاگ

صفر تا صد نحوه آبیاری قطره ای گلدان

آبیاری قطره ای گلدان مزایای بسیار زیادی دارد که یکی از مهم ترین آنها، این است که موجب می شود در وقت و هزینه های شما صرفه جویی شود. ممکن است برخی مواقع شما به مکان دوری بروید و نتوانید هر روز به گلدان های خود آب بدهید. در این شرایط، استفاده از یک سیستم مناسب برای آبیاری قطره ای خانگی برای گلدان ها می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند.

فرض کنید که قصد دارید به مسافرت چند روزه ای بروید و شاید حداقل یک هفته منزل نباشید. از طرف دیگر، احتمالا گل هایی در منزل دارید که برخی از آنها هر روز و برخی دیگر چند روزه به آب نیاز دارند. در این شرایط شما می توانید با استفاده از لوازم آبیاری قطره ای گلدان در منزل خود، بدون نیاز به اشخاص دیگر حتی وقتی در مسافرت به سر می برید هم گلدان هایتان را آب بدهید. در این مقاله از مه پاش، برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد که آبیاری گلدان در مسافرت چگونه انجام می شود و چطور باید از یک سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنید.

روش آبیاری قطره ای گلدان در خانه

اگر شما هم به دنبال روش مناسبی برای آبیاری گلدان در مسافرت می گردید، آبیاری قطره ای می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. آبیاری قطره ای گلدان به این صورت کار می کند که با استفاده از دستگاه هایی مانند شلنگ، لوله و آب پاش های مورد نظر، به اندازه نیاز گیاه به آن آب می دهد.

روش-آبیاری-گلدان-در-خانه

با استفاده از این روش، شما می توانید مطمئن شوید که دقیقا به اندازه نیاز گیاه به آن آب داده می شود و با افزایش و یا کاهش آب آن، تغییری در روند و شرایط گیاه به وجود نخواهد آمد. علاوه بر این، نحوه نصب و استفاده از این روش آبیاری قطره ای گلدان های خانگی فوق العاده راحت بوده و هر کسی می تواند از آن استفاده کند.

نکته جالب توجه درباره سیستم آبیاری قطره ای این است که به خاطر داشتن تایمر، موجب می شود که کار شما برای آبیاری گل و گیاهان منزلتان تا حد خیلی زیادی راحت شود. به این صورت که می توانید تایمر را تنظیم کرده و سیستم آبیاری قطره ای به صورت خودکار در زمان مشخص شده روشن و در زمان تعیین شده هم خاموش شود.

سیستم-آبیاری-قطره-ای

این روش برای کسانی مناسب است که گل و گیاهان زیادی در منزل دارند و موقع مسافرت نگران آبیاری گل و گیاهانشان هستند. علاوه بر اهمیت فوق العاده آبیاری گلدان در مسافرت و زمانی که خانه نیستید، این سیستم اهمیت دیگری هم دارد و آن هم این است که باعث صرفه جویی در زمان شما خواهد شد. برای نصب و اتصال سیستم آبیاری قطره ای هم فقط کافی است که تجهیزات ساده مانند کیت و کانکتورهای مورد نیاز را داشته باشید تا آنها را به شیر آب متصل کنید

بیشتر بخوانید: آبیاری قطره ای بدون پمپ

زمانبندی مناسب برای آبیاری قطره ای گلدان

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، دستگاه آبیاری قطره ای گلدان دارای تایمری است که شما می توانید مدت زمان آبدهی آن به گلدان را تنظیم کنید. این کار بعد از نصب و راه اندازی کامل سیستم آبیاری قطره ای انجام می شود. با تنظیم کردن قسمت تایمر، می توانید حتی به مسافرت های خیلی طولانی تر هم بروید و اصلا نگران آب دادن به گلدان های خود نباشید.

قبل از استفاده کردن از آبیاری گلدان در مسافرت و دور شدن از منزل، پیشنهاد می کنیم که حتما زمانی که منزل هستید، چندین بار از این سیستم و تایمر آن استفاده کنید تا مطمئن شوید که به صورت درست و منظم کار می کند. اگر در این بررسی متوجه شدید که گلدان ها خیلی زیاد و یا خیلی کم آب دریافت می کنند، فقط کافی است که تایم آن را تنظیم کنید.

پیشنهاد می کنیم که اگر در زمستان یا آب و هوای بارانی تصمیم به دور شدن از منزل گرفتید، این تایمر را تا حد خیلی زیادی کاهش دهید و یا تا حد امکان آن را خاموش نمایید. البته این برای مواقعی است که گلدان های شما در حیات و فضای باز وجود دارند. در صورتی که گل های خود را در فضای داخلی آپارتمان و منزل قرار داده باشید، نیازی به انجام این کار نیست.

قسمت های مختلف سیستم آبیاری قطره ای گلدان

سیستم آبیاری قطره ای قسمت های مختلفی دارد که هر یک از آنها مسئولیت انجام کاری را بر عهده دارند. اگر به درستی هر یک از این قسمت ها را بشناسید، آموزش آبیاری قطره ای هم برای شما راحت تر خواهد شد و خیلی بهتر می توانید در شرایط مختلف از آن استفاده کنید. در این بخش، برخی از اصلی ترین قسمت های سیستم آبیاری قطره ای گلدان را به صورت مختصر معرفی می کنیم.

  • کیت آبیاری قطره ای برای گلدان
  • لوله اصلی برای آبیاری قطره ای گلدان منزل
  • شیر یک طرفه برای جلوگیری از برگشتن آب به مسیر اصلی
  • رابط شلنگ برای لوله های 2.5 سانتی متری
  • رگلاتور یا تنظیم کننده فشار آب
  • درپوشی برای قسمت انتهایی لوله پلی اتیلن
  • میکرو لوله آبیاری در سایز نیم متری
  • قطره چکان یا دریپر آبیاری با میخ های تثبیت کننده کننده (یک دریپر برای هر گلدان)
  • پانچ برای آبیاری قطره ای
  • اتصالات خطوط لوله
  • چند میخ تثبیت کننده آبیاری قطره ای (میخ های 2.5 سانتی متری)
  • تایمر برای آبیاری قطره ای در مسافرت
  • انشعاب دوراهی شیر آب
  • ابزاری برای برش دادن پی وی سی
  • نوار متر

مزایای سیستم آبیاری قطره ای گلدان

چالش-آبیاری-قطره-ای-گلدان

همان طور که تاکنون متوجه شدید، استفاده از سیستم آبیاری قطره ای مزایای بسیار زیادی دارد که یکی از مهمترین آنها، صرفه جویی در وقت است. با استفاده از این دستگاه، دیگر نیازی نیست که وقت خود را برای آب دادن به گلدان های خانه خود صرف کنید. راحتی در استفاده هم یکی از مزایای استفاده از سیستم آبیاری قطره ای است.

بیشتر بخوانید: بهترین شیوه آبیاری قطره ای باغچه منازل

با استفاده از این دستگاه دیگر نیازی نیست که هزینه زیادی برای قبض آب خود بپردازید. زیرا می توانید تایمر آن را تنظیم کنید که در یک بازه زمانی خاص، گلدان ها را آب بدهد. این سیستم مشخص می کند که برای هر گلدان باید چقدر آب بدهد و از هدر رفتن آب جلوگیری می کند.

زمانی که شما از سیستم آبیاری قطره ای برای آب دادن به گلدان های خانه خود استفاده می کند، آب به همه قسمت جوانه و ریشه های گل و گیاهان می رسد. با رسیدن کامل آب به همه قسمت های گل، بسیار شاداب تر خواهد بود و احتمال پوسیدگی گیاه تا حد خیلی زیادی پایین می آید. گیاهانی که سالم تر باشند، کمتر دچار قارچ و آفت می شوند. همه این موارد موجب می شوند که خیلی از افراد سیستم آبیاری قطره ای را نسبت به روش سنتی برای آب دادن به گیاهان ترجیح دهند.

چالش های آبیاری دستی گلدان ها

رابط-بین-لوله-و-شیر-آب

استفاده از آبیاری قطره ای گلدان ها در منزل هم چالش های خاص خودش را دارد که شاید برخی از افراد از بکار بردن آن در منزل خود پشیمان شوند. برای مثال، شاید برخی از افراد فکر کنند که هزینه خرید آبیاری قطره ای گلدان خیلی بالاست. این در حالی است که گفتیم هزینه خرید آبیاری قطره ای گلدان نسبت به آب بسیار کمی که مصرف می کند، کاملا مقرون به صرفه است و موجب می شود که هزینه های شما در پرداخت قبض های آب تا حد خیلی زیادی پایین بیاید.

یکی دیگر از چالش هایی که خیلی از افراد در این زمینه دارند، عدم توانایی نصب و راه اندازی دستگاه آبیاری قطره ای گلدان است. در این شرایط، فقط کافی است که آنها آموزش آبیاری قطره ای را یاد بگیرند تا بتوانند خیلی راحت و در مسافرت، از این سیستم استفاده کنند.

ممکن است برخی از افراد فکر کنند که نمی توانند به درستی از این سیستم استفاده کنند. این در حالی است که همین آموزش آبیاری قطره ای به آنها کمک می کند تا بتوانند خیلی راحت و با هر سطح سوادی که دارند، با این سیستم کار کنند. در ابتدای این مقاله هم به اختصار گفتیم که یکی از مهم ترین مزایای استفاده از آبیاری قطره ای گلدان ها در منزل این است که استفاده کردن از آن فوق العاده راحت است.

نصب سیستم آبیاری قطره ای گلدان

در بخش قبل، گفتیم که اگر شما نحوه نصب و راه اندازی آبیاری قطره ای خانگی را بلد باشید، خیلی راحت می توانید از آن استفاده نمایید. در این قسمت، نحوه نصب این سیستم را به صورت مختصر برای شما توضیح می دهیم تا بتوانید در چند مرحله ساده، از سیستم آبیاری قطره ای برای گلدان های خود استفاده نمایید.

1. نصب کردن رابط بین لوله و شیر آب

اندازه-گیری-طول-میکرو-لوله

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که شیر یک طرفه را به شیر آب و سپس تنظیم کننده شیر آب را به شیر یک طرفه متصل نمایید. بعد از متصل کردن رابط شلنگ به تنظیم کننده فشار آب، نوبت به آن می رسد که آن را با پیچ محکم کنید و به مرحله بعد بروید.

بیشتر بخوانید: آبیاری قطره ای گلدان در مسافرت

2. اتصال لوله پلی اتیلن به رابط شلنگ

در قدم بعدی باید لوله های پلی اتیلن که به اندازه 2.5 سانتی متر هستند را به رابط شلنگ متصل کنید. برای وصل کردن آنها فقط کافی است که یک سر لوله را گرفته و کمی فشار بدهید تا به رابط وصل شود. بعد از محکم کردن آن، می توانید آب را باز کرده و مطمئن شوید که نشتی ندارد.

3. تنظیم سیستم آبیاری قطره ای

کار دیگری که باید برای تنظیم و راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای گلدان در خانه انجام دهید، این است که این سیستم را تنظیم نمایید. در این قسمت، می توانید مشخص کنید که فاصله بین دریپرها تقریبا چقدر باشد. با انجام این کار، می توانید مشخص کنید که محل دقیق اتصال بین لوله های اصلی پلی اتیلن و میکرو لوله ها کجاست.

به منظور انجام این کار فقط کافی است که گلدان را روی زمین قرار داده و لوله پلی اتیلن را در راستای آن بگذارید. مکان هایی که می خواهید لوله پلی اتیلن به میکرو لوله ها متصل شود را علامت گذاری نمایید. میکرو لوله همان لوله ای است که یک سر آن به دریپرهای داخل گلدان و سر دیگر هم به لوله پلی اتیلن متصل شده است. بعد از اندازه گیری همه این قسمت ها نوبت به آن می رسد که انتهای لوله پلی اتیلن را برش زده و در پوششی قرار دهید.

4. اندازه گیری طول میکرولوله

بعد از انجام مراحل قبل، باید قسمتی که روی لوله پلی اتیلن علامت گذاری کرده بودید را تا قسمت داخلی گلدان که محل قرارگیری دریپر است ، اندازه بگیرید. برای اندازه دقیق تر، می توانید کمی خاک گلدان را هم جابجا کنید و به اندازه همان به طول میکرو لوله ها اضافه نمایید.

آزمایش-کردن-سیستم-آبیاری

5. وصل کردن میکرو لوله ها

یکی دیگر از کارهایی که باید برای نصب و راه اندازی سیستم آبیاری قطره ای انجام دهید، این است که بعد از اندازه گیری، میکرو لوله ها را نصب کنید. نصب میکرو لوله ها فوق العاده راحت بوده و فقط کافی است که سوراخی توسط یک پانچر آبیاری در لوله پلی اتیلن و مکانی که باید میکرو لوله وصل شود، قرار دهید و سپس آنها را به یکدیگر متصل نمایید.

