وبلاگ

کود آبیاری در سیستم آبیاری قطره ای

کود آبیاری در سیستم قطره ای

همه گیاهان و درختان برای رشد و ثمردهی بهتر، به کودهای مختلفی نیاز دارند. از آنجا که خیلی از باغداران و کشاورزان ترجیح می دهند از سیستم آبیاری قطره ای برای آب دادن به گیاهان خود استفاده کنند، به دنبال روشی می گردند تا بتوانند کوددهی به این سیستم را نیز به بهترین شکل ممکن انجام دهند. در این مقاله، ما اطلاعات کاملی درباره کود آبیاری در آبیاری قطره ای در اختیار شما قرار می دهیم تا بدانید که چه ویژگی هایی دارند و چگونه باید آنها را مدیریت کرد. خواندن این مقاله به بهبود رشد و ثمر دهی درختان و گیاهان شما کمک می کند.

ویژگی های کودهای مورد استفاده در کود آبیاری

خیلی مهم است که باغداران و کشاورزان بدانند که کودهای آبیاری که در سیستم آبیاری قطره ای خود استفاده می کنند، چه ویژگی ها و مشخصاتی دارند. از این رو، ما در این قسمت می گوییم که کودآبیاری در آبیاری قطره ای چه مشخصاتی دارند.

ترکیب شیمیایی کود

از نظر ترکیب شیمیایی، کودها یا مرکب هستند یا ساده. کودهای ساده آن دسته از محصولاتی هستند که فقط از یک محصول تهیه شده اند. کودهایی مانند اوره، کلرید پتاسیم و نیترات آمونیوم جزو محصولات ساده به شمار می روند. از طرف دیگر، کودهای مرکب به محصولاتی گفته می شود که از ترکیب چند کود ساده به وجود می آیند و برای کود آبیاری کاربردی ندارند.

ترکیبات-شیمیایی-کود-آبیاری

میزان حلالیت کود

یکی از مهمترین ویژگی های کود آبیاری در سیستم آبیاری قطره ای که باید حتما به آن توجه کنید، میزان حلالیت آن است. میزان حلالیت کود نشان می دهد که تا چه حد می تواند در آب حل شود و هر چقدر هم حلالیت بیشتری داشته باشد، بهتر در آب حل می شود. در نتیجه، کود آبیاری خیلی بهتر به گیاه می رسد و به رشد آن کمک می کند. البته باید گفت که میزان حلالیت کود تا حد خیلی زیادی به دمای آب نیز بستگی دارد.

جامد یا مایع بودن کود

کودآبیاری در سیستم قطره ای هم به صورت جامد و هم به صورت مایع وجود دارد که با توجه به نام آنها می توان تا حدودی متوجه این تفاوت شد. کودهای جامد به شکل پودر یا گرانوله شده هستند. در مقابل، کودهای مایع به صورت مستقیم وارد سیستم آبیاری قطره ای می شوند و به گیاه می رسند. لازم به ذکر است که برخی از کودهای آبیاری را باید با مقداری آب ترکیب کرد تا غلظت آنها کمتر شود.

فعل و انفالات با سایر کودها و یا آب آبیاری

در نهایت، آخرین ویژگی که باید حتما درباره کود آبیاری در آبیاری قطره ای خود مدنظر قرار دهید، فعل و انفعالات آن با سایر کودها و یا آب آبیاری است. کودها می توانند با سایر نمونه های مانند خود ترکیب شیمیایی برقرار کنند و این امر می تواند موجب تغییر رفتار و عملکرد آنها شود. به همین دلیل هم باید حتما موقع استفاده از کود، مطمئن شد که با کودهای دیگر سازگاری دارد.

فعل-و-اغعالات-کودآبیاری

مزایای کود آبیاری

استفاده از کود آبیاری در سیستم قطره ای مزایای بسیار زیادی دارد و موجب می شود که کار صاحبان باغ و کشاورزان خیلی راحت تر شود. در این قسمت، برخی از مهم ترین مزایای استفاده از کود آبیاری در آبیاری قطره ای را به صورت مختصر نام می بریم.

صرفه جویی در مصرف کود و نیروی کار

به طور کلی، استفاده از کود آبیاری می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه های باغداران برای کود و نیروی کار داشته باشد. زیرا با استفاده از این کود و تزریق آن به سیستم آبیاری قطره ای، میزان هدر رفت آب تا حد امکان پایین می آید و نیازی نیست که افراد خیلی زیادی هم برای استفاده از آن به کار گرفته شوند.

بهبود عملکرد کود

شما اگر کود را با سیستم قطره ای به گیاه خود برسانید، می توانید مطمئن شوید که این کود به بهترین شکل ممکن در همه جای گیاه پراکنده می شود و حتی می توان گفت که مقدار مصرف کود شما نیز تا حد امکان پایین می آید. کود آبیاری موجب می شود که تمام مواد مغذی به گیاه برسد و فرآیندهای مختلفی مانند رویش، گلدهی و میوه دهی به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.

عدم آلودگی و افزایش امنیت

در نهایت، مزیت دیگری که موجب شده خیلی از باغداران و کشاورزان استفاده از کود آبیاری در سیستم آبیاری قطره ای را انتخاب کنند، این است که نباید افراد به صورت مستقیم با آن در ارتباط باشند. در نتیجه، احتمال آسیب افراد به خاطر تماس با مواد شیمیایی به صفر می رسد.

افزایش-امنیت-توسط-کود-آبیاری

علاوه بر این، استفاده از کود آبیاری در آبیاری قطره ای برای خود گیاه هم مزایای زیادی دارد و باعث افزایش امنیت آن می شود. زیرا با استفاده از آن دیگر نیازی نیست که مدام بین گیاه و در مزرعه تردد داشته باشید و احتمال آسیب به گیاه پایین می آید.

سازگاری کودهای محلول

در قسمت های قبلی این مقاله هم به اختصار گفتیم که شاید برخی از کودها با یکدیگر سازگاری نداشته باشند و رفتارهای متفاوتی از خود نشان دهند. از این رو، با توجه به مراحل زیر می توانید تا حدودی متوجه شوید که آیا انواع کودهای شما با یکدیگر سازگار هستند یا خیر.

  • تست جار: مقداری آب سیستم آبیاری قطره ای را درون ظرف شیشه ای با گنجایش 2 لیتر بریزید و مقدار دقیق کودها را به آن اضافه کرده و به خوبی تکان بدهید. اگر در یکدیگر حل شدند، یعنی مشکلی نیست و می توانید آن را تزریق کنید.
  • خورندگی: بیشتر کودهای مایع و جامد نسبت به تجهیزات فلزی تاثیر خورندگی دارند.
  • میزان تبخیر: کودهایی که در آنها موادی مانند نیتروژن آمونیوم و اوره است، با تبخیر آمونیاک از بین می روند. به همین دلیل اگر این کودها بیشتر از 4 روز در مخزن بمانند، باید آب بندی شوند.
  • میزان ph کود: بهترین میزان ph برای محصولات مختلف، بین 5 تا 7 است.
  • شوری: با بررسی میزان رسانایی الکتریکی (EC)، می توان متوجه میزان شوری کود شد.
  • هیگروسکوپی: بعد از این که کودهای جامد به رطوبت جذب می شوند، ظاهری سفت به خود می گیرند و برای جلوگیری از بروز این مشکل، می توان آنها را درون ظروف و پلاستیک های دربسته قرار داد.
سازگاری-کود-های-محلول-در-کود-آبیاری

کودهای مایع چه کودهایی هستند؟

همان طور که از نام آنها نیز مشخص است، کودهای مایع به آن دسته از محصولاتی گفته می شود که خاصیت مایع دارند و می توانند با مایعات و یا حتی جامدات زیادی ترکیب شوند. مهمترین فاکتوری که روی میزان حلالیت کودهای مایع تاثیر می گذارد، درجه حرارت و دمای محلول است. بیشتر مواقع دمای آب سیستم آبیاری قطره ای در مزارع بیشتر از 20 درجه است. در نتیجه، بیشتر شدن دمای آب موجب می شود کود راحت تر حل شود.

موقعیت مناسب برای تزریق کودآبیاری در سیستم قطره ای

اولین و بهترین موقع برای استفاده از کودآبیاری در آبیاری قطره ای و بهره مندی از مزایای آن، زمانی است که به تازگی سیستم آبیاری خود را راه اندازی کرده اید. زمانی که شما در ابتدای کار کود آبیاری خود را اضافه می کنید، این کود به همه قسمت های سیستم آبیاری می رسد. علاوه بر این، شما می توانید کود را از طریق شیر مخصوص قطعات آبیاری نیز تزریق نمایید. یکی دیگر از موقعیت های مناسب برای استفاده از کود آبیاری، در ابتدای سیستم و مجموعه ای از شیرهاست.

کود آبیاری را چگونه مدیریت کنیم؟

برای این که بتوانید در آکود آبیاری خود را مدیریت کنید، باید دو قانون مهم را رعایت کرده باشید. یکی از این قوانین این است که بهترین موقعیت برای تزریق کود آبیاری، زمانی است که سیستم تحت فشار قرار گرفته و ثابت باشد. این بدان معنی است که این فشار باعث می شود که آب به دورترین قسمت های سیستم قطره ای هم برسد. مدت زمانی که طول بکشد تا شما بتوانید کود مورد نیاز را تزریق کنید، به طراحی و اندازه سیستم آبیاری قطره بستگی دارد. اما به طور کلی، این مدت زمان نباید از 30 دقیقه کمتر باشد.

علاوه بر این، تزریق کود باید تا موقع خروج مواد مورد نیاز از دورترین قسمت های قطره چکان همچنان ادامه داشته باشد. طبیعتا این مسئله تا حد خیلی زیادی به مساحت و طول مزرعه و قطره چکان ها بستگی دارد. با کمک گرفتن از یک فرد متخصص، می تواند خیلی راحت تر کود آبیاری سیستم آبیاری قطره ای خود را مدیریت کنید.

تنظیم زمان کوددهی در طول آبیاری

مدت زمان کود دهی باید متناسب با طول آبیاری باشد. زیرا فقط در این صورت است که می توان به بهترین بهره برداری از تزریق کود به سیستم آبیاری دست پیدا کرد. با تنظیم زمان کود دهی در این سیستم، می توان تا حد خیلی زیادی از هدر رفت کود آبیاری جلوگیری کرد.

مراحل تنظیم کوددهی و مدت زمان تزریق

بر اساس مواردی که پیش از این گفتیم، به احتمال خیلی زیاد متوجه شده باشید که تنظیم کود آبیاری در سیستم قطره ای تا چه حد مهم است. از این رو، در این قسمت، مهمترین مراحلی که باید برای تنظیم زمان کوددهی در طول آبیاری انجام دهید را به صورت مختصر نام می بریم.

  • اندازه گیری مقدار دقیق خالص عنصر
  • اندازه گیری میزان کود مایع
  • محاسبه مدت زمان مورد نیاز برای آبیاری
  • محاسبه مدت زمان تزریق کود
  • برنامه ریزی برای تزریق کود
مراحل-تنظیم-کوددهی-در-کودآبیاری

سخن پایانی

در این مقاله اطلاعات کاملی درباره کود آبیاری در آبیاری قطره ای در اختیار شما قرار دادیم. همان طور که گفتیم، کود آبیاری اهمیت بسیار زیادی در رشد و بهبود شرایط گیاه دارد. به همین دلیل هم بهتر است در ابتدا ویژگی های کودهای مختلف را بشناسید و بسته به نوع سازگاری آنها، از بهترین نمونه های کودهای مایع و جامد برای آبیاری سیستم قطره ای خود استفاده کنید. در نهایت، فراموش نکنید که کمک گرفتن از یک فرد متخصص تاثیر بسیار زیادی در رشد گیاه دارد و باید حتما این نکته را در استفاده از کود آبیاری مد نظر قرار داد.