وبلاگ

راه اندازی سالن پرورش قارچ

راه اندازی سالن پرورش قارچ

راه‌اندازی سالن پرورش قارچ از جمله کسب و کار هایی است که در چند سال اخیر علاقه‌مندان زیادی پیدا کرده و روزانه افراد زیادی تصمیم می گیرند تا این کسب و کار را شروع کنند. اما این افراد هیچ اطلاعی از پیش نیاز ها، تجهیزات مورد نیاز، میزان سود دهی، مزایا و معایب این شغل، حجم سرمایه اولیه و تخصص و مهارت های لازم این کار ندارند.

اگه شما هم علاقه مند هستید تا اطلاعات جامعی در مورد شغل پرورش قارچ داشته باشید توصیه می کنم حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

سالن پرورش قارچ چه ملزوماتی دارد؟

پرورش و تولید قارچ به علت حساسیت شدید به دما، نیازمند ثبات درجه حرارت و میزان رطوبت است. بنابراین حتماً به فضایی پوشیده سالن پرورش قارچ نیاز دارید که یا باید احداث گردد که با هزینه های بالای خرید زمین و ساخت آن ممکن است حجم زیادی از سرمایه شما را شامل شود و یا باید سالنی را اجاره کنید که باز هم هزینه های خود را دارد. با توجه به مساحت کارگاه پرورش قارچ هزینه ها مشخص می گردند.

سالن پرورش قارچ چه ملزوماتی دارد؟

مه پاش نازلی و کاربرد های آن در صنعت

اگر سالن مناسبی برای پرورش قارچ دارید، گام اصلی و پر هزینه راه‌اندازی را برداشته اید و راه‌اندازی این کسب و کار توجیه مناسبی خواهد داشت.

جنس مناسب دیوارها و کف سالن قارچ

دیوارها و کف سالن باید صاف باشد زیرا وجود شکاف و روزنه باعث شیوع بیماری و آفت خواهد شد. همچنین عملیات ضدعفونی کردن و شستشوی سالن دشوار می شود. به علت نیاز به رطوبت بالا در مراحل پرورش قارچ، دیوارهای سالن پرورش قارچ نباید گچی باشند و اگر ناگزیر به استفاده از دیوارهای گچی شدید، باید سطح دیوار با یک لایه پلاستیک ضخیم بپوشانید.

دیوار و کف سالن قارچ صاف

کف سازی هم باید به خوبی انجام شود زیرا بار قفسه ها بر کف سالن اعمال می شود. اگر جنس کف سالن های پرورش قارچ موزاییک یا سیمانی باشد به شرطی که زیرسازی به خوبی انجام شده باشد مشکلی ندارد. اما بهتر است از سرامیک های ارزان قیمت استفاده کنید که هم هزینه بالایی ندارد و هم برای شستشوی پایان هر دوره مناسب تر است.

عملیات ضدعفونی کردن سالن بسیار حائز اهمیت است. شما حتما باید قبل از راه‌اندازی، سالن و تمامی تجهیزات داخل آن را ضدعفونی کنید.

تجهیزات لازم جهت راه‌اندازی سالن پرورش قارچ

تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای راه‌اندازی سالن پرورش قارچ شامل قفسه بندی و توری، هواساز سالن قارچ، دستگاه‌ های مه پاش یا رطوبت ساز، دماسنج و رطوبت سنج، هواکش و فن، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی است.

تجهیزات پرورش قارچ

هزینه لازم برای تأمین این تجهیزات به ابعاد سالن بستگی دارد. سالن های پرورش قارچ نیاز به رطوبت بالا دارند و استفاده از مه پاش یکی از بهترین گزینه ها است. مه پاش ها برای افزایش رطوبت در محیط پرورش قارچ استفاده می شوند. این دستگاه‌ ها در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند ولی پرکاربردترین آن‌ها رطوبت سازهای دیسکی و پروانه‌ای می‌باشد. شما برای خرید مه پاش پرورش قارچ یا اطلاع از قیمت آن می‌توانید با کارشناسان فروش مه پاش صنعت تماس گرفته یا در همین وبسایت فرم مشاوره ثبت نمایید.

دستگاه رطوبت‌ساز، هواکش، دماسنج و رطوبت‌ سنج در همه‌ی دوره‌ های پرورش قارچ به کار می‌روند. اما تجهیزات گرمایشی مانند هیتر فقط در فصل‌های سرد و تجهیزات خنک‌کننده مانند کولر آبی و یا کولر اسپیلت و … در فصل‌های گرم کاربرد دارند.

کمپوست قارچ

خرید کمپوست آخرین مرحله راه‌اندازی سالن پرورش قارچ است و در واقع بدون وجود آن پرورش قارچ غیر ممکن است. قارچ شرایط رشد خاصی دارد و در هر خاکی رشد نمی‌کند. کمپوست مخلوطی از آب ، کاه و کلش، کود مرغی ، نیتروژن و سنگ گچ است که طی فرایند ویژه و زمان بری تولید می شود.