6. اتصال دریپر های آبیاری

در قدم بعدی، باید کار فوق العاده راحت اتصال دریپرها را انجام دهید. فقط کافی است که دریپرها را در بخش باز میکرو لوله ها قرار دهید و از داخل گلدان آن را نصب نمایید. برای محکم کردن دریپرها سر جای خود، می توانید از میخ های تثبیت کننده استفاده کنید. فقط موقع نصب دریپرها و میکرو دریپرها مطمئن شوید که هیچ آسیبی به جوانه و ریشه گیاه وارد نمی شود.

7. آزمایش کردن سیستم آبیاری

بعد از انجام کارهای بالا، باید سیستمی که تاکنون طراحی کرده اید را آزمایش نمایید و مطمئن شوید که لوله ها نشتی ندارند. در این مرحله می توانید کار تنظیم دریپرها را نیز انجام دهید و با استفاده از پیچی که در قسمت بالای آنها قرار دارد، میزان آب خروجی را تنظیم کنید.

برای اطلاع از قیمت مه پاش برای آبیاری گیاهان کافی است به صفحه خرید مه پاش مراجعه کنید.

ازمایش-کردن-سیستم-آبیاری-2

8. افزایش امنیت لوله پلی اتیلن

بعد از آزمایش سیستم آبیاری قطره ای گلدان و تنظیم دریپرها به منظور عدم ریختن آب به بیرون از گلدان، می توانید با استفاده از میخ های تثبیت کننده ، آنها را به زمین محکم کنید. برای این که این لوله ها در ظاهر باغ شما دیده نشوند، می توانید روی آنها مالچ قرار دهید. حتی می توانید کمی از گلدان باغ خود را بکنید و لوله های پلی اتیلن را دفن کنید تا اصلا دیده نشوند.

9. تنظیم زمان بندی

در نهایت، آخرین کاری که می توانید انجام دهید، این است که سیستم زمان بندی و تایمر دستگاه آبیاری قطره ای منزل خود را تنظیم نمایید. گفتیم که انجام این کار مزایای زیادی دارد و بیشتر برای زمانی مناسب است که شما بخواهید از آبیاری گلدان در مسافرت استفاده کنید و خیالتان از این نظر راحت باشد.

کیت های آبیاری قطره ای گلدان

بسیاری مواقع، استفاده از تنها یک کیت برای آبیاری قطره ای گلدان کافی است. برای مثال، اگر 8 گلدان و یا حتی کمتر از این تعداد گلدان داشته باشید، می توانید فقط یک کیت برای همه این گلدان ها بخرید. حتی اگر کیت بزرگ تری داشته باشید، می توانید از آن برای بیشتر از 20 گلدان هم استفاده کنید.

کیت-های-ابیاری-قطره-ای-گلدان

بیشتر کیت های موجود در بازار مانند فیتیله آبیاری قطره ای گلدان دارای دفترچه راهنمایی است که نکات کامل مربوط به آن را نوشته اند؛ بنابراین ، با توجه به آن می توانید تا حد خیلی زیادی نحوه استفاده از آن در سیستم آبیاری قطره ای را یاد بگیرید.

آبیاری اتوماتیک گلدان در مسافرت

تاکنون چندین بار از اهمیت بالای سیستم قطره ای برای آبیاری گلدان در مسافرت گفتیم. همان طور که می دانید، گل و گیاهان در بازه زمانی کوتاهی به آب نیاز دارند و زمانی که در مسافرت به سر می برید، می توانید با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای خانگی خیلی راحت از این نظر مطمئن باشید که آب کافی در بازه زمانی مناسب به گلدان های شما خواهد رسید.

سخن پایانی

در این مقاله، اطلاعات کاملی درباره آبیاری قطره ای گلدان در اختیار شما قرار دادیم و گفتیم که این روش چه مزایای فوق العاده ای دارد. بر اساس اطلاعات موجود در این مقاله ، متوجه شدید که سیستم آبیاری قطره ای برای گلدان اهمیت بالایی دارد و به مرور زمان، استفاده از آن در میان مردم هم رواج بیشتری پیدا می کند. شما می توانید برای خرید آبیاری قطره ای گلدان یا حتی نحوه نصب و راه اندازی آن، از تیم ما در مه پاش کمک بگیرید.