وبلاگ

ایجاد رطوبت در خانه

ایجاد رطوبت در خانه

بسیاری از افراد به دلایل مختلف، ترجیح می دهند در محیط منزل و به خصوص در حیاط منزلشان، هوای مرطوب و دلچسبی را تجربه کنند. ایجاد رطوبت در خانه با روش هایی کم هزینه و کم دردسر می تواند علاوه بر افزایش رطوبت هوا، دمای هوا را نیز در روزهای به شدت گرم فصل تابستان تا حد محسوسی کاهش دهد. در این مطلب به آموزش روش های مختلف ایجاد رطوبت در خانه می پردازیم.

چرا به ایجاد رطوبت در خانه نیاز داریم؟

هر محیطی به میزان خاصی از رطوبت نیاز دارد. خشکی بیش از حد هوای منزل، می تواند موجب خشکی پوست شما و همچنین خرابی سریعتر بسیاری از وسایل منزل، به خصوص وسایل چوبی منزل شود. گرفتگی بینی، سر درد و از بین رفتن گیاهان خانگی موجود در منزل، می تواند از دیگر عوارض خشکی محیط باشد. از طرفی، در فصول گرم سال، نیاز به کاهش دمای محیط و افزایش رطوبت و خنکی هوا به شدت حس می شود و در فصول سرد سال نیز، استفاده از انواع سیستم های گرم کننده محیط خانه (فرقی نمی کند سیستم شوفاژ داشته باشید یا هیتر یا بخاری) موجب خشکی بیش از حد محیط می شود.

مقاله پیشنهادی: راه اندازی گلخانه و راهنمای ایجاد گلخانه صنعتی | مه پاش صنعت

از طرفی، این نیاز همیشگی است و گاهی لازم است شما با استفاده از روش های سنتی و آسان، رطوبت محیط خود را تامین کنید. بنابراین مهم است که بدانیم چگونه در خانه رطوبت ایجاد کنیم. در این نوشته، روش های مختلفی را برای افزایش رطوبت محیط خانه شرح خواهیم داد.

چرا به ایجاد رطوبت در خانه نیاز داریم؟

روش های ایجاد رطوبت در خانه

برای افزایش رطوبت در خانه، 8 روش مختلف وجود دارد. از جمله:

1- استفاده از آب جوش روی اجاق گاز

برای افزایش رطوبت محیط خانه، یکی از ساده ترین راه حل ها، گرم کردن آب روی اجاق گاز است. وقتی آب به دمای جوش برسد، می توانید شعله گاز را کم کنید و در قابلمه یا کتری ای که روی گاز گذاشته اید را باز بگذارید تا آب تبخیر شده، در فضای محیط خانه بپیچد و موجب افزایش رطوبت منزل شما شود. علاوه بر آن، اگر می خواهید خانه خوشبویی نیز داشته باشید، می توانید اسانسی با عطر و بوی مورد علاقه تان را به آب اضافه کنید تا عطر آن در خانه بپیچد و به نوعی، با یک تیر دو نشان زده باشید.

استفاده از آب جوش روی اجاق گاز

اجازه بدهید آب چند دقیقه ای بجوشد و پس از آن، می توانید شعله را کم کرده یا خاموش کنید. مواظب باشید که آب درون ظرف به طور کامل تبخیر نشود و حادثه به وجود نیاید. بهتر است هر چند دقیقه یک بار سطح آب را چک کنید.

2- استفاده از گیاهان در محیط منزل

استفاده از انواع گل و گیاه در محیط منزل، به خودی خود موجب افزایش رطوبت محیط می شود. گیاهان فرایند تعریق خاصی دارند که موجب افزایش بخار آب در محیط اطرافشان می شود؛ حتی اگر چندان محسوس به نظر نرسد. این یک راه ساده و بسیار کاربردی برای افزایش اکسیژن موجود در منزل نیز به حساب می آید تا در مجموع بتوانید هوای مرطوب تر و باکیفیت تری را تنفس کنید.

استفاده از گیاهان در محیط منزل

برای آبیاری گلدان در مسافرت چه باید کرد؟

3- کمک گرفتن از رطوبت حمام

باز گذاشتن در حمام بلافاصله پس از اتمام استحمام در منزل، یکی دیگر از راه های افزایش رطوبت محیط است. با توجه به این که همه ما به طور منظم و در فواصل زمانی خیلی کوتاه نیاز به استحمام داریم، این راه می تواند یک راه ادامه دار و بسیار آسان برای شما باشد. باید به این نکته دقت کنید که در حین فرایند استحمام باید فن حمام را خاموش کنید؛ زیرا در غیر این صورت، بخار موجود در حمام به طور کامل خارج خواهد شد.

کمک گرفتن از رطوبت حمام

4- خشک کردن لباس ها در منزل

این راه را نیز می توانید هر از گاهی امتحان کنید. با خشک کردن لباس هایی که در ماشین لباسشویی شسته اید، در محیط داخلی منزل، می توانید شاهد افزایش کاملا آسان و بی دردسر محیط منزل و به تبع آن، خوشبویی محیط اطراف خود باشید.

خشک کردن لباس ها در منزل

5- استفاده از گلدان پر آب در لبه پنجره

یک روش جالب برای افزایش رطوبت محیط، این است که می توانید یک گلدان را پر از آب کرده و در لبه پنجره، یا در جایی که به طور دائم آفتاب گیر است، قرار دهید تا نور طبیعی خورشید و تبخیر آب موجود در گلدان، کار افزایش رطوبت محیط را برایتان انجام دهند.

استفاده از گلدان پر آب در لبه پنجره

6- استفاده از آکواریوم

شاید جذابترین راه حل در میان راه حل های بالا، همین باشد. استفاده از آکواریوم محیط خانه شما را بسیار زیبا و دل انگیز خواهد کرد؛ و این در حالی است که قرار دادن آکواریوم در هر محیطی، با توجه به خروج قطعی رطوبت از محزن آکواریوم، رطوبت آن محیط را افزایش می دهد. علاوه بر آن، اگر آکواریوم شما درب دار باشد، ضروری است که برای خروج رطوبت از آکواریوم، روزی چند ساعت درب آن را باز بگذارید.

استفاده از آکواریوم

7- استفاده از وان حمام، حوله و پنکه

در این روش ابتدا به موارد زیر نیاز دارید:

  • حوض آب یا وان حمام
  • حوله حمام
  • پنکه کوچک
  • یک صندلی
استفاده از وان حمام، حوله و پنکه

سپس، مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید:

  1. ابتدا صندلی رو رو به یک دیوار قرار دهید، به طوری که به پریز برق دسترسی داشته باشد.
  2. وان را پشت صندلی قرار دهید.
  3. درون وان مقداری آب بریزید.
  4. حوله حمام را مرطوب کرده و یک سر آن را در وان حمام و سر دیگرش را روی قسمت پشتی صندلی بگذارید.
  5. پنکه را روی صندلی گذاشته، جهت آن را به سمت حوله تنظیم کنید و سرعت آن را روی کمترین حالت تنظیم کنید.

نتیجه واضح است: حوله رطوبت را به خود جذب کرده و پنکه رطوبت حوله را در هوا به طرز ملایمی پخش می کند. لازم است به این نکته دقت کنید که رطوبت حوله می تواند به مرور زمان، پشتی و روکش صندلی را خراب کند. پس بهتر است از یک صندلی قدیمی استفاده کنید.

8- ایجاد رطوبت در خانه با کمک مه پاش

در میان روش های افزایش رطوبت در خانه، یکی از روش های مهم، استفاده از مه پاش می باشد. نکته مهم استفاده از مه پاش، این است که در فضای داخلی محیط خانه نمی توان از آن استفاد کرد و مناسب فضاهای بیرونی می باشد. از انواع مه پاش می توان در محیط های فضای باز خانه، مانند بالکن، حیاط منزل و استخر استفاده کرد. برای اطلاع از آن که کدام مدل های مه پاش برای شما مناسب تر است، کافی است با ما تماس بگیرید. همچنین برای خرید مه پاش می توانید از طریق اطلاعات تماس سایت مه پاش صنعت اقدام کنید.

ایجاد رطوبت در خانه با کمک مه پاش

سخن پایانی

در این مقاله به روش های مختلف ایجاد رطوبت در خانه و همچنین افزایش رطوبت محیط پرداختیم و دریافتیم که برای افزایش رطوبت خانه چه باید کرد. اشاره کردیم که خشکی یک محیط چقدر می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. هم اگر این مقاله را مفید یافتید، خوشحال می شویم با ما در قسمت نظرات، نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *