وبلاگ

فیلتر تصفیه آب مه پاش

فیلتر تصفیه آب مه پاش

سیستم های مه پاش برای خنک کردن محیط فضای های مختلف از جمله فضای باز حیاط ها، محیط های نگهداری حیوانات، گلخانه ها و هر مکانی که نیاز به خنک کردن وایجاد رطوبت دارد مورد استفاده قرار میگیرد.

اساس کار این سیستم ایجاد مه سرد با استفاده از آب می باشد. چالش مهم این سیستم ها مسدود شدن نازل های مه پاش است که به منظور جلوگیری از آن از فیلتر تصفیه آب در سیستم استفاده می‌شود.

استفاده از فیلترینگ سیستم مهپاش منجر به افزایش طول عمر نازل ها و پمپ فشار قوی مه پاش می گردد. در ادامه به بررسی ضرورت استفاده و نحوه عملکرد آن خواهیم پرداخت.

تصفیه آب در سیستم های مه پاش

در مناطقی که آب سختی بالایی دارد به علت وجود املاح و ذرات درشت موجود در آب همواره مشکلات زیادی برای سیستم های آبیاری قطره ای و مه پاش ها ایجاد می‌شود. نازل ها در این سیستم ها بعد از مدتی مسدود شده و کارایی خود را از دست می‌دهند.

مقاله پیشنهادی: مه پاش گلخانه پلاستیکی ، مزایا و معایب انواع نازل مه پاش پلاستیکی

بنابراین بهترین و کارآمدترین روش برای حذف این رسوبات استفاده از دستگاه های تصفیه آب می‌باشد. فیلتر های تصفیه آب انواع مختلفی دارند که شما با توجه به کیفیت آب ورودی سیستم و نوع مصرف می‌توانید مناسب ترین نوع آن را انتخاب کنید.

نحوه پیش تصفیه آب در سیستم مه پاش

خروجی نازل های مه پاش در مقیاس میکرون است. معمولا این نازل ها 20، 40 و 50 میکرون هستند بنابراین در صورت وجود رسوبات در آب و محلول های آب خیلی سریع دچار گرفتگی می‌شوند.

از این رو برای جلوگیری از رسوب نازل های سیستم مهپاش در اول خط یک سری فیلترینگ

که معمولا شامل 3 عدد فیلتر خواهد بود به صورت ردیفی و خطی پشت سرهم نصب می‌کنند.

فیلتر اول 5 میکرون می باشد، یعنی ذرات بزرگتر از 5 میکرون از آن عبور نمی‌کنند و فیلتر دوم فیلتر املاح گیر خواهد بود.

مقاله پیشنهادی: غبارپاشی گیاهان

فیلتر سوم نیز شامل موارد بی کربنات است که با املاح ریز محلول در آب ترکیب شده و از رسوب بستن نازلها جلوگیری می‌کند.

ضرورت استفاده از فیلتر تصفیه آب در سیستم های آبیاری و سیستم های مه پاش

  • در نازل های مه پاش و سیستم های آبیاری قطره ای در اثر وجود املاح، گرفتگی ایجاد می شود که این امر باعث پاشش غیر یکنواخت آب و در بغضی موارد ایجاد چکه می شود.
  • منجر به آسیب دیدن پره های پمپ صنعتی آب و یا شیرآلات سیستم می‌شود.
  • باعث تجمع رسوبات در انتهای لوله و یا شیلنگ ها و از کار انداختن شیرهای تخلیه می‌شود.
  • باعث پخش بذر علف های هرز و یا بیماری های قارچی و مانند آن در صورت وجود در آب می‌شود.
ضرورت استفاده از فیلتر تصفیه آب در سیستم های آبیاری و سیستم های مه پاش

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب

زمان تعویض فیلترهای سختی گیر آب در دستگاه های مه پاش به کیفیت آب منطقه و میزان رسوب آن بستگی دارد. به این صورت که هر چه میزان سختی آب بیشتر باشد تعویض فیلتر ها باید زودتر انجام شود.

مقاله پیشنهادی: روش های نوین آبیاری

ولی به طور کلی متوسط زمان تعویض فیلترها در هر شش ماه یک بار پیشنهاد می گردد. در صورت تعویض نشدن فیلتر ها در زمان مناسب، آب ورودی به پمپ کاهش پیدا می‌کند و باعث ایجاد رسوب در نازل ها و پمپ مه پاش می‌گردد.

بزرگترین اندازه مجاز ذرات آب در سیستم های مه پاش و آبیاری قطره ای

در آبیاری قطره ای و مه پاش بزرگترین اندازه مجاز ذرات معلق در آب ۰٫۰۷۵ تا ۰٫۲ میلیمتر است. ( در حدود ۷۵-۲۰۰ میکرون) . بنابراین آب به کار رفته در آبیاری های تحت فشار میبایست مانند آب آشامیدنی کاملا زلال باشد.

همچنین باید به این نکته دقت کنید که قطر خروجی نازل مه پاش یا نازل آبیاری نباید معیار اندازه ذرات معلق در آب تلقی شود. زیرا ذرات کوچک‌تر از قطر خروجی نازل نیز می توانند با تجمع در دهانه نازل باعث ایجاد گرفتگی شوند. به این عمل پل بندی ذرات یا bridging می‌گویند.

مقاله پیشنهادی: برای ایجاد رطوبت در خانه چه باید کرد؟ 6 روش افزایش رطوبت در خانه

در حالت کلی بهتر است کلیه ذرات معلق در آب که قطری بیشتر از یک دهم دهانه نازل دارند با فیلتر تصفیه شوند. ضمنا در دستگاه های رطوبت ساز می توان نازل ها را جدا کرد و شستشو داد تا گرفتگی آن رفع شود. با انجام این کار به صورت دوره‌ای طول عمر سیستم افزایش خواهد یافت.

نتیجه گیری

در سیستم های مه پاش و آبیاری قطره ای در صورتی که آب منطقه سختی بالایی داشته باشد میبایست از  فیلتر تصفیه آب جهت رسوب زدایی و در نتیجه افزایش طول عمر سیستم استفاده کرد. فیلتر ها از موارد مصرفی در این دستگاه ها به شمار می‌روند و باید به موقع تعویض شوند تا کارایی خود را از دست ندهند. در خاتمه پیشنهاد می کنیم از کارشناسان مه پاش صنعت در جهت نصب و نگه داری سیستم مه پاش استفاده نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *