وبلاگ

صفر تا صد راه اندازی گلخانه + نکات راه اندازی گلخانه

راه اندازی گلخانه

در میان کسب و کارهای مختلف که در حال حاضر رواج زیادی پیدا کرده اند، راه اندازی گلخانه طرفداران بسیاری دارد. در این روش شما می توانید با هر هزینه ای که دارید، گلخانه های کوچک و بزرگی احداث کنید. حتی اگر شما اطلاعات خیلی تخصصی درباره گلخانه نداشته باشید هم می توانید با کمک گرفتن از افراد متخصص، یک گلخانه مناسب احداث کرده و کسب درآمد کنید. از این رو، ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به طور کامل درباره راه اندازی گلخانه خانگی یا صنعتی صحبت کنیم.

این کار می تواند یکی از بهترین و کم خطرترین روش های کسب درآمد در نظر گرفته شود که با هر هزینه ای قابل اجرا است. به خصوص این که زمانی که شما در گلخانه سپری می کنید، فضای سبز اطراف موجب می شود که احساس خیلی خوبی در شما به وجود بیاید. اگر شما هم می خواهید بدانید که برای راه اندازی گلخانه کوچک باید چه کارهایی انجام دهید، حتماً تا پایان این مقاله همراه ما باشید. همچنین کارشناسان ما در فروشگاه مه پاش صنعت در خدمت شما هستند تا به تمام سوالات شما درباره راه اندازی گلخانه صنعتی و خانگی و خرید تجهیزات موردنیاز پاسخ دهند.

انواع روش های راه اندازی گلخانه

روش های مختلفی برای راه اندازی گلخانه وجود دارند که شما باید بر اساس شرایط خود، یکی از آنها را انتخاب کنید. این روش ها شامل روش های راه اندازی گلخانه بر اساس نوع تولید و بر اساس نوع تیپ سازه هستند. در این قسمت، به صورت مختصر هر یک از این روش ها را معرفی می کنیم و توضیح می دهیم که برای چه مکان هایی مناسب هستند.

انواع روش های راه اندازی گلخانه

روش راه اندازی گلخانه با توجه به نوع تولید گیاهان

اول از همه، خیلی مهم است که شما بدانید که می خواهید در گلخانه خود چه نوع کشتی داشته باشید؟ برای مثال، گلخانه مناسب برای سیفی جات مانند گوجه فرنگی، خیار، بادمجان، سبزیجات برگی، توت فرنگی و سایر موارد این چنینی به طور کامل با گلخانه گیاهان زینتی متفاوت است. از طرف دیگر، ممکن است برخی از افراد بخواهند برای تولید قارچ گلخانه راه اندازی کنند. در هر یک از این شرایط، باید از روش های خاصی استفاده کنید.

روش راه اندازی گلخانه با توجه به نوع تیپ سازه

گلخانه ها بر اساس نوع تیپ سازه به دو دسته فلزی و چوبی تقسیم می شوند. شما باید بر اساس میزان بودجه خود و شرایطی که دارید، بهترین سازه را برای ساخت گلخانه خود انتخاب نمایید. اما مطمئناً استفاده از روش مدرن یا فلزی برای راه اندازی گلخانه خیلی مناسب تر است. زیرا این روش نسبت به گلخانه های چوبی استحکام خیلی بیشتری دارد.

راه اندازی گلخانه های فلزی یا مدرن بزرگ

همان طور که پیش از این نیز به اختصار گفتیم، بهتر است برای راه اندازی گلخانه صنعتی از روش مدرن یا فلزی استفاده کنید. این گلخانه با استفاده از فلز تهیه می شود و نهایتاً روی آن را پلاستیک های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) قرار می دهند.

باید در این گلخانه از سیستم های سرمایشی و گرمایشی مناسب استفاده شود تا گیاهان در بهترین شرایط ممکن رشد کنند. گلخانه هایی که با فلز ساخته می شوند، غالباً دارای ارتفاع بین ۴ تا ۵ متر هستند. شرایط بسیار مناسب گلخانه های فلزی باعث می شود که موقعیت بسیار خوبی برای رشد گیاهان مختلف در این گلخانه ها به وجود بیاید.

راه اندازی گلخانه های فلزی یا مدرن بزرگ

به منظور اتصال قطعات مختلف گلخانه فلزی به یکدیگر، آنها را جوش می دهند و با استفاده از پیچ و مهره به یکدیگر متصل می کنند. البته توجه داشته باشید که هزینه راه اندازی گلخانه فلزی نسبت به چوبی تقریباً ۲۰ درصد بیشتر است که کاملاً ارزشش را دارد؛ چراکه علاوه برداشتن دوام و ماندگاری بیشتر، خیلی راحت تر می توانید آن را نصب کنید.

عملکرد تولیدات گلخانه ای

وجود محصولات در گلخانه نسبت به خارج از گلخانه تنوع خیلی زیادی دارد. به این صورت که عملکرد تولیدات گلخانه ای فوق العاده بهتر از محصولاتی است که خارج از گلخانه رشد می کنند. این مسئله برای انواع گیاهان و سیفی جات مختلف صدق می کند. پس اگر قصد راه اندازی گلخانه برای سیفی جات یا حتی گیاهان زینتی را دارید، بهتر است عملکرد آنها را درک کنید که ما در این جدول، به صورت مختصر این عملکرد را توضیح می دهیم.

نوع کشتتعداد کشت در هر سالعمکلرد سالیانه هر کشت در هر 1000 متر مربع
خیار2بین 25 تا 30 تن
گوجه فرهنگی1بین 15 تا 20 تن
فلفل1بین 15 تا 20 تن
توت فرنگیگیاه دائمی 4 سالهبین 8 تا 12 تن
قارچ صدفیبین 5 تا 7 دورهنزدیک به 50 تن
قارچ دکمه ایبین 4 تا 6 دورهنزدیک به 200 تن
طالبی1بین 17 تا 22 تن
گل رزگیاه دائمی 6 سالهبین 150 تا 180 هزار شاخه
گل ژربراگیاه دائمی 3 سالهبین 180 تا 200 هزار شاخه
گل آلسترومرياگیاه دائمی 6 سالهبین 200 تا 220 هزار شاخه
گل ليسيانتوس1 سالهبین 200 تا 250 هزار شاخه

نکات مهم راه اندازی گلخانه

در صورتی که شما هم قصد راه اندازی گلخانه دارید، بهتر است به نکات خاصی توجه داشته باشید. این نکات فوق العاده زیاد هستند که ما در این قسمت، فقط به چند نمونه از مهم ترین آنها اشاره می کنیم. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که حتماً قبل از راه اندازی گلخانه، تمام این نکات را بشناسید تا بتوانید بدون هیچ گونه مشکلی یک گلخانه مناسب راه اندازی نمایید.

نکات مهم راه اندازی گلخانه
  • شما باید برای تاسیس گلخانه مجوزهای لازم را دریافت کنید تا گلخانه شما به صورت قانونی راه اندازی شود.
  • بر اساس شرایط خاک و جغرافیایی، برای راه اندازی یک گلخانه کوچک یا بزرگ انتخاب کنید.
  • شما می توانید بر اساس میزان بودجه خود و شرایط جوی محیط مورد نظر، گلخانه خود را به صورت فلزی یا چوبی راه اندازی کنید که البته پیشنهاد ما مورد اول است.
  • استفاده از تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه اهمیت خیلی زیادی دارد و باعث می شود که گیاهان مختلف به بالاترین بهره وری و شادابی برسند.
  • در نهایت، کمک گرفتن از افراد متخصص و حرفه ای می تواند تاثیر بسیار زیادی در راحت تر شدن فرایند راه اندازی گلخانه صنعتی برای شما داشته باشد.

مزایای راه اندازی گلخانه

در ابتدای این مقاله به صورت مختصر برخی از مهم ترین مزایای راه اندازی گلخانه را گفتیم. برای این که مطمئن شوید آیا راه اندازی یک گلخانه می تواند مزایای کافی داشته باشد یا خیر، در این قسمت به صورت کوتاه برخی از مهم ترین مزایای این کار را نام می بریم.

  • لذت بردن از فضای سبز گلخانه
  • عدم نیاز به دانش خیلی تخصصی و امکان راه اندازی این مکان با تحقیق کردن
  • کاهش میزان مصرف آب برای آبیاری گیاهان
  • استفاده از بیشترین راندمان و بهره وری از گیاهان و گل های موجود در گلخانه
  • امکان پرورش انواع گل و گیاهان فوق العاده متنوع
  • امکان ساخت گلخانه با استفاده از روش های مختلف
  • درآمد قابل قبول و مناسب

تجهیزات و ادوات مورد نیاز در راه اندازی گلخانه

برای راه اندازی یک گلخانه به تجهیزات و ادوات متنوعی نیاز دارید و باید همه آنها را آماده کنید تا بتوانید گلخانه خود را به بهترین شکل ممکن راه اندازی نمایید. در این قسمت، مهمترین تجهیزات و ادواتی که برای راه اندازی گلخانه به آنها نیاز دارید را نام می بریم. بهتر است این ادوات را با کیفیت بالا تهیه کنید تا خراب نشوند.

تجهیزات و ادوات مورد نیاز در راه اندازی گلخانه

  • ژنراتور
  • ترموستات
  • سیستم آبیاری تحت فشار
  • سیستم های گرمایشی و سرمایشی با کیفیت بالا
  • سیستم برق و برق اضطراری
  • پایه های فلزی برای طبقه بندی گیاهان

انواع بسترهای کاشت محصولات گلخانه ای

منظور از بستر کاشت، این است که شما می خواهید گیاهان خود را روی خاک یا بدون خاک پرورش دهید؟ روش پرورش گیاه بدون خاک با نام بستر هیدروپونیک شناخته می شود و طرفداران زیادی دارد. در این روش، شما باید اطلاعات زیادی درباره مواد غذایی مورد نیاز گیاه داشته باشید تا بتوانید بدون خاک، آن را پرورش دهید.

درست است که روش پرورش گیاه روی خاک خیلی راحت تر و بدون دردسرتر است، اما فراموش نکنید که استفاده از روش های مدرن در حال حاضر رواج زیادی دارد. زمانی که شما از روش هیدروپونیک استفاده می کنید، مقدار مصرف آب تا حد خیلی زیادی کاهش پیدا می کند و همچنین بیماری هایی که از طریق خاک به گیاهان منتقل می شوند هم از بین می روند.

پنکه مه پاش بهترین انتخاب برای تامین رطوبت گلخانه های پرورش قارچ

کیفیت و EC آب مورد نیاز محصولات گلخانه ای

علاوه بر مقدار آب مورد نیاز، یک عامل مهم و موثر دیگر برای ایجاد گلخانه، کیفیت آب است. گیاهان گلخانه مختلف، قدرت تحمل متفاوتی در برابر انواع املاح موجود در آب دارند. برای تشخیص این موضوع، شاخصی به نام EC تعریف شده است.

شاخص EC یا همان (Electrical Conductivity) به معنای هدایت الکتریکی، و بیانگر مقدار املاح عادی موجود در آب یا میزان شوری یک محلول می باشد. شاخص EC یک عامل مهم در پرورش گیاهان گلخانه ای است که قبل از آغاز به کار گلخانه باید مورد بررسی قرار گیرد.

میزان EC قابل تحمل گل رز و توت فرنگی برابر 1 و مقدار آن برای خیار، گوجه فرنگی، فلفل و خربزه، برابر 2 می باشد. واحد اندازه گیری EC، برابر دسی زیمنس بر متر است که برابر با 640 ppm اندازه گیری می شود.

روش های راه اندازی گلخانه کدام اند؟

حداقل آب مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه

برای تخمین ابعادیک گلخانه، ابتدا باید آب موجود در محیط را اندازه گیری کنید. یک گلخانه 1000 متر مربعی، بین 8 تا 10 متر مکعب آب را در هر شبانه روز از فصل تابستان مصرف می کند. بنابراین، ابعاد یک گلخانه به ابعاد زمینی که در اختیار شما است بستگی ندارد؛ بلکه باید مقدار آب موجود را تخمین رده و بر آن اساس، ابعاد گلخانه را انتخاب کنید.

حداقل آب مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه

راه اندازی گلخانه کوچک در خانه

بدیهی است که راه اندازی یک گلخانه در منزل، نمی تواند در ابعاد یک گلخانه بزرگ امروزی باشد و کاربرد های آن نیز نسبت به گلخانه های مدرن کمتر خواهد بود. راه اندازی گلخانه در خانه باید با توجه به محدودیت های فضا و نوع گیاهان پرورشی صورت بگیرد. به صرفه ترین روش برای راه اندازی گلخانه کوچک، استفاده از چول و پوشش نایلونی است که آن را به روش سنتی ساخت گلخانه نزدیک تر می کند. گلخانه های خانگی اصولا سیستم گرمایی و تهویه مناسبی نمی توانند داشته باشند و ارتفاع پایین آن ها (کمتر از 3 متر) موجب می شود برای کشت بسیاری از محصولات رایج گلخانه ای (مانند خیار و گوجه) نیز مناسب نباشند. سطح کشت و میزان بازدهی محصولات کاشته شده در گلخانه های کوچک، از گلخانه های مدرن کمتر است؛ اما مزیت آن ها، قیمت پایینتر احداث گلخانه کوچک به نسبت گلخانه های مدرن می باشد.

چگونه یک گلخانه کوچک راه اندازی کنیم؟

برای راه اندازی گلخانه کوچک شما می توانید از تسهیلات بانکی استفاده کرده و بعد از به دست آوردن میزان بودجه قابل قبول، از افراد متخصص که کمک گرفته و یک گلخانه کوچک راه اندازی نمایید. به این منظور، شما باید بر اساس هزینه مورد نیاز، گلخانه کوچکی را با استفاده از چوب یا پلاستیک مقاوم ساخته و گیاهان مورد نظر خود را درون آن قرار دهید.

راه اندازی گلخانه کوچک در منزل

از آنجا که گلخانه های کوچک دارای ارتفاع نسبتاً کمی هستند، شاید نتوانید در آنها گیاهانی مانند خیار یا گوجه فرنگی را بکارید. اما مطمئن باشید که شما می توانید با هزینه خیلی کم، یکی کسب و کار خانگی راه بیندازید و به تدریج آن را گسترده تر کرده و به یک گلخانه بزرگ و مدرن تبدیل کنید.

برای خرید مه پاش گلخانه کلیک کنید.

راه اندازی گلخانه پرورش قارچ

گلخانه های قارچ با توجه به نحوه رشد و نمو انواع قارچ و نیازهای آن ها، به وسیله آجر، سیمان و مصالح ساختمانی عادی احداث می گردند. در این نوع گلخانه ها نیز وجود امکانات گرمایشی، سرمایشی و وسایل لازم برای تامین رطوبت سالن قارچ، مانند مه پاش قارچ، کاملا ضروری است.

راه اندازی گلخانه پرورش قارچ

نقش مه پاش در گلخانه

گفتیم که یکی از مهم ترین نکات برای راه اندازی گلخانه این است که در آن از سیستم های سرمایشی و گرمایشی مناسب استفاده کنید. اکنون که فصل زمستان رو به پایان است و کم کم وارد فصل بهار و تابستان می شویم، باید به فکر یک سیستم سرمایشی کاربردی برای گلخانه خود باشید که مه پاش می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

نقش مه پاش در گلخانه

سیستم مه پاش با پرتاب قطرات آب به شکل پودری و مه به محیط، باعث می شود دمای گلخانه شما تا حد خیلی زیادی کاهش پیدا کند و رطوبت آن هم تنظیم شود. از این رو، استفاده از سیستم مه پاش برای راه اندازی گلخانه صنعتی یا حتی خانگی ضروری است.

محل راه اندازی گلخانه باید چگونه باشد؟

محل راه اندازی گلخانه باید دارای خاکی با زهکشی مناسب و کافی، بافت متوسط و فاقد آهک، گچ و هر گونه شوری باشد. گلخانه ها را بهتر است در نزدیکی خطوط گاز و جاده های اصلی تاسیس کرد. اگر محیط مورد نظر شما دارای شیب یا وزش بادهای تند باشد، بهتر است در آنجا اقدام به احداث گلخانه نکنید. همچنین، گلخانه ها را باید به صورت شمال – جنوب تاسیس کرد؛ پس به ابعاد گلخانه نیز در هنگام انتخاب زمین توجه داشته باشید.

گلخانه ها بر اساس نوع سازه

برای راه اندازی یک گلخانه چقدر سرمایه لازم است؟

در نهایت، بیشترین سوالی که خیلی از افراد درباره راه اندازی گلخانه می پرسند، مقدار هزینه و سرمایه لازم برای شروع کار است. مقدار سرمایه اولیه ای که شما برای شروع کار نیاز دارید، به فاکتورهای زیادی وابسته است. برای مثال، شما می خواهید از چه سازه ای برای گلخانه خود استفاده کنید؟ شما می خواهید چه نوع گیاهانی پرورش دهید؟ اما به طور کلی، هزینه لازم برای راه اندازی گلخانه به دو بخش زیر تقسیم می شوند:

هزینه و سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه
  • هزینه های ثابت و اولیه: این هزینه شامل ساخت گلخانه و خرید تجهیزات مختلف می شود که بسیار متغیر بوده و برای هر متر مربع می تواند بین ۲۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان باشد.
  • هزینه های جاری: بعد از پرداخت این هزینه، باید هزینه های جاری که همیشه بپردازید را در نظر بگیرید. منظور از هزینه های جاری، هزینه های مورد نیاز برای خرید بذر گیاهان، سم، کود و سایر موارد این چنینی است که بر اساس بستر کشت و ابعاد گلخانه متفاوت است.

سخن پایانی

در این مطلب متوجه شدید که راه اندازی گلخانه به چه صورت انجام می شود و چه روش هایی برای انجام این کار وجود دارند. اگر شما هم می خواهید یک گلخانه کوچک یا حتی یک گلخانه صنعتی راه اندازی کنید، بهتر است حتماً به نکاتی که در این مقاله گفتیم توجه داشته باشید. همچنین برای خرید مه پاش به منظور کاهش دما و تنظیم رطوبت این محیط، می توانید از طریق فروشگاه مه پاش صنعت اقدام کنید. کارشناسان ما در این فروشگاه به طور کامل شما را راهنمایی می کنند تا بهترین گلخانه را راه اندازی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *