وبلاگ

راهنمای خرید تجهیزات آبیاری قطره ای

راهنمای خرید تجهیزات آبیاری قطره ای

در حال حاضر، استفاده از آبیاری قطره ای یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین روش های آبیاری به شمار می رود که در آن تجهیزات متعددی مورد استفاده قرار می گیرند. از این رو، موقع خرید باید به این نکته توجه داشته باشید که تجهیزات مورد نظر شما کیفیت بالایی داشته باشند. در این مقاله، ما راهنمای خرید تجهیزات آبیاری قطره ای را در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید با دید وسیع تری این لوازم را خریداری نمایید. پس اگر شما هم به دنبال روشی مقرون به صرفه برای آبیاری درختان و یا گیاهان خود هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با بهترین تجهیزات این سیستم آشنا شوید.

مهمترین تجهیزات آبیاری قطره ای

به طور کلی، سیستم های آبیاری قطره ای در دو نوع سطحی و زیر سطحی تولید می شوند. در حال حاضر خیلی از منابع آبی به شکل سطحی هستند و بخش زیادی از منابع آبی زیرزمینی و زیر سطحی کاهش پیدا کرده اند. از این رو، شما می توانید در سیستم آبیاری قطره خود به شکل سطحی، مقدار آب مورد نیاز خود را دریافت کنید.

با این حال، آب های سطحی به خاطر شوری زیاد، در سیستم آبیاری قطره ای گرفتگی به وجود می آورند. همچنین این آب ها باعث بروز خطرات بیولوژیکی می شوند و به همین دلیل هم بهترین روش برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از ذررات آب در سیستم آبیاری قطره ای، از فیلتراسیون استفاده می شود. در این قسمت، ما مهم ترین تجهیزات مورد استفاده در سیستم آبیاری قطره ای را به صورت مختصر معرفی می کنیم.

ایستگاه پمپاژ

ایستگاه-پمپاژ

سیستم آبیاری قطره ای برای این که بتواند آب را از منبع به قسمت اصلی بیاورد، به پمپاژ نیاز دارد. برای انتخاب ایستگاه پمپاژ و سیستمی که بتواند فشار آب را به خوبی تامین کند، باید به فاکتورهایی مانند نوع سیستم آبیاری، نوع محصول کشت شده، فاصله بین منبع آب تا زمین کشاورزی، نیاز محصول به آب و سایر موارد این چنینی توجه کنید. علاوه بر این موارد، دقت به فشار کل سیستم نیز اهمیت زیادی در انتخاب ایستگاه پمپاژ دارد.

اگر به خوبی به راهنمای خرید تجهیزات آبیاری قطره ای که توسط مشاوران ارائه می شود، توجه نکنید، متحمل هزینه های زیادی خواهید شد. زیرا در این شرایط، استهلاک سیستم آبیاری قطره ای تا حد زیادی افزایش پیدا می کند و حتی نمی تواند آب مورد نیاز گیاه را هم به آن بدهد. در نتیجه، هم سیستم آبیاری دچار مشکل می شود و هم ثمردهی به اندازه کافی نخواهد بود.

لوله های فرعی و اصلی مورد نیاز

وسیله ضروری دیگری که باید حتما در سیستم آبیاری قطره ای خود خریداری کنید، لوله های اصلی و فرعی هستند. با استفاده از این لوله ها، فرایند انتقال و هدایت آب خیلی راحت تر انجام می شود. بیشتر مواقع در سیستم آبیاری قطره ای از لوله های پلی اتیلن استفاده می شود. در این لوله ها استحکام و مقاومت بالایی داشته و به خاطر انعطاف پذیری، می توانند در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند.

لوله-های-فرعی-و-اصلی-مورد-نیاز

اگر با توجه به راهنمای خرید تجهیزات آبیاری قطره ای و مشورت با افراد متخصص این لوله ها را خریداری کنید، می توانید مطمئن باشید که در برابر انواع شرایط آب و هوایی مقاومت بالایی خواهند داشت. در این شرایط، لوله ها در برابر سرمای و یخ زدگی و حتی آفتاب شدید آسیبی نمی بینند. با این حال، خرید لوله ها نسبت به سایر قطعات سیستم آبیاری قطره ای گران تر است.

فیلتر

همان طور که در ابتدای این مقاله هم گفتیم، در آب مواد مختلفی وجود دارد که می تواند به گیاه آسیب برساند. از این رو، استفاده از فیلتر، ضروری است تا بتواند ناخالصی های موجود در آب را گرفته و آب را به طور کاملا خالص و شفاف به گیاه برساند. علاوه بر گیاه، استفاده از فیلتر برای خود سیستم آبیاری قطره ای هم مزایای زیادی دارد. زیرا اگر فیلتر مورد نظر شما کیفیت بالایی داشته باشد، عمر سیستم آبیاری افزایش پیدا می کند و نیازی به سرویس مداوم نخواهد داشت. البته خود فیلتر را باید هر چند وقت یک بار تمیز و یا تعویض کنید.

قطره چکان یا دریپر

قطره چکان یا دریپر نیز نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد سیستم آبیاری قطره ای دارد. اگر قطره چکان کار خود را به درستی انجام دهد، آب به صورت قطره قطره به ریشه گیاه می رسد. پیشنهاد می کنیم که از خرید قطره چکان های بی کیفیت و ارزان قیمت بپرهیزید. برخی از قطره چکان ها می توانند به صورت خودکار میزان خروجی آب را تعیین کنند و شما را خیلی راحت تر می کنند.

قطره-چکان-یا-دریپر

شیرآلات و اتصالات

برای این که بتوانید انواع لوله ها و قسمت های مختلف سیستم آبیاری را به یکدیگر متصل کنید، به شیرآلات و اتصالات زیادی نیاز دارید. مطمئن شوید که اتصالات شما کیفیت بالایی دارند و به خوبی لوله ها را به یکدیگر وصل می کنند. زیرا اگر عملکرد اتصالات مناسب نباشد، حجم آب زیادی به هدر خواهد رفت. بیشترین اتصالات کاربردی در سیستم آبیاری قطره ای، زانوها، سه راهی ها و رابط ها هستند. با استفاده از شیرآلات، می توانید برای آبیاری گیاه، آب را قطع یا وصل کنید.

بست های کلیپسی و انتهایی و ابتدایی

در آخر، بست های کلیپسی به منظور فیکس کردن همه قسمت های اتصالات و جلوگیری از هدر رفته آب در سراسر سیستم آبیاری قطره ای کاربرد دارند. بست ها موجب می شوند که قسمت های ابتدایی و انتهایی لوله ها به طور کامل کور شوند و هیچ آبی به هدر نرود. به همین دلیل هم مطمئن شوید که بسته کلیپسی مورد نظر شما برای تعداد اتصالات سیستم آبیاری قطره ای، مناسب است.

سخن نهایی

در این مقاله به طور کامل راهنمای خرید تجهیزات آبیاری قطره ای را در اختیار شما قرار دادیم. بر اساس این راهنما، می توان گفت که خرید همه قطعات و تجهیزات موجود در سیستم آبیاری قطره ای اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل هم باید حتما موقع خرید، بیشتر از همه به کیفیت توجه کنید تا قیمت آنها. باز هم تاکید می کنیم که برای خرید هر یک از قطعات ذکر شده، با افراد متخصص مشورت کنید تا آنها نیز راهنمای تجهیزات آبیاری قطره ای را برای شما توضیح دهند.