وبلاگ

مه پاش کشاورزی

مه پاش کشاورزی

یکی از نگرانی های اصلی در کشور، استفاده بیش از حد آب در بخش کشاورزی است. با وجود تولید سیستم های جدید و پر بازده برای آبیاری هنوز هم بخش عظیمی از کشاورزان عزیز از روش سنتی و غرق آبی استفاده می کنند که حجم زیادی از آب در مسیر انتقال جذب خاک و یا در اثر تابش نور آفتاب تبخیر می شود. استفاده از مه پاش کشاورزی یکی از روش های نوین آبیاری است که مزایا و برتری های فراوانی نسبت به روش های سنتی دارد. در این مقاله مه پاش کشاورزی و ویژگی های آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

مه پاش کشاورزی و اهمیت خرید آن

با استفاده از سیستم مه پاش کشاورزی، آبیاری در زمین های وسیع کشاورزی یا سالن های بزرگ گلخانه با کمترین میزان آب امکان پذیر شده است. در این روش با استفاده از فرایند تبخیر و بدون خیس کردن و ریزش آب روی خود گیاهان محیط مرطوب و خنک می‌شود.

شرکت مه پاش صنعت متخصص در فروش، نصب و پشتیبانی سیستم مه پاش کشاورزی و ارائه خدمات به هم وطنان گرامی می‌باشد؛ خرید مه پاش کشاورزی یکی از معیارهایی می‌باشد که می‌تواند به شما عزیزان در روند آبیاری به شما عزیزان کمک شایانی کند، اما در این روند نکته مهم این است که شما عزیزان بتوانید بر اساس نیاز و شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

در این روند بهترین گزینه این است که از یک تیم متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانند با آنالیز نیاز شما بر اساس شرایط‌تان بهترین گزینه را در اختیار شما عزیزان قرار دهند؛ از این رو ما به شما عزیزان کارشناسان مه پاش صنعت را معرفی می‌کنیم، شما عزیزان می‌تواند با مشاوره کاملا رایگان از متخصص‌ترین تیم حال حاضر ایران کمک بگیرید؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با شماره تماس 09194690649 در ارتباط باشید.

سیستم های نوین آبیاری در کشاورزی

سیستم های نوین آبیاری در کشاورزی با روش های آبیاری با مه پاش، آبیاری قطره ای و آبیاری زیر سطحی صورت می‌گیرد.

مقاله پیشنهادی: مه پاش باغی و مزایا و معایب آن

در آبیاری تحت فشار یا مه پاش با استفاده از ساز و کار خاصی ذرات آب به شکل پودر در محیط پخش می‌شوند. این ذرات موجب افزایش رطوبت محیط شده و در اثر این رطوبت ، گیاهان آب مورد نیاز خود را جذب می کنند. در حقیقت این سیستم آبیاری شبیه به آبیاری بارانی بوده و اصطلاحا به آن آبیاری بارانی نیز گفته می شود.

سیستم آبیاری مه پاش

باید بدانید که نصب و اجرا این نوع سیستم نیازمند اطلاعات بیشتری است. شما باید تمامی جوانب مانند شرایط جغرافیایی زمین کشاورزی، محصول مورد کشت، دمای منطقه، میزان خشکی هوا و … بررسی کنید. همچنین به کمک مه پاش می توانید گیاهان را سم پاشی کنید. برای این کار کافی است تا در مخزن سیستم سم کشاورزی محلول در آب را اضافه کنید.

مقاله پیشنهادی: مه پاشی گیاهان چیست؟ روش غبارپاشی گیاهان

موارد کاربرد رطوبت ساز گلخانه‌ای و کشاورزی

سیستم مه پاش در زمین های کشاورزی یا سالن های گلخانه ها با توجه به نوع و نحوه شیلنگ کشی در محیط گلخانه نیاز آبی کشاورزان را برای تولید هر نوع محصول کشاورزی برطرف می‌کند. در این سیستم آبیاری مدرن آب به شکل ذرات بسیار ریز معلق در هوا تبدیل شده و در محیط با استفاده از سیستم گردش هوا بصورت یکنواخت پراکنده می‌شود.

کاربرد رطوبت ساز گلخانه

علاوه بر کاربرد کشاورزی از سیستم های مهپاش در دامداری ها، رستوران ها و کافی شاپ ها، تالار ها، مراکز خرید و …. بهره گیری می‌شود. هینطور سالن های کشت و پرورش قارچ، سردخانه، مرغداری، دامداری، انواع انکیباتور و آزمایشگاه و کارخانه های چای سازی و نساجی و البته انواع چاپخانه ها و هر جای که نیاز به رطوبت دقیق و تنظیم شده داشته باشد، مصرف کننده این نوع دستگاه ها به حساب می‌آیند.

مقاله پیشنهادی مه پاش صنعت: مه پاش گلخانه پلاستیکی – مزایا، معایب و انواع نازل پلاستیکی

نحوه عملکرد سیستم های مه پاش کشاورزی

اساس کار در سیستم های مهپاش کشاورزی بر پایه کاهش حرارت از طریق تبخیر آب و اختلاف فشار است. در این سیستم آب با کمک الکتروپمپ های فشار قوی با فشار زیاد به سمت شیلنگ ها پمپاژ می‌شود. آب پر فشار از طریق نازل مه پاش، به منطقه ای کم فشار فرستاده می‌شود. در نتیجه ذرات را به شکل مه خارج می کند که در نهایت باعث کم شدن دمای هوا و خنک شدن محیط می شود.

در فصل زمستان نیز می توان با استفاده از آب گرم و با استفاده از این سیستم اقدام به ایجاد هوای گرم در گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ و جلوگیری از خشکی هوا نمود.

سوراخ های تعبیه شده روی نازل های مه پاش نیز بسیار ریز و در حد میکرون هستند. این امر موجب می شود آب خروجی به صورت مه خارج شده و بستر را خیس نکند.

مقاله پیشنهادی: آبیاری مدرن | روش های جدید و نوین آبیاری در جهان

همچنین میزان کیفیت موتور و پمپ آب بسیار مهم است. به این دلیل که هر چه موتور و پمپ قوی تر باشند، سطح وسیع تری را آبیاری می‌کنند.

مزیت استفاده از مه پاش کشاورزی


از مهمترین مزایای استفاده از مه پاش کشاورزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید رطوبت نسبی بسیار بالا
  • کاهش دمای هوا در روزهای گرم
  • از بین بردن گرد و غبار محیط ، بوی بد و ذرات معلق در هوا
  • کاهش مصرف آب
  • افزایش میزان رشد و تولید محصولات
  • افزایش کیفیت محصولات
  • مانع از یخ زدگی محصولات در روزهای سرد سال
  • امکان سم پاشی و ضد عفونی کردن سالن
  • کنترل اتوماتیک دما و رطوبت محیط
  • یکنواختی رطوبت و خنک سازی محیط
  • افزایش جوانه زنی و انتشار آن
مهمترین مزایای استفاده از مه پاش

تجهیزات مورد استفاده در سیستم مه پاش کشاورزی

تجهیزات مه پاش کشاورزی عبارت اند از:

  • نازل مه پاش کشاورزی که اغلب از نازل های 30 میکرون استفاده می شود.
  • الکتروپمپ
  • شیلنگ های فشار قوی
  • پایه نازل و اتصالات مربوطه
  • تابلو برق
  • فیلترهای آب که در دو الی چهار مرحله جهت سختی گیری آب مورد استفاده قرار می گیرند.

مقاله پیشنهادی: راهنمای کامل نگهداری مه پاش و اجزای آن

تجهیزات مه پاش

قیمت مه پاش های گلخانه ای و کشاورزی

معمولا اولین نکته قابل توجه برای کشاورزان در مورد سیستم مه پاش، قیمت آن است. قبل از پاسخ به این سوال باید بدانید که عملیاتی کردن این سیستم یک کار تخصصی است و با توجه به نوع محصول ، درجه حرارت و رطوبت منطقه، ارتفاع از سطح دریا ، سختی آب، ابعاد زمین یا گلخانه بستگی دارد. بر اساس ظرفیت تبخیری مورد نیاز، سایز نازل های مه پاش و اندازه پمپ مه پاش محاسبه می شود.

طراحی و اجرا مه پاش نیز با توجه به نحوه چیدمان نازل های مه پاش، میزان افت فشار در مسیر و تغذیه پمپ، نحوه قرار گیری فن و … عملیاتی می‌شود. بنابراین برای خرید و نصب سیستم مه پاش نباید فقط به قیمت آن متکی بود. با توجه به موارد ذکر شده، ممکن است برای دو سازه هم اندازه، قیمت ها مختلف باشند.

مقاله پیشنهادی مه پاش صنعت: گلخانه چوبی و مزایا و معایب آن

در گلخانه ها بعضی از گیاهان از طریق برگ های خود رطوبت موجود در هوا را به صورت آب دریافت می‌کنند. استفاده از این سیستم علاوه بر تأمین آب مورد نیاز گیاهان، موجب کاهش دمای داخلی سالن (کاهش استرس دمایی) و افزایش رطوبت نسبی خواهد شد.

خرید مه پاش کشاورزی

شرکت مه پاش صنعت مفتخر به ارائه انواع خدمات فروش، نصب و پشتیانی در زمینه سیستم های رطوبت ساز و مه پاش در داخل کشور است. شما با خرید مه پاش نازلی می توانید برای آبیاری در انواع گلخانه ها و زمین های کشاورزی از آن استفاده نمایید.

همگی این سیستم ها با توجه به استانداردهای جهانی و با برخورداری از قطعات بسیار با کیفیت خارجی و داخلی ساخته شده اند. عمر مفید طولانی و راندمان بالا از مزیت های اصلی این سیستم ها محسوب می‌شود.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از نحوه خرید مه پاش می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید یا از طریق فرم موجود در سایت درخواست مشاوره ثبت کنید.

نتیجه گیری

امروزه با توجه به بحران کمبود آب در کشور استفاده از روش های نوین آبیاری در بخش زراعت و کشاورزی اهمیت زیادی پیدا کرده است. به کارگیری روش های جدید آبیاری می تواند در حفظ منابع آبی و صرفه جویی در مصرف آن تأثیر به سزایی داشته باشد.

بهره گیری از سیستم های مه پاش در آبیاری زمین های کشاورزی و محصولات گلخانه ای کمک شایانی به رشد محصولات و صرفه جویی در مصرف آب می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *