وبلاگ

اجزا و قسمت های مختلف سیستم آبیاری قطره ای

اجزا و قسمت های مختلف سیستم آبیاری قطره ای

سیستم آبیاری قطره ای برای این که عملکرد درستی داشته باشد، به اجزا و قسمت های مختلفی نیاز دارد. در این مقاله می توانید اجزای سیستم آبیاری قطره ای را بشناسید و بدانید که این سیستم از چه قسمت هایی تشکیل شده است. با شناختن این اجزا، کار کردن با این سیستم نیز برای شما فوق العاده راحت تر می شود. پس اگر شما هم می خواهید قسمت های مختلف سیستم آبیاری قطره ای را بشناسید و نحوه عملکرد هر یک از آنها را بدانید، حتما تا پایان این مقاله از مه پاش همراه ما باشید.

در حال حاضر افراد زیادی به دنبال بهینه مصرف انرژی هستند. در این شرایط، استفاده از سیستم آبیاری قطره ای می تواند یک گزینه کاملا منطقی و مقرون به صرفه باشد. زیرا با استفاده از این سیستم، مقدار آب مصرفی تا حد خیلی زیادی پایین می آید و علاوه بر کاهش مصرف انرژی، هزینه های شما برای قبض آب هم کاهش پیدا می کند.

انواع قطره چکان ها، کدام قطره چکان را انتخاب کنیم؟

به خاطر مزایای بسیار زیاد سیستم آبیاری قطره ای، تولید کنندگان نیز این دستگاه ها را در شکل ها و انواع مختلفی طراحی کرده اند. از این رو، شاید خیلی از افراد به درستی ندانند که کدام یک از سیستم های آبیاری و کدام قطره چکان برای آنها مناسب تر است. به این منظور، ما انواع قطره چکان و دریپر را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید تا حدودی با آنها آشنا شده و یکی از آنها را برای منزل یا باغ خود انتخاب کنید.

چه-قطره-چکانی-انتخاب-کنیم

1- قطره چکان خارج لوله ای یا  Online

قبل از این که اجزای سیستم آبیاری قطره ای را به شما معرفی کنیم، خوب است بدانید که یکی از مهم ترین نمونه های قطره چکان های موجود در بازار، نمونه های خارج لوله ای یا آنلاین هستند. همان طور که از نام آنها نیز می توان حدس زد، این قطره چکان ها خارج از لوله و در قسمت بیرونی آن نصب می شوند.

مهمترین کاربرد این قطره چکان ها، به منظور آبیاری درختان و گیاهان است. یکی از اصلی ترین دلایل استفاده بسیار زیاد از قطره چکان خارج لوله ای این است که بسته به نیاز خود و گیاهانتان، می توانید آن را در فواصل مشخص از یکدیگر نصب کنید و فاصله بین قطره چکان ها به صلاح دید خود شما بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: برای فهمیدن چگونگی تمیز کردن گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای کلیک کنید.

از طرف دیگر، قطره چکان های آنلاین نیز شامل نمونه های مختلفی می شوند که در این قسمت، آنها را به صورت مختصر فقط نام می بریم. پس بهتر است قبل از شناخت اجزای سیستم آبیاری قطره ای حتما آنها را بشناسید.

  • قطره چکان جبران کننده فشار یا تنظیم شونده
  • قطره چکان تنظیمی

2- قطره چکان درون لوله ای یا inline 

علاوه بر قطره چکان خارج لوله ای، نمونه دیگری از سیستم آبیاری قطره ای وجود دارد که با نام قطره چکان درون لوله ای یا این لاین شناخته می شود. با توجه به تعریف نمونه قبلی، می توان متوجه شد که قطره چکان های درون لوله ای در قسمت داخلی لوله های آبیاری وجود دارند و فاصله آنها کاملا ثابت است شما نمی توانید بسته به شرایط گیاه، این فاصله را تغییر دهید. از این رو، خیلی از افراد ترجیح می دهند که از همان قطره چکان های خارج لوله ای یا آنلاین استفاده کنند.

قطره-چکان-درون-لوله-ای

بیشتر بخوانید: راه حلی برای رفع گرفتگی قطره چکان

معرفی انواع سیستم فیلتراسیون

یکی دیگر از موضوعاتی که باید قبل از شناخت اجزای سیستم آبیاری قطره ای بدانید، نمونه های مختلف فیلتراسیون است. فیلتراسیون موجب می شود که قسمت های ناخالصی و ذرات جامد موجود در آب و مایعات موجود در لوله تا حد خیلی زیادی از بین برود و جدا شود.

از این رو، این مواد به گیاه نمی رسند و سیستم فیلتراسیون از آسیب به گیاه جلوگیری می کند. سیستم های فیلتراسیون در انواع مختلفی تولید شده اند که هر یک از آنها کاربردهای مختلفی دارند. در این قسمت، نمونه های مختلف سیستم های فیلتراسیون را نام می بریم.

  • سیستم فیلتراسیون ته نشینی: در این سیستم، مواد جامد و ذرات سنگین تر ته نشین می شوند و به این صورت از آب جدا می شوند.
  • سیستم فیلتراسیون تقطیر: در سیستم تقطیر، برای جداسازی دو یا چند مایع از آب اصلی و خالص، از روش تقطیر استفاده می شود و مواد اضافی را تقطیر می کنند. این دستگاه ابزاری مانند فلاسک ته گرد دارد که مایعات ناخالص را جدا کرده و به آنها حرارت می دهد و آن دسته از مایعاتی که نقطه جوش کمی دارند، بخار می شوند.
  • سیستم تبخیر: در این روش هم برای جداسازی حلال در مایع، آن را بخار می کنند تا مایع اصلی که همان آب است، باقی بماند.
  • روش سر ریز کردن: در نهایت، آخرین و ساده ترین سیستم فیراسیون هم روش سرریز کردن است که در آن بعد از ته نشین شدن مواد جامد، آب را آرامی سر ریز می کنند تا مواد جامد در آن مخلوط نشود.
انواع سیستم فیلتراسیون

از چه فیلتراسیونی در آبیاری استفاده کنم؟

برای این که مطمئن شوید که کدام یک از فیلتراسیون ها برای دستگاه شما مناسب است، بهتر است حتما از قبل اجزای سیستم آبیاری قطره ای را بشناسید. استفاده از هر یک از سیستم های فیلتراسیون ذکر شده به شرایط خود شما بستگی دارد. در این بخش، قسمت های مختلف سیستم آبیاری قطره ای را به طور مفصل معرفی می کنیم.

بیشتر بخوانید: برای یادگیری چگونگی آبیاری قطره ای درختان میوه میتوانید به صفحه آن مراجعه کنید.

لوله آبیاری قطره ای

لوله آبیاری قطره ای یکی از مهمترین اجزای سیستم آبیاری قطره ای شناخته می شود که اهمیت بسیار زیادی در نقل و انتقالات آب و مواد مایع دیگر به گیاه دارد. بهترین سایز استاندارد برای این لوله ها، قطر 16 میلی متر است که البته قطر آن می تواند بر اساس میزان آب و نوع کشت متفاوت باشد. لوله ها بسته به فشار آب شما می تواند کاملا متفاوت انتخاب شود. با این حال، بیشتر مواقع توصیه می شود که طول لوله آبیاری قطره ای بیشتر از 60 متر نشود.

بست و اتصالات

بست و اتصالات هم یکی دیگر از قسمت های مختلف سیستم آبیاری قطره ای شناخته می شوند که در واقع به عنوان رابط عمل می کنند. این ابزارها موجب می شوند که قسمت های مختلف لوله به یکدیگر متصل شوند و هیچ گونه آبی را هم هدر نمی دهند. پس اگر در قسمتی از سیستم آبیاری قطره ای خود به ابزاری نیاز داشتید تا بتوانید دو یا چند لوله را به یکدیگر متصل کنید، بست و اتصالات گزینه مناسبی هستند. حتی برخی از این ابزارها به صورت پایه نگهدارنده لوله نیز موجود هستند که کاربرد بسیار زیادی دارند.

بست-و-اتصالات

نوار آبیاری

علاوه بر لوله آبیاری قطره ای، برخی از باغداران ترجیح می دهند که به جای آنها از نوار آبیاری استفاده کنند. این نوارها نوعی سیستم نازل داخلی دارند که لازم نیست آنها را سوراخ کرده و قطره چکان را در آنها نصب کنید. یکی از مهمترین مزایای استفاده از نوار آبیاری، این است که هزینه راه اندازی آن فوق العاده کم بوده و در برابر گرفتگی کاملا مقاوم است. علاوه بر این موارد، نوار آبیاری برای مکان هایی که می خواهید آنها را در قسمت زیر خاک دفن کنید و فشار آب هم کم است، کاملا مناسب به نظر می رسد.

اصلی ترین کاربرد نوار آبیاری برای مواقعی است که شما کشت های ردیفی دارید. اما به نظر شما نوار آبیاری قطره ای بهتر است یا نوار آبیاری ساده؟ برای پاسخ، باید بگوییم که اگرچه نوار آبیاری کاربردها و مزایای زیادی دارد، اما می توان از لوله آبیاری قطره ای با قطر 16 میلی متر، به صورت دورانی و حلقه ای در پای درختان استفاده کرد.

فیلتر سیستم آبیاری قطره ای

فیلتر هم یکی دیگر از اجزای سیستم آبیاری قطره ای شناخته می شود که همان طور که گفتیم، از ورود مواد اضافی و جامد به داخل آب جلوگیری می کند. توجه داشته باشید که وجود مواد اضافی در آب می تواند موجب گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای شود. به همین دلیل هم با استفاده از یک فیلتر مناسب، می توانید مطمئن شوید که عمر و دوام سیستم آبیاری قطره ای شما تا حد خیلی زیادی بیشتر می شود.

تایمر آبیاری سیستم آبیاری قطره ای

سیستم های آبیاری قطره ای به همراه تایمر طراحی می شوند و با استفاده از آنها، نیازی نیست که هر چند دقیقه یک بار به آنها سر بزنید. شما می توانید خیلی راحت تایمر این سیستم را تنظیم کرده و تعیین کنید که دقیقا سر یک ساعت مقرر، قطع شود. با استفاده از تایمر، کار کردن با سیستم آبیاری قطره ای فوق العاده راحت تر شده است.

اگر به دنبال حفظ هوای یک محیط بزرگ هستید میتوانید برای خرید مه پاش بر روی آن کلیک کنید.

انژکتور کود

در نهایت، آخرین اجزای سیستم آبیاری قطره ای که با آن مواجه می شوید، انژکتور کود است. با استفاده از این دستگاه، شما می توانید میزان کود مورد نیاز خود را وارد آن کرده و منتظر بمانید تا به همراه سایر مایعات موجود در لوله، به گیاه برسد. انژکتور کود به شما این امکان را می دهد که دقیقا به اندازه مورد نیاز خود کود را به گیاه اضافه کنید و به صورت اتوماتیک کار می کند.

سخن پایانی

در این مقاله با قسمت ها و اجزای سیستم آبیاری قطره ای آشنا شدید. همان طور که گفتیم، سیستم آبیاری قطره ای شامل اجزای مختلفی می شود که همه آنها کاربردهای بسیار زیادی دارند. با این حال، همه این قسمت ها در کنار یکدیگر، باعث شده اند که کار کردن با سیستم آبیاری قطره ای خیلی راحت و دلپذیر باشد. با استفاده از این سیستم و اجزای موجود در آن، شما می توانید مطمئن شوید که آب دقیقا به اندازه مورد نیاز گیاه به آن می رسد و این امر می تواند موجب شادابی و سرزندگی گیاه شود.