وبلاگ

چگونه گرفتگی قطره چکان ها را برطرف کنیم؟

رفع گرفتگی قطره چکان

سیستم آبیاری قطره ای یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین روش ها برای آب دادن به گیاهان و بوته های مختلف است و به همین دلیل هم بیشتر افراد در حال حاضر از این سیستم ها استفاده می کنند. با این حال، یکی از مهمترین مشکلاتی که برای این گونه سیستم ها به وجود می آید، مشکل گرفتگی قطره چکان است. اگر شما هم تاکنون از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کرده اید و قطره چکان های آن دچار گرفتگی شده اند، پیشنهاد می کنیم که حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا ببینید که چگونه می توانید این مشکل را برطرف کنید.

قبل از این که اطلاعاتی درباره نحوه برطرف کردن گرفتگی قطره چکان ها در اختیار شما قرار دهیم، باید بدانید که شما هر سیستمی را هم برای آبیاری محصولات خود خریداری کنید، باید نحوه نگهداری از آن را بلد باشید. البته ممکن است باز هم هر از چند گاهی قطره چکان های سیستم دچار مشکلاتی شوند و شما باید گرفتگی آن را برطرف نمایید. یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهید، این است که به صورت منظم و دوره ای قطره چکان ها را بشویید. در ادامه، اطلاعات بیشتری درباره این مسئله در اختیار شما قرار خواهیم داد.

نکاتی در رابطه با اسیدشویی سیستم آبیاری قطره ای

فرقی ندارد که شما از سیستم آبیاری قطره ای در کجا استفاده کرده باشید؛ این مکان می تواند یک مزرعه یا یک گلخانه بزرگ باشد. در هر شرایطی، باید نحوه گرفتگی قطره چکان این سیستم را به خوبی یاد گرفته باشید. یکی از بهترین کارها برای رسیدن به این هدف، اسیدشویی سیستم آبیاری قطره ای است که به شما این امکان را می دهد تا قسمت های مسدود قطره چکان را باز کنید.

نکاتی در رابطه با اسیدشویی آبیاری قطره ای

برای این که موقع اسیدشویی گرفتگی قطره چکان ها به بهترین شکل ممکن انجام شود، باید به نکات خاصی توجه داشته باشید. در این قسمت، ما برخی از مهم ترین نکات برای رسیدن به این هدف را به صورت مختصر نام می بریم و سعی کنید موقع اسیدشویی حتما از همه آنها استفاده کنید.

برای یادگیری نصب مه پاش میتوانید به صفحه آن مراجعه کنید.

  • اطلاع از نحوه اسیدشویی به صورت کاملا اصولی و حرفه ای
  • کمک گرفتن از افراد متخصص و با تجربه در این زمینه به منظور کاهش احتمال آسیب به سیستم آبیاری قطره ای
  • اسیدشویی فقط در ماه های خنک و معتدل مانند فصل پاییز (زیرا در هوای سرد، اسید بهتر در نمک های خاک حل شده و خاک شورتر می شود)
  • تزریق اسید فقط یک ساعت بعد از شروع آبیاری و اتمام آن دو ساعت قبل از پایان آبیاری
  • ورود اسید به آخرین قسمت سیستم کنترل مرکزی و حتی بعد از فیلترها به منظور عدم روبرو شدن با قطعات فلزی
  • شناسایی بهترین دلیل گرفتگی قطره چکان و آزمایش آن
  • انتخاب بهترین سیستم فیلتراسیون برای سیستم آبیاری
  • شناخت بهترین روش های شستشو و نگهداری از سیستم قطره ای با مشورت با افراد آگاه و متخصص
  • بررسی مقدار ph آب مصرفی به صورت مداوم و منظم
  • اضافه کردن اسید به آب نه از آب اسید

عوامل گرفتگی و اسیدشویی قطره چکان ها

همان طور که پیش از این گفتیم، یکی از مهمترین نکاتی که باید حتما موقع اسیدشویی مدنظر قرار دهید، این است که دلیل گرفتگی قطره چکان خود را پیدا کنید و مطمئن شوید که این دلیل باعث گرفتگی آن شده است. در این قسمت، برای شما عزیزان توضیح می دهیم که چندین موضوع مختلف می توانند موجب گرفتگی قطره چکان ها شوند که باید حتما قبل از اسیدشویی، همه این عوامل را شناسایی و بهترین گزینه را انتخاب کرده باشید.

عوامل-گرفتگی-و-اسید-شویی-قطره-چکان

عوامل گرفتگی فیزیکی قطره چکان ها

عوامل فیزیکی جزو مهمترین دلایلی هستند که می توانند موجب گرفتگی و مسدود شدن قطره چکان ها شوند. دلیل این موضوع هم این است که در آب های سطحی مقدار خیلی زیادی عوامل مسدود کننده وجود دارند که نسبت به آب های زیر سطحی، مواد مسدود کننده بیشتری را با خود حمل می کنند.

برای خرید مه پاش خانگی میتوانید به صفحه آن مراجعه کنید.

به عنوان مثال، آب هایی که از سدها عبور داده می شوند، غالبا حاوی مقدار زیادی شن و ماسه هستند و همچنین مقداری جلبک نیز درون آنها وجود دارند که همه آنها می توانند موجب گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای شما شوند. به همین دلیل هم اول از همه باید ببینید که چه عامل فیزیکی موجب بروز این مشکل شده است و در سریع ترین زمان ممکن آن را برطرف کنید.

عوامل-گرفتگی-فیزیکی-قطره-چکان-ها

در صورتی که سیستم آبیاری قطره ای شما توسط شن و ماسه و علل فیزیکی مسدود شده باشد، فشار زیادی به آنها وارد می شود و می توانند منجر به بروز مشکلات خیلی بیشتری شوند. از طرف دیگر، کاهش دبی خروجی آب موجب می شود که مواد جامد و معلق موجود در آب ته نشین شوند. علاوه بر گرفتگی قطره چکان در این شرایط، ممکن است نحوه عملکرد سیستم قطره ای نیز مختل شود.

بیشتر بخوانید: پنکه مه پاش چیست

عوامل گرفتگی شیمیایی قطره چکان ها

یکی دیگر از عواملی که می تواند موجب گرفتگی قطره چکان ها شود، عوامل شیمیایی است. زمانی که شما با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای به گیاهان خود کود می دهید، این کود به آب اضافه شده و تغییر شکل می دهد. گاهی مواقع این امکان وجود دارد که بقایای کود موجود در لوله ها ته نشین شده و رسوب ببندند. در این شرایط، مواد شیمیایی مختلفی مانند آهن، کربنات کلسیم، منیزیم، اکسیدهای آهن و منیزیم و همچنین سولفید منیزیم در سیستم قطره ای رسوب می بندند.

عوامل-گرفتگی-شیمیایی-قطره-چکان

در صورتی که غلظت مواد شیمیایی مختلفی مانند منیزیم و کلسیم در قطره چکان بیشتر از 50 باشد و ph آب هم از 6 فراتر رود، این رسوب موجب مسدود شدن لوله و گرفتگی آن می شود. افزودن برخی مواد مغذی به آب برای شادابی و دوری آفت از گیاه نیز می تواند از دیگر دلایل و عوامل شیمیایی برای گرفتگی قطره چکان باشد. در این شرایط باید با استفاده از اسید شوی این گرفتگی را برطرف کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اصلی ترین تفاوت مه پاش سرد و گرم میتوانید به صفحه آن مراجعه کنید

نکات لازم برای کاهش خسارت ناشی از اسید به ریشه گیاهان

برای این که خسارت وارد به ریشه گیاهان شما آسیب وارد نکنند، باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. در این قسمت، برخی از مهم ترین نکات برای کاهش خسارت ناشی از اسید به ریشه گیاهان را نام می بریم که با توجه به آنها می توانید کمک خیلی زیادی به افزایش مقاومت و محافظت از گیاهان خود کنید. این نکات به شرح زیر هستند.

  • قبل از این که اسیدی را آغاز کنید، در ابتدا مزرعه خود را آبیاری نمایید و مطمئن شوید که خاک مزرعه به رطوبت کافی رسیده است.
  • با مشورت با فرد کارشناس و متخصص در این زمینه، میزان و زمان تزریق نمایید.
  • بعد از این که اسید وارد سیستم شد، آن را به مدت یک ساعت خاموش کنید تا به طور کامل در رسوبات موجود در لوله حل شود.
  • پس از خارج شدن اسید از سیستم آبیاری قطره ای، تقریبا به اندازه زمان تزریق اسید آن را روشن کنید تا به طور کامل بیرون برود. برای این که مطمئن شوید اسید به طور کامل از سیستم خارج می شود، حداقل دو ساعت سیستم آبیاری قطره ای را روشن کنید.

روش های جلوگیری از گرفتگی های بیولوژیکی و ارگانیکی

برای این که بتوانید از گرفتگی قطره چکان و سیستم آبیاری قطره ای خود جلوگیری کنید، می توانید از سیستم آبیاری تزریق کلرین به اندازه 1 تا 2 ppm استفاده کنید. توجه داشته باشید که مدت زمان تزریق شما باید بین 10 تا 20 دقیقه باشد تا به دورترین دریپر نیز برسد.

در صورتی که گرفتگی قطره چکان ها در نواحی میانی لوله به وجود آمده باشد، بهتر است غلظت کلرین را به 5 برسانید. این در حالی است که در مواقع بحرانی، باید این غلظت را به 20 تا 30 افزایش دهید. به طور کلی، برای این که از گرفتگی های بیولوژیکی سیستم آبیاری قطره ای خود جلوگیری کنید، باید به صورت روزانه و دوره ای از مواد ارگانیک استفاده کرده و آنها را تزریق نمایید.

شما خیلی راحت می توانید از طریق سفید کننده هایی که در بازار وجود دارند، این کار را انجام دهید. البته این امر فقط در صورت امکان پذیر است که سفید کننده مورد نظر شما کلرین 5 درصد داشته باشد. برای این که سیستم شما به طور کاملا دقیق و حرفه ای شستشو شود، باید مطمئن شوید که غلظت کلرین زمانی که از دریپرها خارج می شود، باید با غلظت تزریق شده برابر باشد. به طور کلی، باید دقت و اهمیت خیلی زیادی به درصد کلر اینو تزریق شده و خارج شده بدهید.

برای خواندن آموزش آبیاری قطره ای درختان میوه میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

روش های جلوگیری از رسوب آهن

برای این که از رسوب آهن در سیستم آبیاری قطره ای خود جلوگیری کنید، باید قبل از ورود آب آن را هوادهی نمایید. این کار موجب می شود که آهن موجود در آب به طور کامل اکسید شود و کف استخر رسوب کند. در نتیجه، دیگر وارد سیستم آبیاری قطره ای شما نخواهد شد. برای هوادهی آب در استخر می توانید از فواره نیز استفاده کنید.

شما حتی می توانید از طریق روش های شیمیایی نیز از رسوب آهن جلوگیری نمایید. به منظور انجام این کار، باز هم کلرین می تواند کمک کننده باشد. تزریق کلرین موجب می شود که آهن در سیستم آبیاری شما رسوب نشود. البته موقع استفاده از کلرین باید به فاکتورهایی مانند میزان حساسیت گیاه و تثبیت آن در خاک دقت نمایید.

روش های جلوگیری از رسوب کربنات کلسیم

گاهی مواقع این امکان وجود دارد که خاصیت بازی آب افزایش پیدا کند و کربنات کلسیم در سیستم آبیاری شما رسوب کند. پس می توان گفت که یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از بروز این رسوب، این است که ph آب را تغییر داده و آن را حالت اسیدی کنید. به منظور انجام این کار، استفاده از اسید هیدرولیک، اسید سولفوریک، گزینه های مناسبی هستند و باعث می شوند که ph آب در حالت خنثی که عدد 7 است، بماند.

چگونه قطره چکان گرفته خود را باز کنیم؟

در قسمت های قبل اطلاعات زیادی درباره دلایل گرفتگی قطره چکان و  های جلوگیری از رسوب مواد مختلف در سیستم آبیاری قطره ای به دست آوردید. اکنون ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چگونه باید قطره چکان گرفته خود را باز کنیم؟ برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند که بهترین آنها، اسیدشویی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جدیدترین سیستم آبیاری قطره ای میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

روش-های-جلوگیری-از-رسوب-آهن

البته پیشنهاد می کنیم که حتما موقع اسیدشویی و قبل از آن، با فرد متخصص و آگاه در این زمینه مشورت کنید و مطمئن شوید که بر اساس حساسیت گیاهان شما، این کار به صورت کاملا دقیق انجام می شود. برای اطمینان از این موضوع می توانید از متخصصان و کارشناسان ما در مه پاش کمک بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره دلایل و عوامل گرفتگی قطره چکان صحبت کردیم. همان طور که گفتیم، گرفتگی قطره چکان ها می تواند به خاطر عوامل فیزیکی، شیمیایی و یا حتی بیولوژیکی باشد. گفتیم که یکی از بهترین روش هایی که می توانید برای جلوگیری از گرفتگی قطره چکان از آن استفاده کنید، اسید شویی است که البته موقع انجام این کار باید به فاکتورهای متعددی دقت داشته باشید.

اگر هم موقع اسیدشویی نگران سلامت گیاهان و درختان خود هستید، با مه پاش ارتباط برقرار کنید. با تماس با کارشناسان ما، می توانید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و مطمئن شوید که از رسوب آهن، کربنات کلسیم و مواد دیگر در سیستم آبیاری خود جلوگیری خواهید کرد.