کمپوست قارچ

همچنین تولیدکنندگان قارچ با کسب علم مربوط می‌توانند کمپوست قارچ مصرفی هر دوره را خودشان تولید کنند. اما کارخانه ‌هایی هم در این عرصه فعالیت دارند و کمپوست قارچ آماده تولید می‌کنند.

مه پاش خانگی بهترین راه تامین رطوبت سالن قارچ


روی بستر پرورش قارچ از یک نوع خاک پوششی نیز استفاده می‌شود. خاک پوششی قارچ شامل مواد معدنی بوده که برای رشد قارچ مطلوب است و به شکل آماده قابل فراهم است.

مزایای راه‌اندازی سالن پرورش قارچ

قارچ از جمله مواد خوراکی است که خواص فوق‌العاده ای دارد. همین موضوع سبب شده تا این محصول مشتریان بسیار زیادی داشته باشد.

رقابت در تولید قارچ بسیار کم است و میزان تولید به اندازه تقاضا نیست. این موضوع باعث شده تولید کنندگان قارچ دغدغه چندانی در مورد فروش به موقع نداشته باشند و حتی اغلب تولید کنندگان ، فروش پیش از تولید داشته و محصول خود را پیش از برداشت می‌فروشند.

مزایای فو ق العاده پرورش قارچ

حاشیه سود این محصول در تیراژ تولید بالا بسیار عالی است که می تواند ثروت آفرین باشد.
میزان تولید قارچ در ایران کم است و دستگاههای دولتی به خوبی از این کسب و کار حمایت می‌کنند. در صورت درخواست کارآفرینان ، وام های احداث و پرورش قارچ نیز برای آن ها در نظر گرفته می‌شود.

برای خرید پنکه مه پاش مناسب سالن های پرورش قارچ به مه پاش صنعت مراجعه کنید.

معایب شغل پرورش قارچ

  • بالا بودن مخارج راه‌اندازی سالن پرورش قارچ
  • حساسیت فرآیند تولید و پرورش قارچ
  • وجود بیماری ها و آفت ها
  • کمپوست نامرغوب که ممکن است تمام زحمات شما را نابود کند.
  • گران بودن کمپوست یا بذر قارچ که مستقیماً بر حاشیه سود شما تاثیر دارد.
  • سالن های غیر استاندارد ممکن است منجر به تولید قارچ مرغوب نشود.
  • زود فاسد شدن قارچ
  • نیازمند مهارت ، دانش و تجربه فراوان است که برای افراد جوان و کم تجربه می تواند منجر به شکست در این کار شود.
معایب شغل پرورش قارچ

بررسی مقدار سود دهی پرورش قارچ

مقدار سود دهی پرورش قارچ با توجه به نوع قارچ بین 20 الی 30 درصد است. به عبارت دیگر به ازای هر یک تن کمپوست می‌توان بین 200 الی 300 کیلوگرم قارچ برداشت کرد. پرورش قارچ از جمله مشاغل زوده بازده است و هر چه درصد عملکرد بهتری داشته باشید میزان درآمد شما از این کسب و کار بیشتر خواهد بود. با وجود اینکه افراد زیادی در این زمینه فعال هستند ولی هنوز هم فرصت‌های زیادی برای سود بردن در این حوزه وجود دارد.

بررسی مقدار سود دهی پرورش قارچ

عوامل مؤثر بر درصد عملکرد پرورش قارچ

عواملی که باعث بالا رفتن عملکرد و در نهایت سوددهی بیشتر می شوند عبارتند از:

  • آموزش صحیح
  • افزایش آگاهی
  • اصولی کار کردن
  • فراهم کردن شرایط محیطی
عوامل مؤثر بر درصد عملکرد پرورش قارچ

توجه داشته باشید که فقط با مطالعه مقالات اینترنتی نمی‌توان در حوزه احداث سالن پرورش قارچ موفق شد. بنابراین بهتر است با شرکت در آموزش ‌های عملی و کسب مهارت لازم و با کمک گرفتن از افراد مجرب در این زمینه کسب و کار خود را آغاز نمایید.

نتیجه گیری

از آنجایی که مصرف روزانه قارچ با تقاضای بالایی همراه است راه‌اندازی سالن پرورش قارچ می‌تواند برای کارآفرینان یک فرصت بسیار مناسب برای کسب درآمد و اشتغال‌زایی باشد. پرورش قارچ را می‌توان در هر فصلی از سال انجام داد و از آن بهره برد. اما پرورش قارچ نیازمند شرایط و تجهیزات مختلفی است که در این مقاله سعی شده تا اطلاعات مفیدی درباره آن داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *