وبلاگ

دمای مناسب گلخانه

دمای مناسب گلخانه

رطوبت لازم در شب و روز در گلخانه متفاوت است. دمای مناسب گلخانه در شب می بایست ۵ تا ۶ درجه نسبت به روز کمتر باشد. همچنین افزایش بیش از حد دما در گلخانه باعث متوقف شدن رشد گیاهان می شود.

اغلب درگلخانه ها از سیستم الکتریکی برای تنظیم دما استفاده می‌شود. البته بیشتر گرمای داخل گلخانه از نور خورشید تامین می‌شود و اگر نورخورشید نباشد از سیستم های حرارتی استفاده می‌کنند. رطوبت مورد نیاز با توجه به نقش آن در افزایش کمیت و کیفیت محصول و کنترل آفات و بیماری ها ، باید به نحو ‏مناسبی کنترل شود.

 عوامل محیطی گلخانه کدامند؟

در تمام فصول سال، با کنترل عوامل محیطی می توان دمای موردنیاز گلخانه را ایجاد کرد و به پرورش گل و گیاه پرداخت. عوامل محیطی در کیفیت محصولات گلخانه تاثیر زیادی دارند. یکی از عوامل مهم دما است که مربوط به تنظیم هوای گرم و سرد است. درفصل سرما با ایجاد گرما به وسیله دستگاه های مجهز به سیستم های حرارتی و درفصل سرما با ایجاد گرما توسط فن های الکتریکی، دمای مناسب گلخانه را ایجاد می کنند. بیشتر محصولات گلخانه در دمای بین 16 – ۳۵ درجه سانتی گراد کشت می‌شوند.

نصب مه پاش توسط متخصصین مه پاش صنعت

یکی دیگر از عوامل محیطی رطوبت است که آفات و بیماری های قارچی را کنترل می‌کند. رطوبت بالا زمینه رشد را برای بیماری های قارچی فراهم می‌نماید. علاوه بر این دو عامل، گاز دی‌اکسید کربن جهت افزایش رشد و کیفیت محصولات گلخانه لازم است. سیستم های تهویه هوا در گلخانه برای متعادل کردن میزان گاز دی اکسیدکربن ضروری است. از عوامل مهم دیگر دریافت نور خورشید برای غذا سازی محصولات کشاورزی است.

استفاده از سیستم مه پاش برای ایجاد دمای مناسب گلخانه

رطوبت لازم گلخانه یکی از مهم ترین فاکتورهای محیطی است که اغلب با انرژی حاصل از تابش خورشید فراهم می‌شود. تنظیم دما، تاثیر مستقیمی بر روی رطوبت نسبی و سطح دی‌ اکسید کربن دارد. در گلخانه های کوچک معمولا با استفاده از تهویه می‌توانند بیشتر یا همه کنترل دمای مورد نیاز را انجام دهند. اما در گلخانه‌ های بزرگتر به فن‌های الکتریکی یا مه پاش‌ ها برای خنک کردن گلخانه در تابستان و سیستم های حرارتی جهت تامین گرما در شب‌های سرد نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: مه پاش گلخانه

مه پاش برای دمای مناسب گلخانه

به طور کلی انواع متفاوتی از گیاهان به محدوده دمایی مختلف جهت رشد ایده‌آل نیاز دارند. اگر شما هم یک باغ گل با متراژ بالا دارید و قصد دارید تا دمای مناسب گلخانه خود را کنترل کنید، می‌توانید از مه پاش گلخانه استفاده کنید. مه پاش ها از آب برای جذب گرما از هوا استفاده می کند و سبب کاهش دمای هوا می شود. از مزایای دیگر استفاده از این سیستم می‌توان به تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان همراه با کود پاشی و سمپاشی آن ها اشاره کرد.

شرکت مه پاش صنعت ارائه دهنده انواع سیستم مه پاش و دستگاه های تولید مه در ابعاد صنعتی و خانگی است. شما جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در خصوص نصب و قیمت مه پاش می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید یا از طریق فرم موجود در سایت درخواست مشاوره ثبت کنید.

 مهم ترین راه کارها برای ثابت نگه داشتن دمای مناسب گلخانه

  • جلوگیری از اتلاف حرارت
  • ذخیره گرما
  • خروج حرارت اضافی
ثابت نگه داشتن دمای گلخانه

خرید مه پاش صنعتی از سایت مه پاش صنعت

تاثیر زیاد تأمین دمای مناسب گلخانه

میزان رطوبت در یک محیط بسته مانند گلخانه با توجه به شرایط همواره دچار کاهش یا افزایش می شود. تأمین دمای مناسب گلخانه در افزایش کمیت و کیفیت محصول و کنترل آفات و بیماری ها تاثیر زیادی دارد. رطوبت نسبی میزان بخار آب موجود درهوا در یک دمای داده شده است.

مقدار تنفس گیاهان به رطوبت نسبی محیط بستگی دارد. به این معنی که رطوبت نسبی، تعیین کننده ی اختلاف فشار بخار بین سطح برگ ها و هوای اطراف است. رطوبت نسبی مطلوب برای اکثر گیاهان بین ۲۵ تا ۸۰ درصد است. اما رطوبت نسبی خارج از این محدوده می‌تواند مانع تنفس گیاهان شده و موجب افزایش بیماری ها شود. بنابراین تنظیم میزان رطوبت گیاهان گلخانه ای از اهمیت فراوانی برخوردار است و نباید نادیده گرفته شود.

اثرات منفی افزایش رطوبت در گلخانه

  • کاهش رشد رویشی و کاهش تعرق
  • وجود کندانساسیون
  • افزایش بیماری ها

بیشتر بخوانید: مه پاش گاوداری چیست؟

راه کارهای مقابله با افزایش رطوبت در گلخانه

  • استفاده از تهویه برای ورود هوای خشک بیرون گلخانه از طریق پنجره ها و یا فن گلخانه ای
  • چرخش هوا از طریق فن سیرکوله
  • جلوگیری از تجمع آب در کف گلخانه
  • استفاده از خشک کن های الکتریکی جهت افزایش دما

اثرات منفی کاهش رطوبت در گلخانه

  • خشک شدن بافت های گیاهی
  • لقاح ناقص و ریزش شکوفه ها
  • کاهش رشد به علت کاهش تعرق و بسته شدن روزنه های گیاهان
آبیاری درست گلخانه

روش های اصلاح کمبود رطوبت در گلخانه

  • آبیاری درست باعث دمای مناسب گلخانه می شود
  • مخزن های کم عمق آب در گلخانه با کف غیرقابل نفوذ
  • ترکیب آبیاری بارانی برگ ها برای گیاهانی که به رطوبت زیادی نیاز دارند با آبیاری معمولی
  • سیستم خنک‌کننده پد و فن
  • سیستم مه پاش یا میست

فواید احداث گلخانه

پرورش گل و گیاه در گلخانه باعث افزایش چند برابری محصولات می شود. درصورتی که در فضای آزاد راندمان تولید کمتری خواهیم داشت.

تعمیر مه پاش با گارانتی و در سریع ترین زمان

آبیاری به روش قطره ای یا استفاده از مه پاش باعث تنظیم دمای مناسب گلخانه و صرفه جویی در مصرف آب می شود. فراهم آوردن شغل برای جوانان درتمام فصول سال، کاهش مصرف سموم شیمیایی، بالابردن کیفیت و کمیت محصول، عدم وابستگی محصول به شرایط دمای محیط از جمله فواید کشت گلخانه ای است.

نتیجه گیری

همانطور که می‌دانید دمای مناسب گلخانه نقش تعیین کننده ای در فعالیت رویشی و زایشی گیاه و افزایش تولید محصول و کنترل آفات و ‏بیماری ها دارد. بنابراین در همه ی گلخانه ها استفاده از تجهیزات کنترل کننده رطوبت با توجه به نوع محصول و اقلیم منطقه جهت تأمین رطوبت موردنیاز ‏گلخانه ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *