وبلاگ

نحوه تمیز کردن گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای

گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای

گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای یکی از مهمترین مشکلاتی است که برای بیشتر این سیستم ها به وجود می آید و شما باید خود را از قبل آماده کنید. زمانی که سیستم آبیاری قطره ای شما دچار مشکلی مانند گرفتگی می شود، بهتر است در ابتدا به دنبال علت آن باشید و سپس بهترین روش برای برطرف کردن آن را پیدا کنید. در این مقاله، ما اطلاعات کاملی درباره روش های تمیز کردن سیستم آبیاری قطره ای در اختیار شما قرار خواهیم داد تا بدانید که چگونه می توانید سیستم خود را از مواد رسوب گرفته درون آن پاکسازی کنید.

به طور کلی، نگهداری از سیستم آبیاری قطره ای هزینه خیلی زیادی ندارد و فقط شما باید با استفاده از برخی روش های خیلی ساده، قسمت های مسدود آن را از بین ببرید. با انجام این کار، می توانید مطمئن باشید که این سیستم تا حد خیلی زیادی موجب کاهش در هزینه های شما می شود و مهم ترین دلیل این مسئله هم این است که با مصرف آب کمتر، از هدر رفته آب جلوگیری می کند. پس اگر سیستم آبیاری قطره ای شما هم دچار مشکل گرفتگی شده، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

علت-گرفتگی-سیستم-آبیاری-قطره-ای

علت های گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای

همان طور که پیش از این نیز گفتیم، شما باید اول از همه علت گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای خود را پیدا کنید و سپس آن را برطرف نمایید. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آنها فیزیکی و برخی دیگر شیمیایی هستند. در این قسمت، هر یک از علل گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای را به صورت مختصر برای شما توضیح می دهیم تا اطلاعاتی درباره آن به دست بیاورید.

برای خرید و اطلاع از قیمت محصولات مه پاش خانگی میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

  • علل فیزیکی: برخی مواد فیزیکی مانند شن، ماسه و جلبک می توانند مهم ترین علل فیزیکی برای گرفتگی سیستم های آبیاری قطره ای باشند.
  • علل شیمیایی: استفاده از برخی مواد شیمیایی مانند کود برای جلوگیری از رشد آفات یا سرعت رشد گیاه، یکی از مهم ترین علل شیمیایی برای گرفتگی سیستم آبیاری است. با وجود این مواد، واکنش های شیمیایی رخ می دهند و خاصیت آب تغییر پیدا می کند.

تمیز کردن گرفتگی سیستم آبیاری

شما باید بر اساس میزان کیفیت آب خود، با استفاده از روش های مختلف سیستم آبیاری قطره ای خود را تمیز و پاکسازی کنید. این کار باعث می شود که آب موجود در سیستم آبیاری قطره ای شما به بهترین شکل ممکن کار کند و جریان خوبی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش آبیاری قطره ای درختان میوه

اگر شما هم می خواهید سیستم آبیاری قطره ای خود را به طور کامل تمیز کنید، استفاده از سفید کننده کلر می تواند بهترین گزینه باشد. زیرا با استفاده از سفید کننده کلر می توانید همه آلودگی های عالی و آلودگی های معدنی را به طور کامل پاکسازی کنید.

تمیز-کردن-گرفتگی-سیستم-آبیاری

یکی دیگر از دلایلی که ما تا این حد روی رفع گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای با استفاده از سفید کننده کلر تاکید می کنیم، این است که باعث می شود سطح ph آب دچار تغییراتی شود. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که برای استفاده از این روش به منظور تمیز کردن سیستم آبیاری باید حتما فصل کشت به اتمام رسیده باشد. البته خیلی کم پیش می آید که در فصل کشت، سیستم آبیاری قطره ای دچار گرفتگی شود. در ادامه، سایر روش های تمیز کردن سیستم آبیاری قطره ای را توضیح می دهیم.

بیشتر بخوانید:اصلی ترین تفاوت مه پاش گرم و سرد

شستشوی اسیدی سیستم آبیاری قطره ای

اسیدهای مختلفی وجود دارند که موجب تمیز شدن بقایای رسوبات آهکی، کود و مواد مغذی موجود در سیستم آبیاری و لوله ها می شوند. برخی از این اسیدها، مواردی مانند اسید سولفوریک، اسید هیدروکلریک، اسید فسفوریک و اسید نیتریک هستند. همچنین گاهی مواقع شما می توانید برای رفع گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای خود از اکسید آهن نیز استفاده کنید. لازم به ذکر است که شاید همه اسیدها برای برخی مواد عالی موجود در آب و جلبک ها تاثیرگذار نباشند و شاید مجبور شوید از شوینده های دیگری برای پاکسازی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: انواع مه پاش

شستشوی پراکسید هیدروژن چیست؟

اگر به دنبال یک روش کاملا موثر برای پاکسازی سیستم آبیاری قطره ای خود می گردید، مطمئن باشید که پراکسید هیدروژن می تواند یک گزینه فوق العاده موثر باشد. پراکسید در واقع نوعی ماده اکسید کننده فوق العاده قوی است که کاملا واکنش پذیر بوده و می تواند با تمام مواد عالی موجود در سیستم آبیاری واکنش نشان دهد و موجب پاکسازی آن شود.

البته باید گفت که این ماده اسیدی و اکسید کننده گزینه مناسبی برای مواد معدنی که موجب مسدود شدن سیستم آبیاری شده اند، نیست. موقع استفاده از پراکسید هیدروژن و رفع گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای خود، حتما تمام موارد ایمنی را رعایت کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید. زیرا این ماده می تواند به صورت مستقیم با انواع محصولات شیمیایی و کودها واکنش برقرار کند و به همین دلیل هم باید نهایت دقت را داشته باشید.

برای خرید مه پاش صنعتی میتوانید به صفحه آن مراجعه کنید.

شستشوی کلر

یکی دیگر از روش هایی که شما می توانید برای از بین بردن جلبک ها، رسوبات عالی و دیگر مواد اضافی و رسوب کننده موجود در لوله ها و سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنید، کلر است. کلر فوق العاده خطرناک و سمی بوده و به همین دلیل هم باید زمانی که آن را به آب اضافه می کنید، دقت خیلی زیادی به خرج دهید. همچنین رعایت نکات ایمنی و بهداشتی موقع استفاده از کلر و شستشوی سیستم آبیاری با استفاده از آن اهمیت زیادی دارد.

زمانی که از کلر برای رفع گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای استفاده می کنید، باید تمام حیوانات و گیاهان همان محدوده را خارج نمایید. زیرا کلر می تواند آسیب زیادی به آنها وارد کند. با این حال، شستشوی کلر می تواند بهترین گزینه برای تمیز کردن سیستم آبیاری قطره ای در نظر گرفته شود.

نکاتی-مهم-برای-شستشوی-سیستم-آبیاری-قطره-ای

نکاتی مهم برای شستشوی سیستم آبیاری قطره ای

برای این که بتوانید به بهترین شکل ممکن گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای خود را برطرف کنید، لازم است که به نکات خاصی توجه داشته باشید. در این قسمت، برخی از مهم ترین نکات در این زمینه را برای شما توضیح می دهیم. با توجه به این موارد، می توانید مطمئن باشید که هیچگونه مشکلی برای شما و یا سیستم آبیاری موقع تمیز کردن پیش نخواهد آمد.

  • رعایت نکات ایمنی و بهداشتی موقع استفاده از انواع مواد تمیز کننده سیستم آبیاری اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • به طور مکرر میزان ph آب را بررسی کنید تا مشکلی پیش نیاید.
  • مطمئن شوید که سیستم آبیاری قطره ای شما گزینه مناسبی برای مواد ذکر شده است.
  • با برداشتن پروب های ph و EC، از تماس آنها با مواد تمیز کننده جلوگیری کنید.
  • برای این که خطوط آبیاری به طور کامل تمیز شوند و زباله ای وجود نداشته باشد، در پوش ها را بردارید.
  • فراموش نکنید که اسیدشویی و استفاده از انواع اسیدها برای تمیز کردن سیستم آبیاری قطره ای یک کار فوق العاده تخصصی است و تا حد امکان این کار را با کمک افراد متخصص و آگاه در این زمینه انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله از مه پاش اطلاعات کاملی درباره روش های تمیز کردن و رفع گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای در اختیار شما قرار دادیم. همان طور که گفتیم، این کار اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل هم باید حتما موقع تمیز کردن سیستم آبیاری خود تمام فاکتورهای بهداشتی و ایمنی را رعایت کنید. به کمک کارشناسان ما در مه پاش، فرایند تمیز کردن و از بین بردن گرفتگی این سیستم ها برای شما فوق العاده راحت تر خواهد شد.